Privatradio - igen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Privatradio - igen

Inläggav Ekenvik » 24 mar 2010, 22:09

rixen ligger inte på 27mhz, kommer inte i håg vilken den ligger på.. förutom åkeririxen så har jag ASG och Bilspedition kanalen....eller DHL och Schenker som det tyvärr heter i dag.
Användarvisningsbild
Ekenvik

Inläggav Tobbe Holmsjö » 01 apr 2010, 22:20

Hej Cliff (rixen) är en s,k åkerikanal på 80 mhz ungefär kan ej exakt frekvensen men det går att ordna ,många olika åkare har den bla i asfaltsvängen mm det är betydligt bättre effekt och än dom gamla 27 apparaterna men tyvärr lite dyrare men har sett lite fynd på blocket o tradera ibland. mvh Tobbe
Tobbe Holmsjö

Inläggav Cliff Ellingsworth » 02 apr 2010, 16:21

Tobbe Holmsjö skrev:Hej Cliff (rixen) är en s,k åkerikanal på 80 mhz ungefär kan ej exakt frekvensen men det går att ordna ,många olika åkare har den bla i asfaltsvängen mm det är betydligt bättre effekt och än dom gamla 27 apparaterna men tyvärr lite dyrare men har sett lite fynd på blocket o tradera ibland. mvh Tobbe

Där ser man! många är vi som har nyttjat "Rixen" men få vet nog exakt vilka kanaler som gamla veterangubbar kan tänkas nyttja :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Anders Ason » 02 apr 2010, 19:32

Sk allmän anropskanal på privatradiobandet är väl kanal 16?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2017, 18:59

En tråd från 2009 och frågan är om det finns något nytt att rapportera?

Funderar på plocka in en station 27 MHz inför sommarens träffar men det kanske är helt dött på bandet?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Z 1578 » 15 mar 2017, 20:45

Nu blev jag ju tvungen att rota fram lite gamla grejor också. Hade 2 gamla 27Mhz apparater kvar som verkar funka, även en SRA 600 som är fullt funktionsduglig.
tmp_13281-_20170315_194750382281939.JPG
tmp_13281-_20170315_194750382281939.JPG (212.99 KiB) Visad 9868 gånger

När det gäller riksen så tycker jag att den ska användas till det den är till för, det surras redan för mycket där. Vi som åker på småvägar där det inte går att mötas använder den dagligen för att undvika onödiga situationer. Även specialtransporter använder den för att kommunicera med varandra i kolonnen vilket vi övriga hör, man blir ganska snart klar över var dom är och vart dom är på väg, ganska bra att bli förvarnad. Dom flesta vägtransportledare har en radio med riksen på för att kunna prata med oss övriga även om dom gör tillfället kör på en annan kanal. Om vi är flera bilar som åker tillsammans och bara ska snacka "skit" så använder vi andra kanaler, riksen ska vara en öppen kanal för nyttotrafik. Dom som sitter i mil efter mil på E4:an och torrpratar skapar bara irritation.
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2017, 22:45

Bra talat Andreas. Körde ett par bredlaster från Gällö till Stenungsund bl.a. Konstruktören hade behörighet för att köra förbil, och han tog med sig sina jaktradior. Funka utmärkt då jag bara behövde lyssna på riksen, å förvarna där det behövdes.
Thomas Almen

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack