Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2011, 09:54

Ja, Anders, du har helt rätt, gamla genomfarten.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 17 dec 2011, 18:42

När man för en gångs skull kan svaret så hinner nån annan före! :lol:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 17:34

Jag sticker emellan med en liten fråga istället för en gåta. Det här vykortet kom jag över på loppis, men i och med att det är opostat så har jag ingen aning om årtalet. Det skulle vara kul om någon känner igen lite bilar och kan hjälpa mig att tidsbestämma vykortet. Jag själv gissar på mitten av -70 talet mycket tack vara scanian, men ser man på personbilarna verkar ju kortet nästan som -60 tal :?

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lulebjörnen » 27 dec 2011, 18:16

Tidigast 1973. Silverfärgade bubblan vid enkelriktingsskylten har den svällda framhuven som kom med 1303modellen 1973.

Det är ju tydligen i Norge "et sted", "altmuligbedriften" centralt i bilden tillhandahåller bland annat "is" som kanske levererades från DiplomIS-bilen som ser ut som en Ford D-serien men mest troligt är en Toyota Dyna av den där lite större modellen som syntes överallt i Norge på den där tiden.

Det dyraste i personbilsväg ser ut att vara den vita Mercan som kanske är på tur från nabolandet?
Lulebjörnen

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 18:28

Jag funderade också på D-serien på glassbilen, men som du säger så är nog formerna lite for runda för det. Så en Toyota verkar som en rimlig gissning. De norska bilägarna fick hålla till godo med en lite enklare standard än de svenska på den tiden, så det gick väl många -60 talare långt in på -70 talet. Vykortet är från den norska tullstationen på Svinesund, som var ett litet elände på somrarna med alla personbilar som stod ivägen när man kom med lastbil.

Jag tycker att det är så himla kul med de här gamla vykorten. Dels så är det en billig hobby, och dels så får man en liten tillbakablick på det som har varit från platser man har besökt för en massa år sedan :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 27 dec 2011, 19:59

Stellan skrev:Jag tycker att det är så himla kul med de här gamla vykorten. Dels så är det en billig hobby, och dels så får man en liten tillbakablick på det som har varit från platser man har besökt för en massa år sedan :D

/Stellan

Jag håller med! :D
Hittade för några år sedan en bok som heter Hembygd Södermanland med flygfotografier och vykort från mitten av 30-talet. Tycker det är riktigt skoj att sitta och kika på!
Ja, och så finns en från bohuslän med :)

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186275704

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 20:22

Den länken gillade jag inte... nu blir man ju ändå fattigare när man ska köpa en massa böcker också :P :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 27 dec 2011, 20:34

Ber så mycket om ursäkt :wink:
Men tänkte att det kanske är mellandagsrea snart :)
Å andra sidan har du väl varit snäll under det gågna året så att du kan unna dig en bok! :D

Anders
(Som för övrigt är bokmissbrukare av stora mått. Akademiska bokhandeln i Helsingfors brukade man får springa igenom, för annars fanns risk att man kom ut 1500 spänn fattigare :lol: )
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 20:39

Jag brukar hålla till mest i butikerna för begagnat, mellan 20 och 30 kronor för en bra bok... och har man tur så hittar man lite guldkorn ibland, ASG´s jubileumsbok fick jag för 20 spänn till exempel :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 27 dec 2011, 20:50

Jag brukar hålla till i antikvariat med. Men risken finns att med lägre pris blir volymen större! :lol:
Tror att jag ska önska mig en ny bokhylla i julklapp nästa år :wink:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lasse Hsand » 27 dec 2011, 20:55

Jag handlar en hel del på Bokbörsen. Har köpt en del på Tradera för att senare hitta samma bok på Bokbörsen till
fast pris. Mycket lägre än på auktion.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 20:57

Nu får ni sluta... man blir ju ruinerad :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 27 dec 2011, 21:01

Se det positivt du äger böckerna när du blivit ruinerad. Så en sysselsättning finns :D :D .
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders » 27 dec 2011, 21:05

Jag vet, man ska vara snäll nu när det är jul...Men tänker ändå lägga lök på laxen! :mrgreen:
http://www.antikvariat.net/svenska.cgi är en ypperlig sida som fungerar som sökmotor över det som finns på antikvariat i de skandinaviska länderna. Alltså något för våra medlemmar i såväl norge och danmark som finland!
Har beställt från norska antikvariat flera gånger :)

Tex den här http://www.antikvariat.net/get/search.c ... e=BOT24959
"[SCANIA-VABIS] - Instruktionsbok Nr 4 för Dieselmotorer.
Serierna D 400 - D 600 - D 800. Zetterström & Persson, Boktryckeri AB / Scania-Vabis, Stockholm 1945. 90 sidor + + utvikbar plansch "Smörjsystem för Scania-Vabis motorer serie 400". Illustrerad med 53 informativa fotografier och teckningar. Limhäftad. [21x15 cm]. Andra upplagan. Bra skick."

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 27 dec 2011, 21:08

Allt jag har är mina minnen, allt annat har fogden tagit :P

Jag hittade ett annat vykort från Svinesund, tydligen några år längre tillbaka i tiden om man ska döma av bilparken man ser. Men på vykortet ser man två orsaker till att jag köpte det :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack