Besikting med raka rör

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Besikting med raka rör

Inläggav martensson » 08 maj 2012, 21:08

Hej!

Någon här som har erfarenhet av hur hårda besiktningsmännen brukar vara på om man har raka rör på en veteranare? I detta fall är det en Scania 111:a. Dom flesta brukar säga att det helt beror på vilka besiktningsmän det är osv. Men är dom ens så erfarna att dom förstår att det är rakt rör på bilen, jag menar, en veteran brölar ju rätt mycket från början? Hur är det oftast?
Annars blir det till att bygga ett avgasspjäll!

Tack på förhand!
martensson

Re: Besikting med raka rör

Inläggav färingsösoljeätare » 08 maj 2012, 21:31

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Peter Ohlsson » 10 maj 2012, 21:40

Hej
Jag var och besiktigade min Scania T142H med helt tom ljuddämpare och uppdraget rör och på slutet när dom skulle mäta röktätheten så stod den ena ute och höll i mätaren och den andre satt i och gav fullgas.Det vröölade förstås till ordentligt och den ena tittade på den andre och utbrast Ojdå! och så skrattade dom båda. Det kom inte ens en kommentar trots att jag hade andra tvåor! :mrgreen:
Peter Ohlsson

Inläggav Henric » 11 maj 2012, 00:28

Hejsan. Var minst tre Scania 76:or på skog o traktormässan med raka rör. De hade tre-tumssystem. Lät riktigt bra när de fick jobba. Funderar själv på om jag ska ha raka rör eller inte, blir nog någon sorts dämpare ialla fall, funderar på Biltemas tre tum.
Henric

Inläggav Pontus » 11 maj 2012, 13:02

Henric skrev:Hejsan. Var minst tre Scania 76:or på skog o traktormässan med raka rör. De hade tre-tumssystem. Lät riktigt bra när de fick jobba. Funderar själv på om jag ska ha raka rör eller inte, blir nog någon sorts dämpare ialla fall, funderar på Biltemas tre tum.

Och en hade 4 tum.... :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus

Inläggav färingsösoljeätare » 11 maj 2012, 13:05

Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:23, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Anders Ason » 11 maj 2012, 13:20

Hur seriöst är det med avgassystem utan ljuddämpare på en veteranlastbil och hur uppfattas vi och vår hobby av allmänheten?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav färingsösoljeätare » 11 maj 2012, 13:58

Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:25, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav martensson » 11 maj 2012, 14:01

Stort tack allihopa för svar! Raka rör är på g i alla fall :wink: Anders, jag tycker att få höra dom gamla lastbilsljuden rent är en del av nostalgin. Tycker att det låter underbart. Sedan så låter inte dom gamla veteranarna så värst mycket jämfört med dom moderna V8:orna med raka rör. Så jag tycker inte att det stör.
Men såklart så är smaken delad, men det är så jag tycker.

Adrian
martensson

Inläggav färingsösoljeätare » 11 maj 2012, 14:22

Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:25, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Reid Hulting » 11 maj 2012, 15:23

Vi får väl lasta min LS110:a -72 med 75:a-dämpare vid tillfälle, så skall vi få höra :D .
På sjuttiotalet, på mellanöstern-bilarna körde vi med raka rör för att hålla ned motortempen (om det nu hjälpte), och bilprovningen accepterade. Nån bilprovare sade att dom räknade turbon som dämpare.
En del av bilarna fick ju så vasst ljud när de arbetade i motlut att man tänkte att rappningen på kåkarna, som kördes förbi i byarna där det var smalt mellan husraderna, skulle ramla av.
Reid Hulting

Inläggav Sudde52 » 11 maj 2012, 17:09

Detta har egentligen inte med besiktning att göra, men: Högt motorljud har väl alltid fascinerat oss grabbar, från pappskivan mot cykelekrarna, effektljuddämpare på moppen, 2"systemet på personbilen till "spiroröret" som passade som handsken i Scanias ljuddämpare...Måste erkänna att jag fortfarande vid 60 års ålder får "ståpäls" när man hör ett gott motorljud, speciellt från en V8! Är jag unik eller finns det fler som har samma böjelse tro? :oops:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav martensson » 11 maj 2012, 18:28

Du är inte verkligen inte ensam Sudde, jag är precis likadan. Gillar de flesta motorljuden, men allra bäst lastbilar. När V8:orna vrålar upp o turbon ylar, då reser sig allt hår på kroppen. Åker ofta igenom en Scania 144 här genom byn som har rakt rör, då gasar han på uppför backen och mellan växlarna så tjoar turbon underbart fint. Känns som man har öra att höra V8:orna på mils avstånd. Men jag gillar också ljudet i de gamla rak sexorna, dem mullrar fint! Därför jag och min far är sugna på rakt rör på vår 111:a! Eller ja, lite sugna, det ska bli rakt rör! :wink:

Adrian
martensson

Inläggav Lars-Gunnar » 11 maj 2012, 20:50

Ja, jag är med Anders. Har man en veteranare skall man inte styla den som om det vore en Hot Rod! Och visst är det individens val efter huvud och plånbok men det tål att få lite mothugg. Till vad har man en veteranare? Och känns det bra för samvetet att göra saker på den som aldrig funnits?

Tänk efter om det är realistiskt? Hör man inte ljudet ändå eller vill man förstärka det? Jag är döv och har aldrig hört hur en motor låter men så mycket begrepp har jag om ljud att jag förstår vad det handlar om.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav gunnilse » 11 maj 2012, 21:30

Helt emot avgastrimmning köp en riktig lastbil med rätt ljud direkt i stället`!

Bild

Så ser en sådan motor ut som levererar bra ljud med dämpare.

Bild

:mrgreen:
gunnilse

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack