Trafiktillstånd i registreringsbevis?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trafiktillstånd i registreringsbevis?

Inläggav Åkarns Kalle » 04 jan 2015, 02:31

Fanns uppgifter om fordonet hade trafiktillstånd med i de gamla regbevisen då vi hade länsbokstäver?

De kopior på regbevis jag beställt har alla hittills gällt mjölkbilar som inte hade trafiktillstånd

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Trafiktillstånd i registreringsbevis?

Inläggav Bo Norvinge » 04 jan 2015, 11:05

Nej, inga uppgifter om trafiktillstånd.
Trafikbilskyltarna var väl det som berättade att fordonet hade tillstånd.

Vidare anser jag det varit rörigt med tillståndsdokumentationen. Bland annat på 20-talet fick tillståndshavaren något slags papper i A4-format med frimärke och stämplar som bevis.
Myndigheterna höll sedan reda på vilka som hade tillstånd genom tillståndskort i kartotek fram till 1963. Men det kan ha varit olika i olika län. Där verkar det ha varit en brytpunkt 1942 men jag har stött på äldre tillståndskort.
Det var åkeriföreningen i respektive län som utfärdade trafiktillstånden och delade ut skyltarna. Ett system som måste ha varit vanskligt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav herrstina- » 04 jan 2015, 13:03

A4 pappret och stämplarna levde kvar tills någon gång på 80-talet, mer exakt minns jag inte.
Jag hade själv sådant tillstånd, som jag naturligtvis inte hittar nu. Här kommer en kopia på ett av "Gubbens" tillstånd. Det gäller buss men utseendet var detsamma. Jag tror att man skulle ha en kopia på pappret med i bilen, och så den gröna skylten. Det var lite svårare att kopiera på den tiden så jag är lite osäker på det, samtidigt vill jag minnas att man fick visa tillståndspappret när krimkalle gjorde kontroll längs vägen.

Stina.

Tillstånd 001.jpg
Tillstånd 001.jpg (51.58 KiB) Visad 22291 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Malte. E » 04 jan 2015, 15:15

Som framgår av de ovanstående inläggen så står det inget i de äldre registreringshandlingarna om trafiktillstånd
Däremot så förekom att man vid besiktningar av fordonen lade till en notering på registerhandlingen om och
ifall fordonet kunde anses som lämpligt för yrkesmässig trafik. Var man nu drog gränsen för detta. De i frågan
omnämnda mjölkbilarna räknades nog inte som yrkesmässiga.
Malte E.
Malte. E

Inläggav S-V L44 » 04 jan 2015, 21:40

Min far bedrev yrkesmässig lastbilstrafik mellan åren 1938 och 1969 och han hade även trafiktillstånd för sin verksamhet.
Så här står det i några utvalda handlingar, och jag börjar med en reghandling av den gamla typen som man i senare tider oftast benämnde "lakan" p.g.a. formulärets storlek.
Dessa "lakan" användes mellan åren 1923 till cirka 1942, men "lakan" kan i undantagsfall även förekomma så sent som 1952 (åtminstone i Malmöhus län).

"Yrkesmässig Trafik" finns t.ex. påstämplat på reghandlingen på den första av min fars bilar vilken han övertog 1938.

M17554 - Volvo LV84 DS - 1936 - Ch # 60883 - Formulär 1 - Yrkesmässig Trafik.JPG
M17554 - Volvo LV84 DS - 1936 - Ch # 60883 - Formulär 1 - Yrkesmässig Trafik.JPG (240.21 KiB) Visad 22223 gånger

Den bilen är avbildad här, men det är min fars svåger som sitter på skärmen. Jag kan inte upptäcka någon Trafikbilskylt på bilen.

Volvo LV84 DS - 1936 - M17554 - Gunnar Eriksson - Rönnarp.JPG
Volvo LV84 DS - 1936 - M17554 - Gunnar Eriksson - Rönnarp.JPG (99.41 KiB) Visad 22223 gånger

Reghandlingen för hans nästa lastbil fanns ursprungligen också i form av ett "lakan". Uppgifterna på detta "lakan" blev dock omskrivna 1942 på de "modernare" typen av reghandlingar som infördes vid den här tiden.
Bilen är f.ö. en av de allra sista LV90 som tillverkades.

M15110 - Volvo LV94 DT - 1939 - Ch # 92926 - Kort 1a - Yrkesmässig Trafik.JPG
M15110 - Volvo LV94 DT - 1939 - Ch # 92926 - Kort 1a - Yrkesmässig Trafik.JPG (202.57 KiB) Visad 22223 gånger

Trafiktillstånden finns registrerade i varje län. Det gäller bara att försöka hitta dem i de olika landsarkivens gömmor, vilket inte alltid är alldeles lätt (åtminstone inte utan hjälp från arkivarierna).
Dessutom varierar metoderna hur man skrev in tillstånden i olika delar av landet.
I Malmöhus län finns totalt 32 stycken inbundna böcker var de sökta och beviljade trafiktillstånden registrerats. Tillståndshandlingarna i dessa 32 böcker spänner över tiden 1922 till 1952. De senare registren efter 1952 har jag ännu inte lyckats hitta, men å andra sidan har jag hittills inte ansträngt mig så värst mycket att göra det heller.
En av böckerna från 1946 ser ut så här.

Trafikdiarium 1946 - Malmöhus Läns Landskansli - Bilavdelningen - Band 1.JPG
Trafikdiarium 1946 - Malmöhus Läns Landskansli - Bilavdelningen - Band 1.JPG (166.5 KiB) Visad 22223 gånger

1950-års bok innehöll följande information.

Godkänt Trafiktillstånd 500531 - Bror Nilsson Asmundtorp - Byte från M2149 (Dodge) till M3974 (Scania-Vabis).JPG
Godkänt Trafiktillstånd 500531 - Bror Nilsson Asmundtorp - Byte från M2149 (Dodge) till M3974 (Scania-Vabis).JPG (180.92 KiB) Visad 22223 gånger

Det är verkligen intressant läsning att kika i de här handlingarna om man letar efter "okända" fordon hos kända trafikbilägare vilket naturligtvis inte bara omfattar lastbilsägare utan även inbegriper bussägare, taxiägare och annan yrkesmässig verksamhet med motorfordon, t.ex, hyrbilar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Norvinge » 04 jan 2015, 22:04

Intressant detta med fordonshandlingarna.
De hundratalet jag kommit i kontakt med saknar noteringar om yrkestrafik. Egentligen är ju den uppgiften irrelevant i sammanhanget då samma fordon hos en ny ägare inte alls innebär att den nya ägaren har rätt att bedriva yrkestrafik.

Trafiktillståndshandlingarna kan anses vara en ointressant handling, men tack vare handlingarna kan man få uppgift om ett åkeris fordonsinnehav.
Med registreringsnumret och maxlasten är det sedan bara att beta av fordon för fordon via Landsarkivet.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Åkarns Kalle » 05 jan 2015, 01:48

Verkligen intressant stort tack

Jag får nog åka till landsarkivet och söka bland beviljade tillstånd för att hitta lastbilen/arna som användes.....
som jag förstått hade åkeriet en period två mjölkbilar (vilka då inte behövde trafiktillstånd)
och en trafikbil för övriga transporter.......

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Z 1578 » 05 jan 2015, 02:13

Intressant tråd! Jag undrar om numret på trafikbilsskylten var detsamma som bilens registreringsnummer, eller bara en identitet på det aktuella tillståndet?
Andreas
Z 1578

Inläggav Bo Norvinge » 05 jan 2015, 10:03

Nej, numret var bara en numrering på tillståndet (skylten). Och det kunde återanvändas på andra fordon.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav herrstina- » 05 jan 2015, 10:39

Ebbe Nilsson Fjärestad, mannen med Internationalerna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav lokförare » 05 jan 2015, 23:06

var trafiktillståndet utfärdat till en bil i
en stad var stadens namn med på den gröna
skylten
lokförare

Inläggav S-V L44 » 06 jan 2015, 00:56

Först måste jag kommentera Stinas kommentar:
Ebbe Nilsson Fjärestad, mannen med Internationalerna.

Det är alldeles riktigt. Jag har många noteringar om Ebbes fordon, men också flera andra åkares trafiktillstånd i regionen.
Jag har dock inte fotograferat av samtliga tillstånd utan endast lite sporadiskt.

Beträffande de gröna trafikbilskyltarna så fanns det flera varianter på dessa.
Min far hade en helgjuten skylt med trafikbilnumret 1332*M, dvs. "M":et satt efter löpnumret. Skylten följde med bilen/trafiktillståndet till den nya ägaren när han sålde åkeriet 1969.
I mitten av 1960-talet fann jag en P-märkt trafikbilskylt i dikesrenen på riksväg 17 mellan Asmundtorp och Landskrona. Jag tror att jag har den skylten kvar i garaget någonstans. Om jag inte minns helt fel var den helgjuten och märkt P753 (dvs. med "P":et placerat före löpnumret).
För något år sedan köpte jag en skylt på Tradera som var märkt X627. Skylten hade, förutom TRAFIKBIL som naturligtvis var gjutet, nitade tecken. "2":an har fallit bort.
Som Lokförare skriver så har jag också ett svagt minne av att ha sett enstaka trafikbilskyltar med en ortsangivelse.
Hade inte vissa fordon röda trafikbilskyltar? Jag minns inte om det var det bussar?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Malte. E » 06 jan 2015, 09:15

Gröna skyltar.
Jag vill rentav påstå att om bilen var registrerad i en stad så stod stadsnamnet alltid angivet. följaktligen så var dessa "stadsskyltar" alltid högre än
skyltarna på, säg, landsortsbilar. Exempel=
Trafikbil
973-O
Göteborg

Men....
Ett annat exempel= På en av mina arbetsplatser var bilarna vad man kallade firmabilar. De tillhörde Svenska BP AB. Följaktligen hade bilarna inga
gröna skyltar. Så gjordes en stor omorganisation. Ett lagrings- och distributionsföretag, ODAB, bildades. Nu blev bilarna över en natt åkeribilar.
Gröna skyltar delades ut för montering. Men trots att huvudkontoret fortfarande låg i Stockholm så fanns ingen ortsangivelse på dessa skyltar, det
fanns ett nummer avslutat med A. Formatet på de sistnämnda skyltarna var alltså "landsortsmässigt". Mellan dessa två exempel låg ca 25-30 år.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Malte. E » 06 jan 2015, 10:11

Tillägg till ovanstående om skyltar.
Det är helt riktigt att det fanns röda Trafikbilsskyltar. De satt på lastbilar, men vad den röda färgen hade för innebörd, det är
längesen bortglömt. Men de var mycket sällsynta! Möjligen kan det ha varit tillfälliga tillstånd. Har Ove Thomson någon
kommentar till detta?

Det må vara ett totalt sidospår: men hur många minns eller vet att forna tiders röda interimsskyltar var osymmetriska och
hade i nederkanten en ficka där det satt ett maskinskrivet papper, möjligen i skyddande fodral, nerstucket. Detta papper
var omsorgsfullt låst med plombtråd och en blyplomb.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Ove » 06 jan 2015, 12:46

Ja Du Malte,vi hade en bil som hade extra tillstånd det var lastbilscentralen som bestämde när vi fick köra, i regel sista december skulle den ställas av och kom igång i april.Dock 1953 fick centralen en transport av så kallad kolved från skogarna i By socken,ingen ville köra så vi fick köra med extrabilen,handlastning 3 lass om dagen ,en halv meter snö på travarna .Det hade nog varit lika bra att bilen hade stått,Förlust alltså. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack