Intressant händelse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Intressant händelse

Inläggav Per Thomson » 25 sep 2008, 23:53

Vet inte om följande platsar under denna tråd men en klar tabbe är det i alla fall:

Sen vinterkväll på Domnarvet i slutet på sextiotalet. Skulle lasta diverse partier i olika hallar. Hade allt nästan färdiglastat sånär som 5 ton som skulle vara på främre halvan av det 3-axliga släpet. Jag var osäker på vilken port jag skulle till så jag stannade ekipaget och skulle öppna dörren för att hoppa ur men hejdade mig i sista stund. Det som hejdade mig var ett ljus i backspegeln som jag uppfattade som om det kom ett fordon som skulle köra om. Men fordonet kom aldrig så jag öppnade dörren och fick se mitt eget släps framstam i bredd med bilen vid bilens bakände. Det var släpets främre positionsljus jag hade sett i backspegeln. Hur kunde det gå så här? Jo det var fullständig isgata så det gick knappast att gå och med för tillfället felaktiga lasttyngdpunkten på släpet så låste sig förmodligen släpets framhjul. Den dragstången gick aldrig att använda mer och det här var före ABS bromsars införande. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Berg » 26 sep 2008, 21:23

Hej
Jag känner inte till fabrikatet på trailern, men med de modifieringar som var gjorda så kanske den sorterar in under "AB Hemsmide" :D Jag kan lägga upp bilder på den sedan,jag skriver på lånad dator nu då min är på översyn, och har inga bilder på den i den här datorn
Anders Berg

Inläggav Lars-Gunnar » 26 sep 2008, 23:48

Toppen Per!

Härlig link ,med gamla ASG, Ilsbo- och Briab släp och så Svens Imbert-Volvo. Kör han med vedbriketter när han är ute och kör eller är det bara för syn och historiens skull?

Sedan dessa släp vart tillverkade har väl dessa firmor fusionerats eller blivit uippköpta och någon nerlagd? ASG och Briab var nog mycket vanliga förr ja, kanske störst med.

Ilsbo tillverkade ju flakpåbyggnader också. Ilsbotippen kommer för mitt minne.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack