Åkerinamn

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Åkerinamn

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2012, 11:04

I tråden "Transport AB Framåt" finns en intressant kommentar från Lars-Gunnar som jag vill lyfta ur då jag finner ämnet intressant.
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=5426

Där skrev Lars-Gunnar om Transport AB Framåt:
Kan inte hjälpa dig men jag har synpunkter rent språkligt.
Det var ett genomsvenskt (skrivspråket) åkerinamn. Det var trevligt det. Nu för tiden heter de ju allt möjligt med inslag av engelska eller hela namnet på engelska som jag tycker inte är bra alls för en som är för svenskans bevarande
.

Hur många transportföretag visar idag vad de har för verksamhet?
Mitt intryck är att allt fler och fler byter namn till något som inte berättar att man egentligen sysslar med lastbilar och transporter. Det har blivit fult och skammligt att syssla med lastbilar. Är det företagarnas uppfattning att allmänheten bara ser lastbilar som något stort, fult, trafikfarligt och miljöförstörande och därför måste "förnya sig" och byta ut sina genomarbetade namn till nogot oigenkännligt?
Kolla gärna runt er. Hur många företag innehåller "Åker", "Transport", "Frakt", "Lastbilcentral" m.m?
Idag verkar alla vilja använda namn som gärna innehåller x och y samt en siffra. Allt tillsammans med några konstiga färgklickar, prickar eller rektanglar i en osymmetrist röra. På sin höjd något internationelt som Logistic, Road eller Cargo som jag tror Lars-Gunnar antyder.
Vilken utomstående vet vad Foria, M4, Reaxer, BDX m.fl. sysslar med.
Utanför åkeribranschen hittar jag ännu mer obegripliga namn som Svevia och Swedavia. Troligen ska Sverige/Sweden ingå i kombinationerna men jag tycker att namnen mer för tankarna till östländerna.

Anser att branschen inte ska gå i lastbilshatarnas ledband utan stolt kunna använda namnen som talar om att levebrödet är just lastbilar och transporter.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Re: Åkerinamn

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2012, 11:27

Säkert nån välbetald konsult som kommit fram till namnändringarna. Sundfrakt består ju fortfarande, likaså Turebergs Åkeri, Haninge Åkeri m.fl.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2012, 12:04

(det här är ett intressant ämne)

Min egen uppfattning är att många marknadsförare i dag är "unga arga män i karriären" fjärran från historiska analyser utan blicken stint riktad på "the big community", d v s Sverige räcker inte till utan det ska vara hela världen som referens = många gånger djup olyckligt. Som exempel heter barn numera kids, rea heter sales o s v. En av de värsta grodorna anser jag vara pillandet i ett av våra starkaste varumärken som "Statshotellet" som numer blivit Best Western med flera, viket är totalt intetsägande. Det här ser vi överallt i vårt samhälle där allt ska var häftigt och inne och de unga marknadsförarna förstår noll. Tyvärr är åkeribranschen inget undantag där de ofta leds av unga välutbildade (inget fel i sig) civilekonomer, civilingenjörer, jurister eller någon annan akademiska examen, fjärran från oljedoft och diesel. Lastbilen blir då ofta enbart ett verktyg vilket som helst ekonomihanteringen.

Namn som förekommer ofta är så generella så det inte finns inte en chans att förstå vad företaget jobbar med som Alltjänst o s v och det förekommer i åkeribranschen också

Åkeriernas huvudsakliga arbetsområde, att flytta något från A till B försöker man dölja med mer eller mindre klatschiga namn som också ska peka på att man är mer än det, d v s hela kedjan med lagring från dörr till dörr. (nu skriver jag något som jag egentligen inte kan!)

De nya åkerinamnen blir mer och mer internationella även om man enbart kör max tio mil fån basorten eller aldrig utomlands -varför?
På sopbilen kan de stå "Pelles recykling"!

Visst kan man tycka! om allt de här men frågan är väl om branschen kommer att nyktra till i namnfrågorna när de inser att ett häftigt namn kan innebära en negativ marknadsföring. (Tror även att förarna hjälper till att försöka göra branschen lite häftigare än den är)

Är ju inte själv åkare eller kört på många år så detta är ju lite utifrån. (Läser Åkeritidningen från pärm till pärm)

Svevia kommer från Sverige och via från Italienskan som betyder väg. Svenskväg alltså - vilket det också kunde ha hetat.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2012, 12:30

Inte så märkligt egentligen, när Mc Donaldspelaren ersatt kyrktornet i de flesta städers profil.....
Thomas Almen

Inläggav mats-oh » 09 dec 2012, 16:02

Så sant!
När man tex byter Svelast (så underbart namn) till green cargo.
Undrar varför det inte finns nån renoverad gammellastbil med Svelastfärger.
Tycker det är snygga färger grått och blått.
Mats
mats-oh

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2012, 18:16

Undrar om inte internationaliseringshysterin tog fart på 80-talet när pricka och ringar skulle bort...alltså å, ä och ö.
Skånska Cement som blev Skanska och Götabanken som blev Gotabanken.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 09 dec 2012, 18:22

(saknar Sparbanken! (och sparräntan))
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2012, 18:23

Bo Norvinge skrev:Undrar om inte internationaliseringshysterin tog fart på 80-talet när pricka och ringar skulle bort...alltså å, ä och ö.
Skånska Cement som blev Skanska och Götabanken som blev Gotabanken.

Å Svenska Väg blev JCC, Johnson Construction Company. Mycket berodde väl på alla utlandsjobb som gjordes i den vevan.
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 09 dec 2012, 19:05

Har för mig att Armerad betong -vägförbättringar blev JCC sedemera NCC ?
faun v12

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2012, 19:15

Det var ABV och JCC som gick ihop för att bli NCC. Det bör skett under sena 80-talet. Hann med att köra till ABV- och JCC-byggen innan det blev NCC.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav faun v12 » 09 dec 2012, 19:59

Armerad betong-vägförbättringar = ABV, Armerad betong ab ensamt ; ABAB ,Före 1970. Jcc var "byggdelen" och ABV väg och asfalts-delen. Binab = Byggnadsindustri Nya Asfalt ab var föregångare till JCC, Binab lever kvar som namn på en liten del som sysslar med bro reparationer =gjutasfalt.
faun v12

Inläggav Reid Hulting » 09 dec 2012, 21:01

Hade NCC som kund tidigt 80-tal.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav faun v12 » 09 dec 2012, 21:53

Det tråkiga är även att bilens hemma ort inte kan urskiljas på varken namn eller telefon-nummer,däremot trendiga www, adresser lägger man ner pengar på pricis som om någon skulle gå in på datorn vid mötet med fordonet. Tacka vet jag när man kunde läsa Örebro rederi ab på en vinröd 141 a , då satte fantasin i gång och man ville veta mer! :)
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2012, 19:51

faun v12 skrev:Det tråkiga är även att bilens hemma ort inte kan urskiljas på varken namn eller telefon-nummer,däremot trendiga www, adresser lägger man ner pengar på pricis som om någon skulle gå in på datorn vid mötet med fordonet. Tacka vet jag när man kunde läsa Örebro rederi ab på en vinröd 141 a , då satte fantasin i gång och man ville veta mer! :)

Ja, eller Br. Hanssons Åkeri, Yxskaftkälen på en grön /vit FB 88, då vakna man till....
Thomas Almen

Inläggav magirus » 11 dec 2012, 21:50

Hittade en bit gult kapell med en liten bit av detta firmanamn 8)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack