Böcker och litteratur

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 09:15

I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar och det som är runtomkring. Själv är jag ju relativt ny innom området och har inte så mycket material ännu, men gör vad jag kan för att förbättra det, d v s köper det jag kommer åt.

En mycket intressant bok som jag nu sträckläser heter "Bilarnas bok - en bok om lastbilen". Det är ett förlag som heter (hette?) Lindfors Bokförlag AB som gett ut den och boken är tryckt 1953. Det är en redaktionskommitté som ligger bakom, d v s ingen egen författare. Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)

Mycket läsvärd bok som rekommenderas./Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Böcker och litteratur

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 13:00

Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar .../Anders

En för det flesta kanske välkänd bok som kom ut för inte så länge sedan är "Lastbilar från hela världen" (ISBN:978-1-4054-9048-1), en engelsk bok som är översatt till svenska. Mycket bilder och mycket amerikanskt! Boken visar att ämnet är jättestort då det skulle ha behövts en del till. Boken har funnits på reor och även till salu på nätet.

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 22 feb 2008, 18:38

Anders Ason skrev:Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)

Det är lite av charmen att läsa gamla böcker, och vad de tror om framtiden. Språket är ju väldigt vackert också...riktig gammelsvenska :)

Jag köpte "Bilarnas bok - en bok om lastbilen" för något år sedan, och kan också rekomendera den varmt.

En annan väldigt bra och intressant bok är "Bandar Abbas Express" som handlar om Evensens Åkeri i Sandefjord, och deras trafik på mellanöstern. Jag tror att Scania har den i sin shop på museet i Södertälje.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2008, 20:29

Stellan skrev:
Anders Ason skrev:Ett kapitel handlar om framtiden, men dit har jag inte kommit ännu (i boken!)

Det är lite av charmen att läsa gamla böcker, och vad de tror om framtiden. Språket är ju väldigt vackert också...riktig gammelsvenska :)

Jag köpte "Bilarnas bok - en bok om lastbilen" för något år sedan, och kan också rekomendera den varmt.

En annan väldigt bra och intressant bok är "Bandar Abbas Express" som handlar om Evensens Åkeri i Sandefjord, och deras trafik på mellanöstern. Jag tror att Scania har den i sin shop på museet i Södertälje.

/Stellan

"Bilarnas bok..." trodde jag nästan var omöjlig att få tag i, jag köpt min på en Traderaauktion. Är förm. med på rallyt vid SCANIA igen och då måste jag se lite nogrannare på vad de har för böcker. En bekant till mig har en av sina bilar där också men tyvärr fick jag inte se den förra året, kan var runt 1936 år modell. Den var på deras verkstad för någon åtgärd.

Just nu känns en bok bättre än stå ute o skruva, försökte idag men när en kartong med skruv blåste iväg och jag på alla fyra försökte hitta dem igen...
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 22 feb 2008, 21:02

Anders Ason skrev:
    "Bilarnas bok..." trodde jag nästan var omöjlig att få tag i, jag köpt min på en Traderaauktion.

Just nu känns en bok bättre än stå ute o skruva, försökte idag men när en kartong med skruv blåste iväg och jag på alla fyra försökte hitta dem igen...

/Anders

Åkerihistoriska Sällskapet hade några de sålde på Elmia för några år sedan...aldrig öppnade :D

Jag har hittat en bok om volvos lastbilar skriven av en engelsman, Pat Kennett. En liten tunn bok som är översatt till svenska. Den ingick från början i en serie som heter "World Trucks", och utgavs 1982. En lite udda bok tror jag.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 26 feb 2008, 19:42

Anders Ason skrev:
Anders Ason skrev:I de olika trådarna och inläggen framgår det att det finns en hel del skrivet om våra bilar .../Anders

En för det flesta kanske välkänd bok som kom ut för inte så länge sedan är "Lastbilar från hela världen" (ISBN:978-1-4054-9048-1), en engelsk bok som är översatt till svenska. Mycket bilder och mycket amerikanskt! Boken visar att ämnet är jättestort då det skulle ha behövts en del till. Boken har funnits på reor och även till salu på nätet.

/Anders

Min äkta hälft kom idag hem med 2 reaböcker, "Lastbilar från hela världen" som ser ut att vara mycket läsvärd. Den innehåller bilder och artiklar i mängd. Ingen blädderbok. Den andra var "Järnvägen 150 år" med massor av läsning och så bilder förståss.

Där skulle också finnas en bok sem heter "Trucks in 1000 photos" som jag antar är rena skiten med jänketruckar till övervägande del och minimalt med text. Den boken vill jag inte ha.

En riktig bok om lastbilar skulle om möjligt innehålla bilarnas historia, alla modeller som en viss tillverkara har producerat från den första till den senaste med foton och text på vad modellen heter o.s.v.

Både England och USA har massvis med böcker om alla deras lastbilar. 280 miljoner invånare genererar ju förståss ett 10 tal författare som skriver om vad som intresserar dem och säljer böckerna via Amazon och Ebay.

Till exempel skulle det vara intressant att läsa om Mack, Autocar, Renault samt White. Volvo äger ju Renault och Mack och har även haft Autocar och White i sin ägo men fasade ut dom till förmån för deras VN-modeller. Om de hade vidareutvecklat White eller Autocar skulle Volvo haft en bra lastbil för gruskörning och tyngre transporter.

3 av dessa bilmärken finns det skrivet om i USA så är man styv i engelska skulle det bara vara att köpa hem dom.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 26 feb 2008, 20:04

Visserligen är det trist när gamla ärevärdiga företag försvinner, men böcker som berättar hela dess historia är något jag saknar. ASG, Bilspedition, Fraktarna, Linjebuss...listan kan göras lång.
Många av de här företagen gav ut jubileumsböcker, men det är svårt att hitta några böcker som gör ett "bokslut" på hela historien :(

Med alla sammanslagningar och uppköp inom åkeribranschen har många gamla åkerier också försvunnit, finns det något nedtecknat om dem?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 26 feb 2008, 20:18

Finns det inga böcker på Biblioteken? Om det inte finns just på ens eget bibliotek kan man be dem skaffa efter dessa böcker men det förutsätter väl att man skall veta vem som gav ut boken, författare och boktitel vilket kan vara nog så svårt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 27 feb 2008, 23:08

På frågan "Var är alla?" i en annan tråd svarar jag här, flå´t!

I dag kom nämnligen den beställda boken "Petsamotrafiken i bilder" och den är nu precis färdigläst (det fanns viss text också). Har knappast varit kontaktbar under hela kvällen och när godiset är slut vill man ju ha mer.

En sak slår mig, ja inte bokstavligen men... de bilar som finns på bilderna från tiden omkring 1935 till 1941 (och även längre fram i andra sammanhang) är svåra att tidsbestämma, om man inte tjyvkikar på bildtexten förstås.
Utseendemässigt ser det ut som om det inföll en relativt lång period utan att det skedde några större förändringar. Beroende på det samhällsekonomiska läget, importproblemen, krigen, konservatism eller vad det nu kunde vara. En detalj tycker jag dock visar på utveckling och det är påbyggnadkonstruktion, d v s från hästvagnsstuk till en mer för lastbilen ändamålsenlig konstruktion, mera proffsig -men jag kan ha fel.

En annan okunnighet råder fortfarande om bilarnas tekniska standard, det nämns inget om det någonstans. Värmesystem/defroster, boggiekonstruktion/ev. lyft och allt annat runtomkrig. Kataloguppgifter finns dock om fabrikat, motoreffekt, sid- eller toppventil osv.

Förarna uppträdde som i Texas, söp, slogs, "bodde" under presseningar på flaket (fanns dock inget alternativ) och när de körde så körde de av vägen! 53 bilar i diket på en sträcka av 4,5 mil!

Var nog tur att farsan inte var där. 8)

/Anders

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 27 feb 2008, 23:28

Anders Ason skrev:

En annan okunnighet råder fortfarande om bilarnas tekniska standard, det nämns inget om det någonstans. Värmesystem/defroster, boggiekonstruktion/ev. lyft och allt annat runtomkrig. Kataloguppgifter finns dock om fabrikat, motoreffekt, sid- eller toppventil osv.

/Anders

En önskebok som jag skulle vilja läsa är just det Anders tar upp här. Hur såg bilarna ut, vilken utrustning och teknik hade de? Böcker liknade de som Christer Olsson skriver tycker jag känns lite mastiga ibland. Ett slags uppslagsverk med en gammal bild från "verkligheten"...en historia om både fordonet, platsen och tiden skulle vara kul att se. När olika tekniska prylar infördes är som sagt väldigt svårt att få grepp om.

Med all vår samlade kompetens och kunskap kanske vi alla skulle skriva en bok tillsammans :?: :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Per Thomson » 27 feb 2008, 23:36

Stellan skrev:En önskebok som jag skulle vilja läsa är just det Anders tar upp här. Hur såg bilarna ut, vilken utrustning och teknik hade de? Böcker liknade de som Christer Olsson skriver tycker jag känns lite mastiga ibland. Ett slags uppslagsverk med en gammal bild från "verkligheten"...en historia om både fordonet, platsen och tiden skulle vara kul att se. När olika tekniska prylar infördes är som sagt väldigt svårt att få grepp om.

Med all vår samlade kompetens och kunskap kanske vi alla skulle skriva en bok tillsammans :?: :D
/Stellan

Vilken bra idé, skall be Bosse som jag vet håller på med lite sådan "research" ta ställning till det. I så fall lägger vi upp en helt ny ämnesgrupp "Boken".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 01 mar 2008, 19:40

Låter som en utmärkt ide. Misstaget är ju redan gjort, att inte dokumentera erfarenheter och minnen. Kan ju bara konstatera själv vilken utveckling man deltagit i. Från hängande lämmar på flisbilar, till hydraulsida och automattäckning, från flikkapell, via dragbara sidor, till öppningsbara dörrar. Man har ju i vissa lägen kunnat se vilken besparing i tid och arbete det varit. Nä, en sån bok skulle vara kul att medverka till.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 01 mar 2008, 20:56

Thomas Almèn skrev:Låter som en utmärkt ide. Misstaget är ju redan gjort, att inte dokumentera erfarenheter och minnen. Kan ju bara konstatera själv vilken utveckling man deltagit i. Från hängande lämmar på flisbilar, till hydraulsida och automattäckning, från flikkapell, via dragbara sidor, till öppningsbara dörrar. Man har ju i vissa lägen kunnat se vilken besparing i tid och arbete det varit. Nä, en sån bok skulle vara kul att medverka till.

Hur går man praktiskt tillväga? Själv är jag alldeles för odiciplinerad och svårstartad. Kanske man kunde träffas vid en "klubbafton" över en öl eller en kopp kaffe...och någon som är "skrivkunnig" kunde nedteckna vad som säges?

Det är ju alltid lättare att berätta för någon än att skriva ned det, tycker jag i alla fall :?

På tal om flisbilar...jag var med och körde flis från Borgstena till Sarpsborg i slutet av -70 talet. Vi hade ingen tipp på bilarna, utan man fick öppna de nedre lämmarna på båda sidor...och så skövs lasset av. Eller så spände man fast bilen på en hydraulisk platta, tippade hela bilen och släpet för sig.

En bild jag gillar. Den lyser riktigt av nostalgi, och visar bra hur fordonen såg ut på -70 talet. Antingen så var det presseningar eller väldigt låga kapell med flikar för varje lämm. Det är säker någon som känner igen både plats och åkerier på både ASG-bilen och Bilspeditionsbilen
Bild

Bilden är scannad från en utbildningsbroschyr från TYA.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 01 mar 2008, 22:01

Vi har ju en utmärkt skribent i Partille, det är ju en tillgång. Sen bör det kanske delas in i kategorier, anläggning,skog,fjärr o.sv. Tycker det bör vara genomförbart. Mina 50 år till trots, kan jag säga att åtminstone 45 av dessa har rört sig i och omkring lastbilar, dessutom är jag (än så länge), utrustad med ett ganska gott minne, som jag gärna delar med mig av.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 01 mar 2008, 23:58

Jag har nu läst ut "Lastbilar från hela världen". Där finns Volvos Dieselmotor med. Författarna skriver att Volvo hade hjälp av Leyland för att få ordning på motorn. Vet att de hade problem med deras första VDA som sedan blev VDB.

Detta påstående har jag alldrig hittat något om i alla Volvoböcker jag har.

Däremot vet jag att Scania-Vabis hade ett samarbete med Leyland och fick all insyn i deras låtande och göranden.

Någon som vet om deras påstående stämmer?

Lars-Gunnar :o
Lars-Gunnar

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack