Midsommar-hälsning...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Midsommar-hälsning...

Inläggav Per Thomson » 22 jun 2017, 22:19

:lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 22 jun 2017, 22:51

Vi fortsätter med katter. I tidernas begynnelse hade jag en 141.a, samma bil som nu är under process i verkstaden. Jag hade bilen hemma på tomten och just den här dagen var jag och hjälpte min gamle far med något i grannbyn. Rosa (hustrun) ringde och meddelade att hon hörde en katt jama under hytten på bilen så jag fick naturligtvis slänga mig i bilen och köra hem och pumpa upp hytten.

Därinne låg "Tjabo" som var ett jävla missfoster till katt, han hade väl krupit upp där när motorn var lagom tempererad och nu kom han inte ut igen. Efter det här dröjde det länge innan Rosa tillät mig starta lastbilen utan att lyfta hytten för att kolla så där var kattfritt, om hon inte hade koll på sin kise.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 23 jun 2017, 08:51

Känner igen det där Stina. Mina barns mor påminde mig ofta att slå på hytten med handen innan jag startade bilen. Utifall nån av katterna skulle vara under hytten. :-)
Thomas Almen

Inläggav PeoWalleW » 23 jun 2017, 09:00

Trevligt med kattvänner här på forumet...också :)
Mysiga och fascinerande djur, vi har tre. Den äldsta är 13 år och hon styr vardagslivet med järntass för hustrun, mig och de andra två katterna...

Zixten zlöar....jpg
Zixten zlöar....jpg (71.45 KiB) Visad 17108 gånger

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav herrstina- » 23 jun 2017, 10:03

Jag är egentligen inge utpräglad kattmänniska, men lever efter devisen att har man tagit hand om ett djur ska det skötas, oavsett sort. Nu ska jag köra till djursjukhuset och köpa en speciell mat till sjuklingen som håller på att tyna bort.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bo Abrahamsson » 23 jun 2017, 11:53

Glad och trevlig Midsommar till er alla forummedlemmar.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Malte. E » 23 jun 2017, 16:40

Ha en bra midsommar alla,
även om vädret kunde vara ett snäpp soligare.
Nu har vi läst om katter. Ska vi nämna småfåglar ?
En morgon på väg till jobbet smackar en sådan i vindrutan, jag såg att han låg kvar på vägen.
Plockade upp kraken, till synes livlös. första impuls var att slänga den i diket, men den var så liten och fin, den fick åka med mig liggande på sätet. Tittade på passageraren efter en kort stund, då hade hen vaknat upp
och satt och tittade på mig, ungefär: va´fan ä du för en, och var är jag? Jag stannade och släppte ut den.
Den flög genast, hoppas hen hittade hem igen.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Thomas Almen » 23 jun 2017, 21:31

Vissa fåglar kan skrämma slag på en. När jag körde timmer i Väst-Jämtlands fjälltrakter hände inte sällan att det flög upp ripor framför bilen kvällstid, gissar att dom gick i vägkanten och pickade i sig småsten. Eftersom dom är vita smalt dom in i miljön så att säga, det var ju bra med snö på vintern. Fick aldrig nån i vindrutan, däremot i takskylten på en LS141. Stannade efter nån mil för tankning och skiftbyte. Då gled den ner från taket och över huven ner i backen. Skakade på sig och flög iväg. Så dom tål en hel del.
Thomas Almen

Inläggav PeoWalleW » 24 jun 2017, 11:42

herrstina- skrev:Jag är egentligen inge utpräglad kattmänniska, men lever efter devisen att har man tagit hand om ett djur ska det skötas, oavsett sort. Nu ska jag köra till djursjukhuset och köpa en speciell mat till sjuklingen som håller på att tyna bort.

Jag uppskattar mycket och delar Din inställning till hur man ska ta hand om de fyrbenta man tar till sig :).
Hoppas verkligen att sjuklingen får botande mat och piggar på sig snart...

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav Thomas Almen » 24 jun 2017, 17:18

Stina, kattmänniska blir man väl vare sig man vill eller inte? När katten godkänt att man får ingå i personalstaben så är det väl klart?
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 24 jun 2017, 17:28

Thomas Almen skrev:Stina, kattmänniska blir man väl vare sig man vill eller inte? När katten godkänt att man får ingå i personalstaben så är det väl klart?

:mrgreen: Så är det! Vi har haft katt i många år, men inte nu längre (åldersskäl (på katten)). Gick inte att göra någon karriär i staben.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 24 jun 2017, 22:24

Det här var för ca 30 år sedan och övriga familjen ville skaffa katt. Aldrig sa jag då blir familjen utan far, jag schappar sa jag som inte var någon kattälskare. Du kan väl flytta ut i förrådet blev svaret, minns inte om det var dåvarande hustrun eller barnen som kom med den repliken. Nå, katt blev det mot min vilja och efter ett antal år var det till slut bara jag och katten kvar i stugan. Katten o jag trivdes med varandra men så en dag kom katten hem kravlandes med bara frambenen och släpandes bakkroppen, den hade blivit påkörd av en bil. Så till sist blev det bara jag kvar i stugan.

Just nu sitter jag i ett litet torp i södra Kronobergs län tillsammans med en liten lånekatt. Bifogar en liten bild över utsikten mot torpets kombinerade stall och lada.

20170624_194145(1).jpg
20170624_194145(1).jpg (364.19 KiB) Visad 17028 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 25 jun 2017, 07:08

Här finns både hund och katt. Hunden är en keeshund som i sommar blir 12 år. I vintras var han i dåligt skick och tappade massor av päls, på vissa ställen i stort sätt allt hår. Det blev kostsamma veterinär besök och det ordinerades hyperalergic foder. Inget resultat trots kortison och nytt foder. Min fru hade från annat håll fått tips om råfoder gjort av slakt avfall. Nu efter ändring i kosten har pälsen återkommit och övriga egenskaper hos honom har blivit normala.
Kjell T

Inläggav PeoWalleW » 25 jun 2017, 10:25

[
Per Thomson"Just nu sitter jag i ett litet torp i södra Kronobergs län tillsammans med en liten lånekatt. Bifogar en liten bild över utsikten mot torpets kombinerade stall och lada.

En riktigt mysig midsommarbild, det är bara Emil och Ida som fattas :D ...
Trist med katten. Hur det än är så fäster man sig mycket vid dem när man har dem omkring sig och engagerar sig i deras ofta oförutsägbara beteenden.
Vi har haft glädje av katter i mer än 30 år. De två första blev hastigt sjuka på gamla da´r, så då fick veterinären komma hem med en spruta, jag tål inte att
se något djur lida. Det var tufft för stunden men kändes ändå bra efteråt, inget lidande...
Två i det senaste gänget blev dessvärre trafikoffer för några år sedan, men tur i oturen för alla inblandade så skedde det med huvudet före, om man säger...

Snart har väl flaggan torkat efter (det ändå välkomna) regnandet så att jag kan hala den Jag önskar alla en fortsatt bra midsommarhelg.

/ M v h PeoWalle

Orosmoln....JPG
Orosmoln....JPG (160.66 KiB) Visad 17005 gånger
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav Anders Ason » 25 jun 2017, 10:32

Välkomna till tråden viewtopic.php?f=43&t=9290 där vi diskuterar husdjur. :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack