Z 1578 skrev:Själv har jag svårt att se logiken i att vem som helst som har tagit körkort före ett visst datum kan sätta sig att köra en fullstor buss registrerad som PB klass 2 utan några begränsningar men jag som har körkort för tung lastbil och släp inte får köra den om den är registrerad som buss. Ibland ska det hållas hårt på körkortsklasserna tydligen.
Jag delar din uppfattning fullständigt. Få saker är så reglerat som var, när och hur man får framföra tunga fordon, man reviderade hela körkortssystemet på 80-talet för att komma ifrån all "privatkörning" med tunga fordon och något senare instiftar man möjligheten att helt villkorslöst köra dom här farkosterna igen, bara man kallar dessa något annat.
Dessutom är/var de aktuella fordonen konstruerade för en högsta hastighet av 90 eller i vissa fall 100 km/h när dom var nya och förhoppningsvis i god kondition, nu när dom är utrangerade och slitna får dom plötsligt framföras i 120 km/h av förare vars kompetens aldrig ifrågasätts.
Min uppfattning är att man ska avlägga prov för de fordon man avser hantera, om det så är personbil med tillkopplad skottkärra.
En annan märklig realitet är att man kan köra veteranbilar helt utan tanke på kör o vilotider, det innebär att jag som chaufför kan köra fulla pass till fredag kväll, och sedan köra veteranlastbil non stop till måndag morgon när jag nollställd kliver in i min arbetsplats igen. Jag är inte mycket för blingbling, men det här är inte rättvist mot dom som har det som hobby, dom har ett konstant elände att ragga folk som kan flytta deras bilar till de olika evenemang där dom ska tävla i ljuspunkter och decibel, eftersom det ofta görs med kommersiella fordon.
Stina.