När det gäller Scania-Vabis (sannolikt samma oavsett bilmärke) var motornumret bilens identitet långt fram i tiden (har hört när chassinumren infördes men minns inte). Som i går när jag fick påringning om en ev. motor till min bil så fanns det en skylt med både motortypen och serienumret på. Det går då att enkelt få fram data om motorn i böckerna om Scania och med lite mer arbete även allt om bilen som den var när den lämnade fabriken. (nej det var inte en lika dan motor utan en något mindre - kanske samma block?)
Det här förhållandet pekar på att det var själva motorn som var i fokus, d v s den mest komplicerade och viktigaste delen och som också var den svåraste utmaningen för dåtidens verkstäder (smedjor) att hantera. Motorn byttes inte utan när den havererade eller var utsliten upphörde även i regel bilens existens. Möjligen gjordes chassiet om till dragen vagn som i mitt fall.
När det gäller den aktuella bilen i den här tråden kommer jag att försöka följa upp den vid något besök på Landsarkivet.