Tandemdrift

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tandemdrift

Inläggav Thomas Almen » 17 apr 2008, 19:01

Mats skrev:Vid besiktningen upptäckte jag en lustig sak med tandemdrivning och ej lyftbar boggi och det är att besiktningen inte kan kolla bromsarna :D Det kan väl kanske upplevas som en fördel eller möjligen en nackdel för de som vill kolla sina bromsar.
Verkar skumt. Går mellandiffen lägga ur, så ska det inte vara nåt problem. Har kört tandem i snart 12 år, men nog har dom kollat bromsarna på provarn varje gång.
Thomas Almen
 

Re: Tandemdrift

Inläggav Thomas Almen » 18 apr 2008, 22:36

Mats skrev:Om man vill bli av med tandemdriften (åtminstone tillfälligt) kan man då ta bort den lilla kardanaxeln mellan axlarna? Hjälper det eller blir det samma sak eftersom alla kuggar inuti axeln roterar i alla fall? Kan man i så fall ta bort drivaxlarna i ena axeln så att kuggarna står still? Någon som vet?

Du måste nog på nåt sätt spärra mellan axlarna, annars drar han nog inte. Vet fler som grunnar i samma banor.
Thomas Almen
 

Re: Tandemdrift

Inläggav arnfinn » 18 apr 2008, 23:03

Det der forstod jeg ikke :? ...om man fjerner mellomaksel mellom boggiene så fortsetter jo den framre å dra? Burde gå fint å kjøre på den måten.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Tandemdrift

Inläggav mojje » 18 apr 2008, 23:26

På äldre tandem så går kardanaxeln "genom" första axeln så den drar andra axeln utan några som helst diff.funktioner. På nyare tandem finnns det en "diff" mellan axlarna. Enkelt beskrivet så delar 4 hjul på kraften. På de gamla delar 2 på kraften, som om det fanns två std bakaxlar med två parallella kardanstänger!!dvs minst två hjul vill alltid framåt.
mvh mojje
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 maj 2007, 23:14
Ort: Lidköping

Re: Tandemdrift

Inläggav arnfinn » 19 apr 2008, 00:55

Ok - jeg må nok innrømme at jeg ikke er helt med enda :oops: for om bakerste akselen er utkoblet vil jo kraften endå komme til den fremste? Den har jo iaf diffrensial. Om da bare et hjul får kraft på førsteakselen så vil jo enten det hjulet snurre og drive fram bilen eller så vil det hjulet spinne om grepet er dårlig og da står man jo der - men på asfalt / fin veg skulle det vel gå bra. Har man i tillegg diffsperre så tvinges hjulene til å gå like fort.

Unnskyld om jeg roter det til - vil bare få grep på det og forstå :wink:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Re: Tandemdrift

Inläggav Anders Ason » 19 apr 2008, 09:45

mojje skrev:På äldre tandem så går kardanaxeln "genom" första axeln så den drar andra axeln utan några som helst diff.funktioner. På nyare tandem finnns det en "diff" mellan axlarna. Enkelt beskrivet så delar 4 hjul på kraften. På de gamla delar 2 på kraften, som om det fanns två std bakaxlar med två parallella kardanstänger!!dvs minst två hjul vill alltid framåt.
mvh mojje


    I filmerna "Ice on..." har de amerikanska bilarna tandemdrift och att axlarna är fast kopplade, d v s ingen diffrential mellan dem. Alla fyra hjulen drar oavsett en axel hänger i luften.
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tandemdrift

Inläggav Thomas Almen » 19 apr 2008, 19:55

Nja, helt säker är på konstruktionen är jag inte, men om jag kör helt odiffat, och ett hjul, varsomhelst i boggien, hamnar i luften t.ex, då drar det inte. Volvo rekommenderar ju att man kör med mellandiff på vintern, p.g.a att "småslirningar" kan knäcka drivaxlarna. Vid ett tillfälle fick en kompis problem med lagringen till bakre medbringaren. Eftersom det var en tridem, valde han att hissa och fästa upp bakre drivaxeln. Men för att köra fick han lägga i mellandiffen. Sen kan man ju inte använda axeltrycksfördelaren, utan att mellandiffen ligger i, så det är nog inte bara att fimpa kardanstången mellan axlarna. Enklast är väl att fråga verkarn på nån märkesverkstad. Jag grunnar på om det är nån slags fördelningsdiff som styr. Vid start med belastning ligger väl ca: 80% av drivningen på bakre axeln.
Thomas Almen
 

Re: Tandemdrift

Inläggav Thomas Almen » 20 apr 2008, 19:29

Nu har jag kollat lite. Redan på 110:orna satt det fördelningsdiff. Det är nog den som bör spärras, drivkraften går nog annars dit det är minst motstånd.
Thomas Almen
 

Re: Tandemdrift

Inläggav Per Thomson » 22 apr 2008, 18:02

Bilden tagen ur broschyren Scania-Vabis LT76
Fr o m LT110 dec 1968 övergick man från RD82 dubbelväxlar till enkelväxel RB651. Vet ej om det var olika alternativ som kunde väljas eller om det var en "absolut" övergång från det ena till det andra.
Oavsett vilket visar bildet RD82.
Tandem_003_R.jpg
Tandem_003_R.jpg (136.16 KiB) Visad 16072 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tandemdrift

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 00:23

En prototyp av LT75 Super beställdes av FVM 1965 med en utväxling av 6,89:1 för transport av stridsvagnar.

The LT75 Super prototype of 1965 for the Swedish defence and was used for transport of tanks had 6.89:1 gears.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tandemdrift

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2008, 22:08

Lars-Gunnar,
om det var 1975 så måste det ha varit en LT76 då den ersatte LT75 1963.
Om det var en prototyp kan det mycket väl ha varit det utväxlingsförhållanndet du angav, det lär ha förekommit en mängd lösningar av bakaxelutväxlingar och bakaxelbryggor. Vid ett tillfälle för något år sedan frågade jag Scania om det fanns någon förteckning över de olika typerna som förekommit och hur man kunde skifta komponenter men fick till svar att detta existerade ej bakåt i tiden. Man förutsåg nog inte att det skulle bli ett sådant här intresse för gamla bilar.

Lite nostalgi Off-Topic:
När det gäller LT76:an som tungdragare har jag själv varit med och transporterat stidsvagn "S" med en sådan i början på 90-talet som förare åt FAK. Vi var en kolonn på 10 bilar och vid en bropassage under transportvägen tvingades vi lasta av stridsvagnarna och låta dessa köra över bron för egen maskin på grund av brons begränsade kapacitet. Trailern till LT76:an var 3,4 meter bred. Det var ett äventyr att lasta "S"-vagnen då boggien på dessa gamla trailers var tämligen hög. Man var tvungen att använda gasturbinen för D96:an orkade inte med att föra upp de 35 tonnen i den branta lutningen. Från sittbrunnen såg man bara himmeln när det lutade som värst och så gällde det att slå av på gasen just som vagnen tippade över boggien.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tandemdrift

Inläggav Stellan » 24 apr 2008, 22:17

"Nostalgi Off-Topic" är nästan det bästa som finns, jag ser gärna mer av det...kanske man skulle ha en egen tråd om det :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Tandemdrift

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 23:41

Per Thomson skrev:Lars-Gunnar,
om det var 1975 så måste det ha varit en LT76 då den ersatte LT75 1963.
Om det var en prototyp kan det mycket väl ha varit det utväxlingsförhållanndet du angav, det lär ha förekommit en mängd lösningar av bakaxelutväxlingar och bakaxelbryggor. Vid ett tillfälle för något år sedan frågade jag Scania om det fanns någon förteckning över de olika typerna som förekommit och hur man kunde skifta komponenter men fick till svar att detta existerade ej bakåt i tiden. Man förutsåg nog inte att det skulle bli ett sådant här intresse för gamla bilar.

Lite nostalgi Off-Topic:
När det gäller LT76:an som tungdragare har jag själv varit med och transporterat stidsvagn "S" med en sådan i början på 90-talet som förare åt FAK. Vi var en kolonn på 10 bilar och vid en bropassage under transportvägen tvingades vi lasta av stridsvagnarna och låta dessa köra över bron för egen maskin på grund av brons begränsade kapacitet. Trailern till LT76:an var 3,4 meter bred. Det var ett äventyr att lasta "S"-vagnen då boggien på dessa gamla trailers var tämligen hög. Man var tvungen att använda gasturbinen för D96:an orkade inte med att föra upp de 35 tonnen i den branta lutningen. Från sittbrunnen såg man bara himmeln när det lutade som värst och så gällde det att slå av på gasen just som vagnen tippade över boggien.


Per, du har rätt. Bilen på bilden har en gammal förlängd crew BeGe-hytt utan den mjuka rundningen. Det stod LT76 men jag måste ha varit bokstavsblind.

Menar du att bilens framända lyfte från marken som man har sett nutidens bilar med containerfästen göra och varför måste man stå på gasen direkt? Kunde man inte stå stilla tills allt var lastat och starta i god ordning? Ellar var det för att stridsvagnen kom med god fart och måste bromsa kraftigt?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Tandemdrift

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2008, 16:45

Hej Lars-Gunnar!
Jag kanske var otydlig, det var som förare i stridsvagnen som det gällde att använda gasturbinen, stridsvagn S hade gasturbin och dessutom en 150 hk titan motor, den senare endast avsedd för garageförflyttningar och klarade inte att köra upp på trailern med. För att klara uppkörningen på trailern gällde det att "stå på" ordentligt men också att slå av på gasen i rätt ögonblick när vagnen kom upp och vägde över.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tandemdrift

Inläggav arnfinn » 26 apr 2008, 18:21

Høres litt farlig ut det der :shock: men på den andre siden, hvem har sagt at krigen ikke har visse sikkerhetsbrister :?: :lol: :lol:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster