
- En underbar morgon i mitt lastbilsliv
- IMGP2295.JPG (112.59 KiB) Visad 14808 gånger

- Ibland körde jag BM 1641 när det råkade bli lite lungt på N 12:an
- IMGP2315.JPG (158.07 KiB) Visad 14808 gånger

- Fullt lass på Öland. Sverige ÄR vackert.
- IMGP2316.JPG (95.72 KiB) Visad 14808 gånger

- HX - Systemet in action man fick byta Wire mycket ofta för om den gick av DÅ...............
- IMGP2320.JPG (127.94 KiB) Visad 14808 gånger

- Viss service utförde vi själva och här ser vi en del av HX - systemet.
- IMGP2321.JPG (153.26 KiB) Visad 14808 gånger

- Här är jag och Volvon i Hultsfred och skall lasta läggare och vält, Svedala. Mannen bredvid är läggarbasen.
- IMGP2307.JPG (141.21 KiB) Visad 14808 gånger

- N 12 in action
- IMGP2312.JPG (159.09 KiB) Visad 14808 gånger

- Mina drömbilar 1974 N12:an och Rallye Kadetten som jag gjorde skogarna i Norduppland osäker med.
- IMGP2287.JPG (147.94 KiB) Visad 14808 gånger

- Vad finns det här då? Jo 12 liter och 330 hk mums för Thomas....................
- IMGP2289.JPG (135.73 KiB) Visad 14808 gånger

- Åhh min nya fina N12 här har du fått lykttorkarna monterade men inte solskyddet och takskylten, detta är julen 1973
- IMGP2280.JPG (131.62 KiB) Visad 14811 gånger

- Åhh min nya fina N12 här har du fått lykttorkarna monterade men inte solskyddet och takskylten, detta är julen 1973
- IMGP2280.JPG (131.62 KiB) Visad 14811 gånger

- Åhh min nya fina N12 här har du fått lykttorkarna monterade men inte solskyddet och takskylten, detta är julen 1973
- IMGP2280.JPG (131.62 KiB) Visad 14811 gånger
2016 0131
Hej på er igen alla veteranlastbilsdiggare, PUH, långt ord men det är ju just vad vi är. Före 1974 så körde jag som jag tidigare skrivit bergbilar och en grusbil med boggikärra, se tidigare inlägg.
MEN!!!!!!! 1973 kom att bli mitt ödesår som skulle förändra hela mitt yrkesliv för evigt. Jag hade länge gått och funderat på att börja skruva med bilar igen
( jag har en 2 årig utbildning som fordonsmekaniker på Solna yrkesskola och har arbetat på både Ford Kindwalls och SAAB Ekensbergsvägen Solna i min gröna ungdom i slutet på 60 talet). Jag funderade även på bygg o anläggning då jag hade ett par kamrater som arbetade på Armerad Betong.
Vad hände då ? Undrar ni kanske, Jo Maskinchefen ifrån HK ringer en kväll före semestern 1973 hem till mig och min dåvarande fästmö Siw och säger citat: Alvén!!!! med barsk röst. Du skall efter semestern åka med Janne dragare (Åke Jansson) se tidigare infogad bild, fram till jul och lära dig köra lastväxlare och backa med 2 axligt släp, DU SKALL NÄMLIGEN FÅ DEN NYA BILEN. Bilen med stort B var en sprillans ny VOLVO N 12 25 med HX system och ett nytt Växjösläp med lastväxlar flak och 4 meter lång dragstång, ett paragrafbygge av Guds nåde. Herregud jag jublade vilken grej för mig det var, jag hade suktat och drömt våta drömmar om N12 ända sedan visningen på Volvo Lastvagnar. Det här hade jag inte ens vågat drömma om, vilken chans för mig att lära mig allt detta och av Janne dragare dessutom. Jag förkastade alla funderingar på fordonsmekaniker och byggarbeten och fick under det här halvåret lära mig att köra alla Armerads maskiner stora som små samt att lasta Jannes G89 med släp rätt och riktigt, vilken tuff skola det blev, varma sensommardagar och nätter samt i vinterväglag körde vi runt i halva Sverige med maskiner och bodar och byggmaterial. Forsmark, Frövi, Göteborg Östergötland, Skåne, Dalarna, ja vi körde tillsammans i G89:an ända fram till julen - 73. Jag fick mycket högre lön och 7 dagars traktamente och tro mig jag kände mig som en kung. Tack snälla Janne var du än är för allt du lärde mig, du var pedagogisk och hade överseende med mig, som var helt grön på det här. Jag tänker ofta på den här tiden, jag var yngst och fick VOLVOS nya N12 till julklapp av legendaren OLA NILSSON.
Med vänliga lastvagnshälsningar eder Thomas Alvén
thomas383alven@outlook.com 076 1422276