142 H

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: 142 H

Inläggav herrstina- » 22 mar 2015, 23:15

Nej, det är inte den här. Vi hade den här trailern i många år och sålde den så småningom till en gynnare i Västra Broby vid Åstorp som hade någon fiffig ide på gång. Det är säkert tio år sedan han köpte den och den står fortfarande kvar på samma plats.

När det här ekipaget skulle byggas var jag i kontakt med två tilltänkta byggare, en var BRIAB som var förstavalet och dom byggde också trailern. Alternativet var PNO som på den tiden även byggde trailers för försäljning, Torsten Billing satt som deras representant i ett kontor i Åkarnas Hus på Landskronavägen i Helsingborg.

När det inte blev någon affär hade Torsten den goda smaken att sno min primitiva ritning och bygga upp några trailers som bla. visades på Elmia som en världssensation.

En eller någon av de där trailerna såldes till ETAB. Om KÅ hade något i den här stilen skulle jag tro att den kom från PNO.

Det var nog bara vi som hade någon vidare framgång med konceptet, man var tvungen att ha en dragbil som var anpassad för just det här. Lyckligtvis byggde vi ytterligare några bilar som gick att använda, därför kunde vi i viss omfattning använda trailern även när vi tvingades ställa Scanian.

Det sista vi gjorde med trailern var att hyra ut den till DFDS, men det fungerade inte särskilt bra, just för att bilarna inte var anpassade.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack