Skillnad på diesel och diesel ?? !!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Skillnad på diesel och diesel ?? !!

Inläggav gunnilse » 29 apr 2010, 08:16

Jag detta har ältats på många Forum men jag blandar i 2t olja för att säkerställa smörjningen lite bättre.
Inga mängder men dock har jag gott resultat i både bensin å deisel..
//Thomas
gunnilse

Inläggav S-V L44 » 29 apr 2010, 18:20

Jag tror det värsta är nog att den nya dieseln bildar geleklumpar och sätter igen t.ex. filter om den får stå länge.
Den gamla dieseln hade visserligen problem med paraffinutfällning speciellt när det var kallt. Det brukade man lösa med att blanda in ganska mycket bensin i dieseln vid sträng kyla. Det distribuerades kanske olika diesel till de norra och södra landskapen, men här i söder blev det ibland problem med paraffinutfällning. Jag hade en kollega i Danmark som blandade i så mycket som 10% bensin i dieseln när det var kallt.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 30 apr 2010, 11:39

Jag minns inte att vi blandade i bensin, däremot när vi kom med 800 liter holländsk diesel i tankarna och det var kall vinter i Sverige stannade vi alltid vid Caltex-macken i Teckomatorp och tankade 100 liter motorfotogen. De hade en särskild pump för motorfotogen. Detta var på 60-talet innan motorvägen till Helsingborg var byggd och man kom in med färja till Trelleborg.

Hade det väl blivit stopp räckte det med några deciliter T-sprit i den lilla tanken på dragbilen. Det gällde att stanna så fort man märkte att motorn började "blöddra" och fort få i T-spriten innan motorn hann lägga av, det hade ju inte varit så lustigt att bli ståendes mitt i natten utan värme och 20 grader kallt. Det var ju inte dagens trafik på vägarna då och mobiltelefonen var inte uppfunnen.

Det var en intressant länk om diesel och hur båtägare kan tanka i förrförra inlägget.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav S-V L44 » 01 maj 2010, 11:29

Per, är du verkligen säker på att det var i Teckomatorp?
Jag minns ingen Caltex-mack där, och dessutom ligger Teckomatorp lite utanför omfartsvägarna, åtminstone om du skall ta dig från Trelleborg uppåt landet.
Jag tror nog att du färdades längs gamla Riks 2:an. Längs denna fanns det ett antal Caltex-mackar. Om vi utesluter de mindre så fanns det en för den tiden stor mack i Tågarp som var livligt besökt av långtradare. Tågarp var en "stor" ort på den tiden, men bl.a. ett Systembolag trots sina endast "500 innevånare". I dalgången precis i svängen vid järnvägsövergången fanns Tågarps Cementgjuteri som jag brukade "beundra" p.g.a. det stora skrotupplaget. Man var liten då men man uppskattade att det fanns 50-talet Scania-Vabis och Volvo stående, varvade med diverse entreprenadmaskiner, släp, etc.. Hade varit skojigt att se något foto av detta från den tiden. Cementgjuteriet använde alltid bara gamla fordon. När de slitits ut blev de bara stående.
Sedan fanns det en relativt stor Caltex-mack mellan Mörarp och Ängelholm, men jag är osäker om den då låg på vägen mot Stockholm eller mot Göteborg eftersom vägen delar sig i dessa två riktningar.
I Löddeköpinge fanns en stor mack, jag tror nog att det var Caltex från allra första början, men sedermera blev det i alla fall Gulf.
Motorvägen E6:an byggdes i etapper. Första etappen gick mellan Malmö och Löddeköpinge. Sedan dröjde det ett antal år innan den fortsatte norrut.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 01 maj 2010, 18:02

Jovisst Kjell, du har så rätt, Tågarp menade jag :oops:

Närhellst man kom på natten till denna mack så fanns det kaffe på termos och färdiggjorda härliga smörgåsar. Tankningen ombesörjde personalen medan man själv kopplade av med en härlig fikamåltid som de bjöd på.

Men på hemväg från kontinenten fick de bara sälja motorfotogen
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Erik R » 05 maj 2010, 23:10

Hej
Jag har dels hört en dieselmekaniker som sa att äldre motorer kan ha svårare att tända på den moderna dieseln, vilket borde betyda lägre cetantal.

Min svåger sa att man hörde hur tomgången gick upp, under tiden man tankade när man hällde i Finsk brännolja i deras gammla buss med TD 67 motor.

Jag tycker helt ovetenskapligt att de äldre motorerna verkar gå bättre på "dieselbrännolja" som luktar. På det moderna commonrail motorerna tycker jag att det känns som att de blir lite slöare.

På vintern i sträng kyla (-20 och kallare) starar nog alla dieslar bättre på den nya dieseln eftersom den är mer lättflytande och då ger "finare dimma" från insprutarna.

Hos oss i norr finns alltid Finland som alternativ. Där kan man fortfarande få tag på gammaldags diesel, men den har otillåten färg(röd) :D

Mvh Erik R
Användarvisningsbild
Erik R

Inläggav pekka k » 08 sep 2010, 14:30

Jag startar alltid upp mina bilar flera gånger om året och har jämt full tank för att slippa kondens,
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav herrstina- » 10 sep 2010, 20:42

Diesel är ett svårt och känsligt ämne, dessutom utsatt för mycket flummande och funderande runt borden på olika fik runt om i Europa.
Jag har utan framgång försökt påvisa skillnad i förbrukning beroende på var i Europa vi tankat. Skillnaderna är marginella och påverkas sannolikt mer av yttre omständigheter och vem som kör bilen.
En klar fördel med den moderna svenska soppan är att den inte påverkas nämnvärt av kyla, den klarar åtminstonde -40 grader till skillnad mot utländsk som börjar bråka runt nollan.
För att klara kylan måste den gamla eller utländska soppan förädlas med kemikalier som minskar energiinnehållet och ökar förbrukningen, kör man året runt menar jag att det totalt sett blir aningen lägre förbrukning med den svenska soppan.
Dessutom är den aningen bättre för miljön, vissa av oss tänker på det!

Bekymmret med microorganismer (alger) är inget nytt fenomen, det drabbr även gammal eller kontinental Diesel och faktiskt även Bensin. Jag är osäker på hur RME tillsatsen påverkar tillväxten men troligtvis väldigt lite.
Jag har bilar som stått oanvända i något år med RME tillsats i bränslet där det ännu inte varit något problem.

All Diesel är fri från smitta när den lämnar raffinaderierna men utsätts för kontamineringsrisk så fort den når kontakt med luften.
Det finns tyvärr inget oljebolag som tillför tillsatser i syfte att minska risken för tillväxt i bränslet, ingen vill på allvar kännas vid problemet.
Jag har med klen framgång dryftat ämnet med både oljebolag och raffinaderier.

För den som vill gardera sig finns faktiskt ett dyrt men bra botemedel, det heter: Bio Protect 2 och säljs bla. av Swedol.
Medlet kan användas för att döda algerna när problem uppstått men även i förebyggande syfte, slå i en skvätt före vinterparkeringen. Tänk bara på att köra motorn en stund så medlet kommer runt i hela systemet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Öster/NOR » 03 sep 2013, 22:48

Kapar denna gamla tråd...

Om man nu har ett algbepestat system, hur katten får man bort det?
Vad löser algerna eller den slembeläggning som bildas?

Tankarna är ju rejält slemmiga i botten, beläggning även i slangar å rör.

Bytte förfiltret men det blev igenkläggat på bara en resa om ca 10mil. Kan man göra rent det ?
//AÖ
Öster/NOR

Inläggav Per Thomson » 04 sep 2013, 07:58

Varför inte testa Stinas tips i inlägget ovan: Bio Protect 2 :?:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Öster/NOR » 04 sep 2013, 23:31

Jag har redan provat med att ha i två olika algmedel, varav det ena var det (vill jag minnas, flaskan är slängd) men resultat blev inte så som önskat :cry: Det krävs nog mer behandling än så....
Annars är min tanke nu, efter att ha tömt tankarna och silat dieseln genom sämskskinn, att ta mig ned till lokstallet å trycka ned hetvatten i tanken, med alla hål öppna då och sen blåsa ur tank resp bränslerör med tryckluft.
Öster/NOR

Inläggav Per Thomson » 05 sep 2013, 07:55

Tack! Alltid bra med sådana erfarenhetsrapporter. Det kan vi andra ha nytta av. Hoppas du får problemet löst.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 15 sep 2013, 20:35

Öster/NOR skrev:Jag har redan provat med att ha i två olika algmedel, varav det ena var det (vill jag minnas, flaskan är slängd) men resultat blev inte så som önskat :cry: Det krävs nog mer behandling än så....
Annars är min tanke nu, efter att ha tömt tankarna och silat dieseln genom sämskskinn, att ta mig ned till lokstallet å trycka ned hetvatten i tanken, med alla hål öppna då och sen blåsa ur tank resp bränslerör med tryckluft.

Har råkat ut för samma problem.
Vill man vara helt säker på att bli fri från bakterier i dieseln så får man tömma och göra ren hela systemet, samt dosera kemikalier mot bakterierna.

Dock ska man vara försiktig vid hanteringen, då det inte är hälsosamt att komma i kontakt med bakterierna!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: "Riktig" dieselolja heter "D10"

Inläggav Bengt Dahlberg » 17 sep 2013, 19:55

"Riktig" dieselolja heter "D10" och har större energiinnehåll än miljödieselolja. För vinterdrift spädes D10 till D32 som följaktligen har lägre energiinnehåll.
När D10 försvann betydde det att en F10 med treaxligt släp fick gå ner ett helt växelsteg vid passage av Tranebergsbron efter det att miljödiesel införts.
Bengt Dahlberg

Inläggav Öster/NOR » 02 okt 2013, 10:46

Å fanken, så bakterierna är farliga för oss mjuka? Det hade jag inte hört tidigare. Nu är det nog försent för att akta..
Öster/NOR

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack