regga om lastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: regga om lastbil

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 20:07

Z 1578 skrev:Själv har jag svårt att se logiken i att vem som helst som har tagit körkort före ett visst datum kan sätta sig att köra en fullstor buss registrerad som PB klass 2 utan några begränsningar men jag som har körkort för tung lastbil och släp inte får köra den om den är registrerad som buss. Ibland ska det hållas hårt på körkortsklasserna tydligen.

Jag delar din uppfattning fullständigt. Få saker är så reglerat som var, när och hur man får framföra tunga fordon, man reviderade hela körkortssystemet på 80-talet för att komma ifrån all "privatkörning" med tunga fordon och något senare instiftar man möjligheten att helt villkorslöst köra dom här farkosterna igen, bara man kallar dessa något annat.

Dessutom är/var de aktuella fordonen konstruerade för en högsta hastighet av 90 eller i vissa fall 100 km/h när dom var nya och förhoppningsvis i god kondition, nu när dom är utrangerade och slitna får dom plötsligt framföras i 120 km/h av förare vars kompetens aldrig ifrågasätts.

Min uppfattning är att man ska avlägga prov för de fordon man avser hantera, om det så är personbil med tillkopplad skottkärra.

En annan märklig realitet är att man kan köra veteranbilar helt utan tanke på kör o vilotider, det innebär att jag som chaufför kan köra fulla pass till fredag kväll, och sedan köra veteranlastbil non stop till måndag morgon när jag nollställd kliver in i min arbetsplats igen. Jag är inte mycket för blingbling, men det här är inte rättvist mot dom som har det som hobby, dom har ett konstant elände att ragga folk som kan flytta deras bilar till de olika evenemang där dom ska tävla i ljuspunkter och decibel, eftersom det ofta görs med kommersiella fordon.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 27 mar 2017, 20:18

Hoppas du såg ironin, (å en hel del skryt), i mitt inlägg Stina. När jag var grusåkare hade min uppdragsgivare en anställd med enbart kort för mc och personbil, han var dessutom inte intresserad av att utöka behörigheten. I vagnparken ingick en gammal LS 140 med maskintrailer som man byggt en spindelkross på. Benämningen var väl motorredskap, å det 50-tonsekipaget fick han framföra i full fart efter allmän väg. Killen själv ansåg att det var kvalificerat vansinne, även om han hanterade grejerna proffsigt.
Thomas Almen

Inläggav risbyn25 » 27 mar 2017, 20:37

pb2 klass var nog något vi fick med EU inträdet de verkar vara lite andra vikt klasser på husbilar i vissa delar av EU när vi väl fått dessa bestämmelser blir dom nog kvar .tanken var nog inte att en massa gamla bussar skulle bli husbilar.S-O Karlsson
risbyn25

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 20:44

Det här tangerar en annan och ganska känslig fråga, nämligen när man ska eller bör sluta framföra vissa typer av fortskaffningsmedel. Genom åren har jag haft ganska många chaufförer, en kritisk punkt är runt 60 år då många drabbas av en begynnande demens och inte längre kan hantera stressen det innebär att hantera en långtradare i olika situationer.
Få saker är känsligare än att diskutera huruvida man kanske ska fundera över sin fortsatta karriär...

Andra är annorlunda skapade och kan hantera det här långt upp i åldern, vi har en gubbe som vägrar ge upp, han fyllde 76 för exakt två veckor sedan... Där tycker jag mest det är beklagansvärt att han av ekonomiska skäl anser sig tvungen att fortsätta, livet borde innehålla mer än att köra lastbil...

När min svärfar som kört lastbil hela sitt liv var drygt 80 bestämde vi att det var dags att lämna över nycklarna till hans 740, vilket han konstigt nog gjorde utan protester. i gengäld köpte jag hans bil och den ingår numera i samlingarna...

Själv fyller jag 60 i år och har bestämt mig för att inte förnya varken mitt ADR som gick ut i lördags eller YKB som gäller till våren 2020.

Kontentan av det här är att man borde ha bättre koll på både den fysiska såväl som den mentala hälsan på äldre förare av olika sorters fordon.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 20:48

risbyn25 skrev:pb2 klass var nog något vi fick med EU inträdet de verkar vara lite andra vikt klasser på husbilar i vissa delar av EU när vi väl fått dessa bestämmelser blir dom nog kvar .tanken var nog inte att en massa gamla bussar skulle bli husbilar.S-O Karlsson

Jag tror inte det här är någon EU-produkt, få, om någon, vågar nog köra till Tyskland med en pb klass 2 och B-körkort.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav magirus » 27 mar 2017, 21:06

När vi köpte Magirusen i Holland var den reggad som "Kamper Auto" och om jag förstod Holländarna i Magirusklubben rätt var det ungefär somPB2.
När vi sen kom hem o regbesiktade blev det PB2 automatiskt, så skulle alla bobilar reggas. Totalvikten på Magirusen är satt till 7490kg och det tydligen efter originalvikterna. Det innebär att ett sånt nytt C1 skulle räcka till.

SÅ, de finns mycket sagt om detta, det enda jag kan säga till vårt försvar är att jag innehar C-kort men K hustru kör på att hon tagit Bkortet före 1996 och INTE har haft detindraget.
Dock har hon utbildats av Kungen på N och F86 med mera. :D
Eventuellt blir det att ta C1 för henne med, återstår att se.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Thomas Almen » 27 mar 2017, 21:17

Du är inne på nåt Stina. Eftersom vi bägge tillhör dom gyllene 57:orna, så blir även jag 60 under årets lopp. Ändå kan jag nästan känna en nästan barnslig förtjusning över själva körningen, även om man emellanåt bara vill kräkas på hela branschen. Ränner ju som bekant på broderlandet, å utan skryt så kan det vara tämligen krävande. Skulle jag på nåt vis börjar fega, eller känna mig pressad, då klev jag nog av. Har sett några som fortsatt lite för länge, och det blir bara tragiskt.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 21:30

Jag gillar det där med dom gyllne 57.orna, du är medveten om att du är äldre än mig???

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 27 mar 2017, 21:32

Själv fyllde jag 70 bast i höstas :roll: , och just idag satt jag och tog fram blanketter från transportstyrelsen för att ansöka om trafiktillstånd igen 8) , eftersom jag har några bilar som har ett bra tag kvar till veteranstatus. Tänkte att man kanske kunde skapa nåt arbetstillfälle här nere på Gotland. Får väl ta YKB:n också eftersom en och annan resa ut i landet kanske hamnar lite grand ute i gråzonen :wink: . Men så här på våren och ljuset, kan det vara en rätt skön känsla att komma iväg längs vägarna, när man inte har ngn tidspress och det bara är ett fåtal gånger.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 21:51

Reid Hulting skrev:Själv fyllde jag 70 bast i höstas :roll: , och just idag satt jag och tog fram blanketter från transportstyrelsen för att ansöka om trafiktillstånd igen 8) , eftersom jag har några bilar som har ett bra tag kvar till veteranstatus. Tänkte att man kanske kunde skapa nåt arbetstillfälle här nere på Gotland. Får väl ta YKB:n också eftersom en och annan resa ut i landet kanske hamnar lite grand ute i gråzonen :wink: . Men så här på våren och ljuset, kan det vara en rätt skön känsla att komma iväg längs vägarna, när man inte har ngn tidspress och det bara är ett fåtal gånger.

Reid.

Har du gått eget på väg kursen? När jag fick mitt tillstånd 1978 var den inte uppfunnen och jag har alltså inte gått kursen. För några år sedan var jag ute ur systemet några sekunder och kan därför aldrig få tillstånd igen utan att gå den där kursen, trots att jag drivit åkeri sedan -78 och aldrig kursat eller ställt till det på något annat sätt. En form av näringsförbud tycker jag. Nu spelar det ingen större roll eftersom min broder kan ta ansvaret och även min son gått kursen, men i alla fall...

När det gäller YKB är det så att om bilen är registrerad på ett företag kräver i princip allt du gör med bilen att föraren innehar YKB-kompetens, även om det är interna transporter.

Jag hade lagt ner allt med tillstånd och YKB och bara kört en runda med en gammelbil när lusten blir övermäktig, kommersiella transporter är inget att hålla på med.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 27 mar 2017, 22:15

Efter kontakt idag med transportstyrelsen då jag frågade om dispens från "eget på väg-kursen" eftersom jag tidigare haft trafiktillstånd, så förklarades det att om jag bara kunde visa att jag haft trafiktillstånd på 70-talet, de kan inte själva se det eftersom deras register bara sträcker sig tillbaka till 90-talet någon gång, så skulle det gå bra. Naturligtvis att man uppfyller de övriga kraven om ekonomi och så också.
Lena gick eget på väg-kursen på 80-talet, vilken fortfarande var ok. Eller som han uttryckte det. det finns inget bäst före datum efter att ha fått den godkänd.
Att dra igång åkeriverksamhet är ngt som inte hade kommit i fråga om det inte hade varit för att jag har de här bilarna stående.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 27 mar 2017, 22:35

Om du lyckas få tillstånd på de premisserna vill jag gärna veta det. Av principiella skäl tycker jag att det är för jävligt att man diskvalificerar folk på lösa premisser. Anledningen till att jag inte får ha tillstånd är att "Långben" (min bror) skulle flytta mig som trafikansvarig för ett bolag till ett annat och tog bort mig från det första innan han satte in mig på nästa, därmed var jag ur systemet i några sekunder och det räckte för att ge mig näringsförbud. Det var en jävla tur att han inte tog bort sig själv också innan han satte in någon på nästa bolag, då hade vi plötsligt inte haft någon som var godkänd vid den tidpunkten.

Jag behöver inte gå kursen för att få tillstånd, men ett prov måste avläggas. Om man försöker få in mig som trafikansvarig står det "godkänd men ej prövad".

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 27 mar 2017, 22:46

Vi får se vad som händer, man är ju inte riktigt van vid att ngt går lätt i dessa tider.
F.ö. tycker jag också att det är helt galet att det är tillåtet att vem som helst med stöd av ett B-kort kan kliva in i f.d. buss, och blåsa på.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 28 mar 2017, 03:11

herrstina- skrev:Jag gillar det där med dom gyllne 57.orna, du är medveten om att du är äldre än mig???

Stina.
Vill hellre säga mer erfaren :-p
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 28 mar 2017, 11:53

Knepigt med att "Eget på väg" inte har något bäst före datum, jag känner en som startade åkeri i slutet på 90-talet och det var på nåder han fick sitt tillstånd då det gått 2år och någon vecka sedan kursen. Verksamheten skulle ha startats inom 2år enligt länsstyrelsen. Men det är ju bara att hoppas att det går bra ändå, det är tillräckligt med kort och kursbevis att visa upp i allafall.
Andreas
Z 1578

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack