Näsåker.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Näsåker.

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2017, 17:54

115_1532.JPG
115_1532.JPG (158.41 KiB) Visad 7621 gånger

115_1535.JPG
115_1535.JPG (184 KiB) Visad 7621 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 17 apr 2017, 19:48

Jag trodde att Själanders haft din bil, så var det alltså inte. Eller hade dom den som ny och Henrikssons Åkeri var andreman?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 18 apr 2017, 17:47

Det var en kvinna (Essy) bakom Henrikssons, förmodligen änka, Essy beställde bilen den 29/11 1966 av Ernst Anderssons Bil AB i Sollefteå.
Enligt Kebbe (han från Övik med släpvagnsbussen) så kördes bilen hela tiden av en och samma chaufför som var mycket mycket rädd om bilen och kanske Essys bäste vän, vem vet.
Bilen kom antagligen i lite dåliga händer efter Henrikssonstiden när Kebbe hyrde ut bilen under början av 90-talet till Försvaret och de stora militärövningarna. Bilen har varit utsatt för någon malör för det är olika framskärmar på bilen, den ena har hål för lykttorkare. Br Olsson Mekaniska verkstad AB stod för påbyggnaden, tippflak, dragbalk och släpkoppling typ Simson.

Bilen deltog i det tunga schaktarbetet när Sollefteå kraftverk byggdes, det kan också ha gjort lite avtryck i slitaget. Mätarställningen var under 40 000 mil när jag köpte bilen.

Med tanke på att 76:modellen var den lastbilsmodell jag hade haft mest erfarenhet av innan jag blev egen åkare, visserligen Volvo-åkare men ändå, så känns det verkligen roligt att på ålderns höst få äga en egen 76:a. Vägrenoveringen till sommarhuset förra året med grusspridning som utmaning gav en riktig kick. Men 27 - 28 tons bruttovikt som mest med gruslassen gör mig lite förundrad, bruttovikterna för Skånelassen med stål från Västmanland var sällan under 50 tons bruttovikt och då med en 20 kusar svagare 76:a 1964. Hastigheten uppför Barnarpsbacken var visserligen inte högre än rask promenadtakt och väl uppe var det en dödssynd om att stänga motorn om man skulle besöka rasstället för en nattamacka. Helst skulle tomgångsvarvtalet skruvas upp något för att även den bakersta cylindern skulle kylas av efter den påfrestande backen. Hur visste man det där med att inte stänga motorn och att gärna öka tomgångsvarvtalet för att få bättre nedkylning av extremtemperaturen som måste ha uppstått?

Kanske det var ett mer motorintresse chaufförer emellan på den tiden som tänkte till litet, vad vet jag :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Reid Hulting » 18 apr 2017, 19:05

Jo det fanns nog ett större intresse och kunskap om vad som fanns innanför karrosseriet förr, nu tenderar intresset att vara på karrossen.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 18 apr 2017, 22:01

Det fanns inga mobiltelefoner på den tiden, med den finessen försvann mycket kompetens...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack