DET ÄR BRÅDIS !!! SKATTEFRITT FRÅN 1975!?!?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav patrick » 04 mar 2008, 19:17

Det är precis som Tomas säger.Åkerinäringen är skitförbannad på att entreprenörer släpar grävmaskiner med skattebefriade bilar och snedvrider konkurensen gentemot andra entreprenörer. För bilen körs även på egna jobben.

mvh Patrick
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 19:25

Skulle inte en väg för att freda veteranbilarna kunna vara att man som vissa märkesklubbar har...att man måste vara "registrerad" hos någon av dem. Och kanske även som de har i Polen, en speciell registreringsskylt? Då får ju "svartkörarna" svårare att fuska...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav patrick » 04 mar 2008, 19:55

Ja kanske men det viktiga är nog att anväda den utanför försörjning
Användarvisningsbild
patrick

Inläggav Stellan » 04 mar 2008, 19:58

Absolut...det var vad jag menade, då kan man bara använda den som nöjesfordon och inte som nyttofordon som de gjorde fordom

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 04 mar 2008, 20:50

Vad jag hört så diskuteras olika vägar, t.ex begräsad lastförmåga. Jag tror vi får vara ganska öppna om vi ska kunna behålla hobbyn i sin nuvarande form. Man ska väl också, från engagerade politikers sida, försöka behålla årsmodellen rullande, åtminstone t.o.m 1978.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 04 mar 2008, 23:50

Ja, det finns definitivt folk som har gamla lastbilar och drar sina grävare efter dessa. Men, det finns också de som anlitar yrkesfolk. Ibland känner de någon som har bil och trailer som kanske kör för vänskaps skull eller för en lägre penning.

Den enes bröd den andres död.

På tal om konkurrens, hur kan man snacka om snedvriden konkurrens om 2 st använder sina gamla lastbilar?

Borde inte Åkerinäringen vara mer gramse på bilar från andra länder som kör i Sverige till lägre penning? Det kan man väl kalla snedvridning?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav patrick » 05 mar 2008, 20:33

Dom Kör inte grävmaskiner i sverige för att gräva
Användarvisningsbild
patrick

Re: DET ÄR BRÅDIS !!! SKATTEFRITT FRÅN 1975!?!?

Inläggav Claes-Göran » 21 feb 2009, 23:27

Hej bästa vänner - tar upp en gamal tråd. Idag lanserar Moderaterna förslag om skattebefrielse för nya miljöbilar - klimatansvar och den högsta co2 skatten i världen ,"vi är beredd att ta ytterliggare ansvar" säger Statsminister Fredrik Reinfeldt. I förslaget skärps kravet för miljöbilar ,"bara nyaste tekniken skall ge skattebefrielse i fyra år".
Idag finns ca 230.000 skattebefriade personbilar + ett antal tusen fordon till av lastbilar,bussar och motorcyklar med 30-års regeln. I Vägverkets utredning som diskuterats i tråden - finns förslaget 1975 för skattebefriade fordon. Miljöpolitiken har på senare år blivit alla partiers ansvar och framgång - det som enar är synen på klimatfrågan och till detta kopplade co2 utsläpp. Den fråga jag ställer mig är hur länge skattefriheten för fordon kan pågå som det nu är med rullande 30-års regeln - där varje nytt år tillför ett antal tusen fordon till denna grupp. Den politiska trovärdigheten i miljöpolitiken kommer att urhålkas - att skattebefria nya miljöbilar med motivet höga "tekniska krav" kommer inte att vara förenligt med den rullande 30-års regeln,få - om än någon politiker kommer att försvara 30-års regeln när det blåser upp. Frågan är bara när tiden är inne för en "politisk huggsexa" om 30- års regeln.
Vad kan vi göra -sitta och vänta på ett beslut - när, och vad bir det ?? ny utredning ?? eller ta bollen, - påverka regeringen - utredningen är klar.

Mvh CG
Claes-Göran

Inläggav Per Thomson » 22 feb 2009, 11:35

Det borde ju gå att finna en lösning som hindrar "sniket" användande av fordon äldre än 30 år bara för att de är skattebefriade. Här kanske det största problemet finns på personbilssidan. Fordon som uteslutande används för veteranintresse kan ju inte innebära någon betydande miljöpåverkan då det handlar om mycket låga årliga körsträckor. För egen del tror jag det blev under 200 mil under 2008.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 22 feb 2009, 12:11

Varför inte skatt åt alla oberoende av ålder. Med UNDANTAG för de för de fordon som är HISTORISKT KORREKTA för sin aktiva tidsperiod och godkända i speciell besiktning som bevisar att de är "veteran" fordon.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 22 feb 2009, 13:34

Jag skulle kunna tänka mig en rimlig administrativ avgift för att inrätta ett särskilt veteranregister med unika reg.plåtar. Om samma Amazon dagligen står på en pendlarparkering eller ett lastfordon regelbundet är inblandat i grävarbeten runt husgrunder skulle det vara en enkel sak att identifiera syndarna med unika plåtar. Sen är det ju bara till att sätta böterna på tillräckligt hög nivå för att avskräcka.
Det kostar ju 3.000:- att glömma en knapp på färdskrivaren så några hämningar i det fallet har myndigheterna inte visat hittils.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav myrsloken » 22 feb 2009, 14:07

Å vad jobbigt !!! låt mig ha min gammla scania och ragla runt med ! alla dessa missunsamma avundsjuka Människor !!
myrsloken

Inläggav Thomas Almen » 22 feb 2009, 14:23

myrsloken skrev:Å vad jobbigt !!! låt mig ha min gammla scania och ragla runt med ! alla dessa missunsamma avundsjuka Människor !!
Det är lätt att vara missunnsam om man utsätts för konkurrens på fel villkor.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 22 feb 2009, 15:00

Det finns ett gammalt ordspråk som säger: Om man ger någon lillfingret tar han snart hela armen.
Det är vad som håller på att hända här och nu! Det finns alltid en grupp som missbrukar de få tillfällen av frihet och förmåner som finns. Det drabbar sedan de seriösa utövarna hårdast, myglarna brukar hitta på något nytt sätt att fiffla.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav myrsloken » 22 feb 2009, 17:01

Ajj Ajj en ömm tå kan man tro ? tror nog inte det yttersta fåtal skattebefriade gammla lastbilar som rullar mer än för nöjjes skull konkurerar så mycket.och skulle man ev känna sig lite avis kan man ju alltid köpa en egen veteran och passa på så länge det går. sen är det väll så att det egentligen så att vägavgift ev skatt ska betalas även på en veteran om den anväds i yrkesmässig trafik ??? :mrgreen:
myrsloken

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack