Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Anders Ason » 06 jan 2010, 22:15

Sisun (maffig, en tidig N10?) funkade nog men ryktet (som ju alltid är sant!) sade att Mersan gjorde verkstadsbesök efter vart tredje lass!
:mrgreen:

Vad jag med bestämdhet känner till är att åkarna på min ort ratade Mercedes i samband med anläggningsjobb då de inte höll. Pratar då om -50, -60 talet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav tommy olsen » 08 jan 2010, 01:02

sender noen bilder av min tømmerbil og roar sin også

Bild

Bild
tommy olsen

Inläggav Anders » 08 jan 2010, 01:13

Men vilka bilar Tommy! Ser gärna mer av dem framöver! :D
140;an var riktigt snygg! Väldigt trevligt att se en som inte har strålkastarna ombyggda dessutom.
Är de här bilarna fortfarande igång?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav tommy olsen » 08 jan 2010, 18:04

Ja,bildene rr tatt i høst. 140 var klar til perlrally 2009.
tommy olsen

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2010, 18:46

tommy olsen skrev:Ja,bildene rr tatt i høst. 140 var klar til perlrally 2009.
Fortsetter masinga mi fra Bergli; Den er vakker!.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 09 jan 2010, 20:04

Kom upp en fråga om var första bilden i tråden kom från och nu vet jag det. Den kom från tidn. Ratten nr 10, okt.1951 och här kommer några bilder till från samma reportage:

timmerskepp2.jpg
timmerskepp2.jpg (80.92 KiB) Visad 18651 gånger

timmerskepp3.jpg
timmerskepp3.jpg (63.51 KiB) Visad 18651 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 09 jan 2010, 20:57

Undrar hur många ton timmer som ligger på bil och släp?
Inte var väl lassen mycket mindre för nästan 60 år sedan än idag?
VDA;n fick nog kämpa hårt, eller om den var utbytt mot en VDC, hur som helst så kan det inte ha gått speciellt fort uppför backarna :)
Obs däcksmönstret(eller frånvaron av) på släpet och boggieaxeln.
Det ser ut som om släpet är byggt av en äldre treaxlig volvo, tycker det ser ut som volvokomponenter i alla fall.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 09 jan 2010, 22:01

Eftersom det är talltimmer. skulle jag gissa vikten ligger på ca: 10 ton per trave. Det räckte nog till. Synns nummerplåten nånstans, så man ser var det kan vara?.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 10 jan 2010, 03:12

Man känner nästan historiens vingslag när men ser detta. Det är 60 år sedan och vilka påbyggare fanns det då? Det är nog som du Anders säger att det är en annan Volvo som fått bli kärra och bysmeden har kirrat det hela. Men visst är det mäktigt. Skulle varit kul stå vid vägen och se när detta ekipage passerar! Och att åka med det skulle väl ha medfört att jag avlidit av upphetsning.

"Inte var väl lassen mycket mindre för 60 år sedan än idag?" Det vete fanken. Det kanske vägde mer? Observera att det är timmer som fanns för 60 år sedan, alltså grovhugget virke. Idag körs ju klentimmer då timret som på bilden väl tagit slut. Ibland när jag ser en timmerbil tycker jag att det är så magert och ändå är det inte massaved för det kan jag skilja på. Så timret på bil och släp måste väl väga minst 10-11 ton vardera.

Ser ni så korta stakar bil och släp har? Det liknar lite av Amerika här. Idag skulle de inte få köra en meter utan ordentligt rasskydd.

Det var ett sånt här ekipage min far hade till Titanen på 150 hk. Boggiekärra som jag tror var utan flak men hade bankar och stöttor. Med denna körde han timmer till sågverket om det var långt till avverkningsplatsen. Tyvärr åkte jag alldrig med honom då han hade kärran.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2010, 11:50

Ramen på släpet verkar vara lite knäckt av bankarna p g a de tunga lasterna?

Om nu bilen endast hade 95 hkr blev det väl i det närmaste parkeringsböter i de större backarna? :mrgreen:

Men ett mäktigt ekipage är det!

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 10 jan 2010, 13:05

Anders Ason skrev:Ramen på släpet verkar vara lite knäckt av bankarna p g a de tunga lasterna?

Om nu bilen endast hade 95 hkr blev det väl i det närmaste parkeringsböter i de större backarna? :mrgreen:

Men ett mäktigt ekipage är det!

Släpet ser ju bra nedtryckt ut! Man undrar ju för sig själv vad släpet från början var konstruerat för maxlast?
Man fick väl trycka in kallstarten i backarna för att få lite mer effekt :mrgreen: Men fort kan det inte ha gått!

Nu är jag inte helt säker, men VDC;n var väl inte på mer än 105hk? 115 blev det väl först i D67;an?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 10 jan 2010, 21:41

Ja, det kan ju inte vara riktigt att ha lika stort (tungt) lass på boggiesläpet. Om det var taget från en lastbil så saknades ju framaxeln. Halva lasset skulle nog ha varit ok. En boggiekärra är väl inte det optimala släpet för timmer. Om släpet hade varit av konventionell typ med axlar i var ände skulle det nog haft större maxlast.

Lv 147 med 410 cm hjulbas tillverkad 1944-51 hade FE/VDA-motorn på 105/95 hk. FE var bensindriven
Lv 153 med 410 cm hjulbas tillverkad 1946-49 hade VDA-motorn på 95 hk. Denna modsell erbjöds som treaxlig.
Lv 248 med 410 cm hjulbas tillberkad 1949-53 hade VDA-motorn på 100 hk (nyreviderad) som levererades med 4-växlad osynkad låda eller K1 5-växlad synkad. Lv 24 fick en ny och kvalifikativt bättre motor med marginellt högre effekt 1949.

Så kan man anta att bilen är en Lv153/248? Men frågan är, VDB-motorn som var avsedd för buss och hade 130 hk?

För mig låter det ju som rena fabeln att 95 hk bil skall kunna dra 30 ton. Hade den reduktionsväxel? Norrlandsväxel? Var den extremt lågt växlad?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 10 jan 2010, 22:13

Lars-Gunnar skrev:
Så kan man anta att bilen är en Lv153/248? Men frågan är, VDB-motorn som var avsedd för buss och hade 130 hk?

För mig låter det ju som rena fabeln att 95 hk bil skall kunna dra 30 ton. Hade den reduktionsväxel? Norrlandsväxel? Var den extremt lågt växlad?

Lars-Gunnar :D

Hjulen är 8-bultade, vilket innebär LV150, L245-serien hade 10 bultar.
VDB-motorn på 8,7 liter var ju avsedd för LV290-serien och hamnade aldrig i rundnosarna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2010, 22:25

OK gott folk, då kommer det lite mera uppgifter om bilen. Bilen ägdes av firman Jarl & Uhlin i Sonstorp (hade 6 lastbilar, Volvo) och regnumret ser ut att vara T6837. Sonstorp ligger i närheten av Finspång i Östergötland men jag kan inte få det till att regnumret börjar med ett E utan T. Körningarna på bilderna skedde dock i Folkströmmens Kronopark i Hällestad. Vet inte om det är detta åkeri som har sitt ursprung i Jarl & Uhlin?

http://www.sonstorpsakeri.se/1.html
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 10 jan 2010, 22:39

Här ett annat "skogens skepp" (reg nr E1954) som förmodligen inte satte fast någon stans (boogien driver dock inte):

timmerfyra.jpg
timmerfyra.jpg (116.31 KiB) Visad 18566 gånger

och det här "skeppet" (E6408) kanske kör några av sina första lass (ser ju utan tvekan lite brötigt ut)"?

timmerskepp4.jpg
timmerskepp4.jpg (110.73 KiB) Visad 18566 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack