Som vanligt vill jag gärna försöka sprida lite kunskap kring alla de otaliga lastbilsmärken, förutom Scania och Volvo, som funnits i Sverige så att kommande generationer lär sig att känna igen de udda bilar som far och mor, farfar och morfar, morbror och farbror, och inte att förglömma mormor och farmor samt faster och moster, och deras föräldrar körde en gång i tiden.
Det var dessa fordon som grundlade det moderna Sverige/Norden som vi lever i idag.
Därför lägger jag in en lite julig bild av en lite udda lastbil som kanske väcker en del minnen till liv hos vissa betraktare.

- X-mas Truck - From Pinterest.JPG (204.44 KiB) Visad 13788 gånger
Märket har funnits i Sverige åtminstone sedan ungefär 1910.
En med dåtidens mått mätt förhållandevis tung
ELDRIVEN lastbil, totalvikt 10210 kg, anskaffades av Malmö Valskvarn 1911 och såldes sedan vidare år 1918 till Helsingborgs Kopparverks AB som också lät avregistrera bilen 1922.
Kanske en av de allra första eldrivna tunga lastbilarna här i landet. Bilen kan finnas dokumenterad på en samlingsbild av 12 stycken tunga lastbilar på Reymersholms, Superfosfatens och Kopparverkets fabriksområde i Helsingborg i slutet av 1910-talet. Skärpan på bilden är tyvärr inte den allra bästa, men flertalet Scania-Vabis går att identifiera.
Märket som återfinns på den tecknade vintriga bilden blev egentligen inte speciellt vanligt som medeltung och tung lastbil på de svenska vägarna förrän under perioden strax efter 2:a världskriget och fram till mitten av 1950-talet. Även en del treaxliga bilar av detta märke förkom på vägarna. Märket tynade sedan bort i slutet av 1950-talet och försvann så småningom i början av 1960-talet helt som lastbilsmärke här i landet. Tyvärr är ytterst få exemplar bevarade här hemma.
Ni får gärna försöka spekulera i märke, modell och ungefärligt tillverkningsår på den tecknade lastbilen på bilden. Modellen som fanns innan den avbildade modellen var den vanligaste här i landet.
Jag önskar alla medlemmar och besökare till detta forum en riktigt God Jul.
// Kjell N