Den röda gåtan...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Den röda gåtan...

Inläggav Lulebjörnen » 22 dec 2011, 00:26

Fredrik Klint skrev:
Lulebjörnen skrev:Modellen tillverkades 1937-51 och efterträdaren som tillverkades till 1957 såg nästan likadan ut med en något modernare framtoning. Den är f.ö. redan omnämd i tråden så det går åt rätt håll...

Det vet jag inte... Hittar inte tillverkaren bland ovan nämnda namn! :wink: Som ledtråd kan sägas att den är tysk, men mycket sällsynt. Detta exemplar är sannolikt privatimporterat då den reggades nio år efter sin årsmodell. Som för övrigt är -52... :wink:

Jahapp, då blir jag förvirrad...hade identiferat den som Framo V501/2 som i ett senare skede blev Framo V901 med integrerade strålkastare och som sen i sin tur blev Barkas i slutet på 50-talet.
Men den är säkert mycket sällsynt, brukar scanna av dom tyska forumen och det är inte mycket skrivet om 501-modellen.
Otroligt att den överlevt in på 70-talet i Stockholm, enligt experterna både på zweitaktfreunde och pappenforum var det ytterst tveksam kvalitet på dom där vagnarna :cry: ...
Lulebjörnen

Inläggav Fredrik Klint » 22 dec 2011, 00:33

Bilden är sannolikt tagen 1970, då den avreggades detta år. En liten liten chans är att den är tagen -71 och överlevde, då den blev avreggad på ren rutin efter att ha varit avställd sedan slutet av -65... Det funkade så ju så förr i tiden, att ett fordon var avställt ca fyra år, sen blev det avfört ur registret.

I alla fall börjar detta märke på "M"...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Lulebjörnen » 22 dec 2011, 00:47

Men hur kan den vara avställd sen 1965? Tycker mig se på första bilden en folka med raka lysen från -68 eller senare och på 3:e bilden skymtar en Volvo 140-serien på andra sidan gatan, en sån mellanblå från -69? och ett par år fram...

Jaha, märket börjar på M, och öststatstillverkning är fortfarande aktuellt?
Lulebjörnen

Inläggav Stellan » 22 dec 2011, 01:01

Östtyskland fanns ju inte på den tiden, och MAN fanns väl inte heller... :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Vågert » 22 dec 2011, 10:05

Manderbach :D
Manderbach2.jpg
Manderbach2.jpg (51.1 KiB) Visad 13932 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav färingsösoljeätare » 22 dec 2011, 11:00

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:54, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Fredrik Klint » 22 dec 2011, 11:30

Lulebjörnen skrev:Men hur kan den vara avställd sen 1965? Tycker mig se på första bilden en folka med raka lysen från -68 eller senare och på 3:e bilden skymtar en Volvo 140-serien på andra sidan gatan, en sån mellanblå från -69? och ett par år fram...

Avställd är väl inga problem? Ska man gå enbart på reg-papper så blev den aldrig påställd mer, men rullade sannolikt en del. Bilden är som sagt tagen antingen 1970 eller -71. Just därför att den var avställd i Bilregistret så blev den automatiskt avregistrerad 1970-04-23. Men bara för att en bil är avställd så betyder det ju inte att den inte finns på riktigt, hänger du med? Tror att det var lättare förr att mygla med sånt, sen kom ju skattemärket 1974.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Fredrik Klint » 22 dec 2011, 11:33

Vågert skrev:Manderbach :D
Manderbach2.jpg

Gratulerar, Vågert! :D
Det var duktigt, jag hade aldrig hört talas om detta märke. Modellen heter L360 och är som sagt från -52.
34 hästar, ungefär som en samtida VW-buss, och en lastförmåga på 600kg.

Mer gamla bilder från Willgård kommer att komma men överlag på mer kända tingestar... :wink:
Fredrik Klint

Inläggav Lulebjörnen » 22 dec 2011, 12:03

Instämmeri hyllningarna, var helt övertygad om att Framo-spåret var den rätta vägen, men Manderbach...aldrig hört talas om vagnen...

Lite googlande på Manderbach Lieferwagen rätade ut en del frågetecken, tydligen var den byggd på Framo-ritning i alla fall. Åsså lärde man sig nåt nytt - i dag också :D ...
Lulebjörnen

Inläggav Lulebjörnen » 22 dec 2011, 12:06

Fredrik Klint skrev:
Lulebjörnen skrev:Men hur kan den vara avställd sen 1965? Tycker mig se på första bilden en folka med raka lysen från -68 eller senare och på 3:e bilden skymtar en Volvo 140-serien på andra sidan gatan, en sån mellanblå från -69? och ett par år fram...

Avställd är väl inga problem? Ska man gå enbart på reg-papper så blev den aldrig påställd mer, men rullade sannolikt en del. Bilden är som sagt tagen antingen 1970 eller -71. Just därför att den var avställd i Bilregistret så blev den automatiskt avregistrerad 1970-04-23. Men bara för att en bil är avställd så betyder det ju inte att den inte finns på riktigt, hänger du med? Tror att det var lättare förr att mygla med sånt, sen kom ju skattemärket 1974.

Jo, jag hänger med, tillbringade många år med bilbärgning med allt vad DET innnebar med skumma bilar - och ännu skummare bilägare :shock: ...
Lulebjörnen

Inläggav Stellan » 22 dec 2011, 12:20

Manderbach gjorde tydligen inte bara bilar, utan även husvagnar (googlade lite :wink: )

http://www.oldiecaravan.de/Hersteller_A ... rbach.html

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Vågert » 22 dec 2011, 12:38

Fredrik Klint skrev:
Vågert skrev:Manderbach :D
Manderbach2.jpg

Gratulerar, Vågert! :D
Det var duktigt, jag hade aldrig hört talas om detta märke. Modellen heter L360 och är som sagt från -52.
34 hästar, ungefär som en samtida VW-buss, och en lastförmåga på 600kg.

Mer gamla bilder från Willgård kommer att komma men överlag på mer kända tingestar... :wink:

Jag har heller aldrig hört talas om detta märke,men jag fuskade mig fram via Wikipedia. :|
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Anders Ason » 22 dec 2011, 13:06

Var är bilen nu?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 22 dec 2011, 14:37

Ingen aning, sannolikt i bilhimlen. Eller sälla jaktmarkena eller vad det mer finns för uttryck :cry:. Men tänk att hitta den eller en annan Manderbach i Sverige! Fast detta kan mycket väl varit det enda exemplaret som reggats i Sverige.
Sista kände ägare var en mekaniker, kanske användes som firmabil fast den är ju rätt anonym.
Fredrik Klint

Inläggav Anders » 22 dec 2011, 18:44

Hade aldrig någonsin hört talas om det här märket förut. Men alltid roligt när man får lära sig något helt nytt! :D
Extra roligt med såna här bildgåtor där man verkligen får klia sig i skallen! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack