av Anders Ason » 23 jul 2017, 09:16
Min första chaufförsanställning utanför familjens åkeri var på Lastbilscentralen i Västervik och bilen det handlade om var en Volvo 90 hk bensin. Vi var av precis samma årsmodell faktiskt (jag finns kvar, H1716 är skrotad sedan länge!). Två nya upplevelser ingick i den anställningen som belönades med 19 kr/tim. Volvon var en liten trevlig bil men saknade både synkronisering i växellådan och varvtalsreglering på bensinmotorn. Båda sakerna krävde en visst tillvänjning av mig - bilen fogade sig inte.
Den osynkade växellådan var mycket enkelt att komma överens med då de gamla motorcyklarna man körde inte heller hade synkade lådor. Avsaknaden av varvtalsregulator krävde en något mer träning då bilen, främst med fullt lass motorn då storknade och stannande när man i sakta fart skulle över lite större markhinder (mycket vanligt i grusgropparna) - den gasade ju inte på själv, vilket de dieslar jag kört tidigare gjorde. Efter en del övning funkade även detta. Letade efter bilen för några år sedan men den var anmäld skrotad. Har vid senare tillfälle kört bilar och fordon, bl a min egen MF35, med osynkade lådor och inte sett det som något bekymmer.
Hälsningar Anders Ason