Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Thomas Almen skrev:Ska du ha draget lägre så är det nog en sänkt balk som gäller. Så här ser det ut på Vikingen, dessvärre påsmitt en massa annat i vägen. 88:ans syns lite bättre. . Slutligen Titanens, men det är ju Simson på den. . Har dessutom kollat VBG å andra dragtillverkares utbud t.o.m 1974, men några lösa gavelsatser står icke att finna. Känns som att det lanserades så sent som på 90-talet. Ska jag gå efter erfarenheterna hemifrån så levererades tippbilar med rammonterade drag in på 70-talet. Därefter ändrades behoven, å många flyttade ner draget för att t.ex kunna sprida grus över dragstången. Innan hade man mest kört med bara bil, eller tippat på hög, och då sidade man bilen, kärran/vagnen slog man bakåt.
herrstina- skrev:Jag hade nog letat efter gavelsats på skroten eller någon gammal traktorvagn som har dom kvar. Jag misstänker att VBG.s krav på rimlig ersättning överstiger värdet på bilen...
Hålbilden på gavelplåtarna ska vara samma oavsett vilken bil de sitter på, det gör urvalet lite större.
Stina.
Thomas Almen skrev:Njae, med gavelsats menas väl lösa plattor. På 88:an är det svetsat i balken, inte bultat som på nyare balkar.
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster