Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2013, 19:16

Hej alla forummedlemmar!

Har ni slutat med Klassiska lastbilar? Det brukar ju jämt komma kommentarer för varje utgivet nummer. Visst var omslagets Scania fin? Nummer ett gjorde mig verkligen ödmjuk in i själen för vad jag fick se och läsa om Volvo så vad annat kan man bli.

När jag efter att ha läst ledaren aningslöst bläddrade vidare och kom till en uppenbarelse som jag aldrig trodde jag skulle få se med 10 Volvo Titan med 4 tippkolvar och flak gjort för hårda laster på sidan 22. Jag minns att den Titan av 1954-års modell som min far fick äran att ratta hade 4 tippkolvar och kunde sidotippa åt båda hållen. Samma typ av BeGe-hytt hade den också.

Minns inte om 4 tipptuber gav snabb resning av flaket men vad är skillnaden mot idag. Har man 2 grövre tipptuber med samma kraft och snabbare resning eller?

Det var rena överraskningen när sidan 22 uppenbarade sig och vilken bild av 10 Titaner med 4 tipptuber vardera och endast för bakåttippning och med flak som jag inte sett förr. 150 Hk dög nog gott då inget starkare gått att få än Titan Turbo. Bilarna har bara Titan-skylten. Var det bra att ha 4 tippkolvar. Idag är det väl 2 som gäller. Fördelen med 4 kontra 2 tipptuber?

Det har skrivits en bok om Volvos lastbilar och var är alla foton på Titan och Titan Turbo. Tycker att författaren satt bilarna i skamvrån. Vad gäller Titan och Vikingen som var så vanliga och så tycks inte Volvo uppskatta detta. Nog är det Titan som är anfader bakom dagens lastbilar.

Tack Stefan Andersson för text och foto och Bengt Gustavsson för din ledare. Ja, vad hade hänt om FH16 hetat Titan 750?

Ett namn som smakar bättre än FH som har funnits med sedan 1993. Idag heter både MACK:s kraftigaste truck Titan och Mercedes har sin Titan och de SÄGER Titan när de pratar om dessa lastbilar.
(Titan är ett metalliskt grundämne och det nionde vanligaste atomslaget i jordskorpan

Sauern var en trevlig bekantskap med en orginell lösning för luftfjädringens placering bak. Entuasiaster har tagit sig an Sauers lastbilar med huv och de är ofta 4 eller 6-hjulsdrivna. De har träffar enkomt för märket.

Bengt, hoppas på fler reportagen om ett lastbilsmärke. Iveco, Mercedes och Yuri/Sisu om budgeten räcker. DAF är mångsidigt och tillverkade både släp och lastbilar i dess barndom.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Inläggav lokförare » 02 feb 2013, 21:53

jag har också läst nr 1 av klassissiska lastbilar och som vanligt väldigt trevlig läsning
när jag började köra lastbil i pappas åkeri var viking och titaner utbytta men jag
kommer ihåg dem
jag har lagt märke till att när det skrivs böcker om hur olika märkens lastbilar
har sett ut genom åren har stort utrymme använts till att skildra när tillverkningen
börjar och hur de första bilarna ser ut.När det kommer till 50,60 och 70-talets bilar får de
väldigt lite utrymme för att på slutet får det senaste och vad man har för
framtidsplaner breda ut sig
jag såg i artikeln hade det smygit in lite fel
Tryckluftsbromsarna på en L 395 var från bosch var mycket konplicerade att justera
L 495 kom 1959 på hösten som 1960-års modell
lokförare

Inläggav gunnilse » 02 feb 2013, 21:57

Det jag reflekterade över om var blinkersens placerig en Fixlight vid hyttakets A stolpe aldrig sett innan men dessa kanske hade sin tid enbart under bygget å ansågs utslitna efter detta?
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2013, 23:48

Stämmer det verkligen att Titanen i dess sista utförandet saknade färdskrivare? Jag har för mig att det är obligatorisk för hur skall Polisen annars kunna kolla kör och vilotider.

Ser det står "Med grå instrumentbräda och varvräknare men UTAN färdskrivare. Det måste vara ett skrivfel där det skulle stå "MED varvräknare och färdskrivare". Se sid. 27.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 03 feb 2013, 09:30

Det är bilens användningsområde som avgör om det ska vara färdskrivare och trafiktillstånd, eller inte.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 03 feb 2013, 11:06

Både Volvo och Scania hade i sina broschyrer bilder av instrumenteringar utan färdskrivare. Det var ju inte lagkrav på alla marknader.
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 03 feb 2013, 14:44

Som vanligt så lyfte Maltes kåseri stämningen på Fredag kväll när man läste tidningen,i hans text kan man skönja ursprunget till SLAB nämligen Hallstahammars bryggeri och åkeri-rörelse. Fixlightens placering har förekomit på andra bilar tidigare med tyngdpunkt på tippfordon,placeringen var olämplig i kombination med hörn-positionsljus då avståndet var för nära och kunde missuppfattas. Till samma bygge "Arlanda " levererades ett tiotal Scania LS eller LT 75. Skulle vara intressant att veta bilarnas vidare öden.
faun v12

Inläggav Micke Lund » 03 feb 2013, 20:23

Hmm, när kom det numret? :roll:
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2013, 21:04

Anders Ason skrev:Det är bilens användningsområde som avgör om det ska vara färdskrivare och trafiktillstånd, eller inte.

Jaha, då såg jag väl fel för instrumentet till vänster liknade ju en färdskrivare men det kanske bara var hastighetsmätare. Dessa Titaner kanske var avsedda att gå "internt" och inte på allmän väg?

Volvos dumprar får ju inte gå på allmän väg utan måste skjutsas så de arbetar ju oftast inom erbetsplatsområdet.

Lars-Gunnar

Inläggav faun v12 » 03 feb 2013, 21:12

Arlanda-bilarna ser ut att ha 3-vägs tipp med hängande lämmar.Synd att inte Bjursells dragaren fick största bilden på framsidan för den är verkligen en fin 60-tals repesentant.
faun v12

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2013, 21:14

Micke Lund skrev:Hmm, när kom det numret? :roll:

Fick mitt exemplar torsdag 30 jan men jag ä ju prenumerant. Kanske du får bli glad imorgon.

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 03 feb 2013, 21:19

faun v12 skrev:Som vanligt så lyfte Maltes kåseri stämningen på Fredag kväll när man läste tidningen,i hans text kan man skönja ursprunget till SLAB nämligen Hallstahammars bryggeri och åkeri-rörelse. Fixlightens placering har förekomit på andra bilar tidigare med tyngdpunkt på tippfordon,placeringen var olämplig i kombination med hörn-positionsljus då avståndet var för nära och kunde missuppfattas. Till samma bygge "Arlanda " levererades ett tiotal Scania LS eller LT 75. Skulle vara intressant att veta bilarnas vidare öden.

Fanns S-V 75 efter vid andra halvan av 50-talet? Var inte debuten 1959 då sista S-V producerades 1958.

Var det staten som var uppdragsgivare för staten brukade ju gynna båda tillverkarna?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Micke Lund » 03 feb 2013, 21:43

Fick mitt exemplar torsdag 30 jan men jag ä ju prenumerant. Kanske du får bli glad imorgon.

Ja ä dä ja mä :wink:
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Skuggan » 05 feb 2013, 01:09

Det är ju inte alltid som Posten lyckas med sitt uppdrag :cry:
Tidningen kom idag 4 feb, så den verkar ju ha åkt med SJ från sydern :mrgreen:
Å andra sidan är ju också SJ en av bussåkeriernas bästa uppdragsgivare, åtmindstånde i Norrland, så man får inte klaga för mycket :roll:
Det ser ut att vara en del intressanta artiklar, så egentligen har man ju inte tid att sitta här :lol:
Skuggan

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2013, 10:16

Ramlade även in en Trucking i brevlådan igår. Mycket intressant från hemmafronten, bl.a får Ovanfjäll i Hoting berättigad uppmärksamhet.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack