Att finna sin veteranbil del II

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Att finna sin veteranbil del II

Inläggav mojje » 02 feb 2008, 02:52

Många av mina fordon och andra braattha grejer har jag hittat när jag tittat på annonser och då skymtat något annat kul i kanten på annonsbilden.

Var det inte en Scania navred. som jag såg i hörnet på en annonsbild? En suddig nummerskylt kunde också ses. Efter måååånga försök med olika nummerkomb.på vv:ets hemsida blev det napp, Scania LS 140 1973!! Torpedare..

En koll på Eniro om tel.nr till ägaren gav dock inget napp. Inte heller nummerupplysningen. Troligtvis stod tel. numret på hans tjej. Vad göra? Eftersom ägaren verkade bo i ett hyreshus borde det ju finnas någon annan med telefon på den adressen. Provade att ringa lite olika personer på den rätta adressen och frågade artigt om mitt ärende d.v.s fanns det någon i trappuppgången som heter Xxxxx Xson och verkar kunna äga en gammal lastbil. Jodå, en tant berätta att hennes granne hade en kille som stämde på symtomen. Ha Ha, namn och tel nummer fixat!

Tyvärr berättade han att han sålt bilen tidigare men den nya ägaren inte hämtat den än. Som salt i såret berättade han att bilen var en helt nästan rostfri Kirunabil (som dock saknade motor, vilket jag har en liggande!!).
Reg.numret och namnet sparade jag i min lilla samling av objekt som kan va bra att ha.

När det gått över ett år kollade jag runt lite bland alla mina anteckningar och såg då min notering om den gamla Scanian, hmm, undrar vad som hänt ”min”gamla kärlek? En koll på reg numret. Samma ägare FORTFARANDE! På telefon och ringde honom. Jodå bilen stod kvar och inte hade han fått några pengar heller som han vart lovad. När samtalet var över ägde jag en Scania LS140 från 1973!!

Jag hade ju en bra F88 2-axlad dragare med drivlina som var helt ok.
Kollade Blocket (Blockoman som man är). Hittade en 17 meters trailer, 2-axlad i Vansbro. Jösses vad lååååång den var när jag och min kompis körde hem den. Att hjulen satt långt bak och ingen axel var styrande gjorde det än mer spännande att köra. Eller inte.

Hade inte en chans att komma in på min framfartsväg för att kunna göra div. rep. inför bes av trailern. Tur att där man bor finns det gamla asfalterade vägar och stora parkeringsfickor eftersom Försvaret hade ett flygfält i närheten under ”kalla” kriget.

Mot Jula och inköp av ett billigt och enkelt elverk. Många timmar senare i höstmörkret med massor av regn var bromsar, hjullager, bromssköldar osv fixat. Besiktningen gick bra. Hade även hittat en skaplig LS140 torped i Dorotea under tiden som jag grejade med trailern. Fick den till helrätt pris och jag kunde ju ändå åka den vägen hem.

Laddade bilen och trailern med allt som jag trodde kunde behövas för en resa i januari till strax före Kiruna. Diesel, verktyg i alla dess former, elverk, sladdar, värmefläkt, vinkelslip, min gamla batteriradio osv osv.
Startade hemma, nollgradigt väder. Körde och körde, kallare blev det.

Väl framme och lastat på Pärlan (Den var än mindre rostigare än vad jag trott!!) styrde vi kosan neråt mot Boden där min co-driver hade en tjejbekant. Stannade där några timmar för kaffe, dusch, och lite vila.
(kört o sovit varsin stund hela vägen upp). J..lar vad kallt det kändes, -27 visade termometern!!

Startade upp F88an med lite svårighet, den hade kallnat rejält under pausen. Hålla lufttrycket brukade den göra och vi smög iväg direkt med 5 resp.8 kilo i tankarna. PPRFFFFRRRSS, en säkerhets ventil till tryckluften vässte argt och tryckmätarna var som fastsvetsade. ISPROPP!!! Rattade runt i Boden efter en öppen bensinstation (inte bromsa, spara på luften).

Tog ut svängarna så hörnet på framstammen nuddade trafikljusen och ändå kliade sig trailern försiktigt på varenda skärm som sitter på rödljusen på motsvarande rödljus vart vi än svängde. (Var ute och kollade så inget blev skadat på rödljus och trailer i samband med varje korsning). På en mack lånade vi kannor med hetvatten och sköljde alla ledningar vi kunde hitta och efter 10- 15 kannor suckade F88:an djupt och slutade fräsa åt mig och pös sådär som bara F88:or kan göra. Efter att ha snapsat duomatic kopplingen med sprit och tvångsmattat kompressorn med 0,5 liter sprit bar det iväg mot Dorotea.

Tempmätaren smög sakta upp, men det blåste kallare än kallt i hytten. ISPROPP i värmeslangen/röret trotts mycket glykol. Stanna, ut och täta luftintaget med dasspapper, ta fram elverket och surra fast det på ramen med spännband, en förlängningssladd in i hytten och på med den medhavda gamla kupefläkten. Ca 10-11 mil senare släpper isproppen, bort med dasspappret men kupévärmaren fick va på ett tag till. Skönt med varm hytt när det är -27 ute.

Väl framme i Dorotea får 140.an från 1973 sällskap av en ett år yngre kompis LS 1974. Även den bilen var bättre än jag trott! F88an blir lite lessen över sin ensamhet och gråter några gröna tårar i den vita snön. Fyller på ngn liter kylvätska och konstaterar att vatten pumpen inte glappar eller låter konstigt men ändå är lite lessen, men bara lite.

Rattar vidare hemåt via inlandsvägen. Åtkörd snö som det varit dagsmeja på kombinerat med hål i asfalten, som får en rysk väg att se ut som en motorväg, gjorde att jag och kompisen for som popcorn upp och ner i hytten. På radion varnade dom för snöoväder. Bakdäcken på F88:an var inte gamla, hårda och slitna men hade kanske inte bästa mönstret för snö: Typ bergdäck/entreprenad sådanadär som hade klackar på sidorna men som var släta som falukorvringar i mitten (däck ala Willysjeep)
Visst började det snöa, flingor stora som muffins. Torkarna blev som stora blöta lovikevantar på någon minut. Tur det är tryckluft torkare så jag kan sticka ut handen genom sidorutan och ruska runt torkaren varje halvminut.

Inte kan man ta fart när sikten är noll, och man behöver mer än 50km/h som utgångshastighet när 250 starka, vilda hästar tar i för att ta sig upp för backarna med segdragning som en torrt gummiband.
Nu börjar det bli jobbigt. Vill inte bli stående som en vinkelhake över vägen och riskera att stoppa upp den för såna som måste köra på den för sitt levebröd!! Försöker få lite mottagning på min lilla radio för att höra om vädret, Radioskugga!

Då börjar lampan för låg kylvätskenivå lysa! Inte ser man någon parkering då hela världen är full av stora vita muffinns. Kompisen som är av norrländskt ursprung konstaterar att detta är tröttsamt och kryper bak för att sova lite. (Norrlänningar o stress är som olja o vatten. INTE BLANDBART.)

Kämpar vidare, rycker i torkarna, vill stanna för vattenkontroll, står upp på gaspedalen i uppförsbackarna, bilen går som en krabba, på tvären, sakta, sakta uppför backarna. Rycker ur sladden till värmaren, svettas. DÅ, DÅ kommer ett ljud som jag undrar, vad är nu detta? Lyssnar, lyssnar, konstigt ljud kommer i etapper. Jä…la norrlänning, de är kompisen som stensover o SNARKAR!!

Väl framme i Sveg ca 24.00 väcker jag kompisen och dricker kaffe, kollar över ekipaget, spänner 18!! spännband, efterdrar hjulbultar på trailern (3e gången). Det kommer fram flera som blir nostalgiska när de ser ekipaget, de tar kort, KUL!!

Samtalar länge med en som vanligtvis kör lastbil och har kommit nerifrån Orsa och berättar att där står trailerdragarna som plockepinn över vägen.
Lyder hans råd att gå tillbaka en bit för att sen gå plogad väg över Ljusdal ut till E4 vid kusten hemåt. Kanske en 15 mil extra men vill inte fastna i en backe med stopp, bärgare osv.

Kör mot E4, och i infarten till Färila blinkar en bil som tokig bakom mig, typiskt tänker jag, länsman mitt i natten som blinkar och vill gnälla om snöiga baklampor eller liknande. Stannar, det var hemtjänsten som var ute och åkte och de sa att det lossnade ett hjul i uppförsbacken in i Färila. Tusan, hade reservhjulshållaren brustet av den elaka vägen. Tackar för info. och hoppar ut för att kolla den trasiga hållaren.

Där sitter hjulet på sin platts och skrattar åt mig men var är alla hjulbultarna som höll vf. hjulpar på trailern? Tittar på ett ensamt hjul med hjulbultshål stora som om de tillhörde en starholk. Tungt, nästan lika tungt som att släpa upp det förrymda hjulet upp i den snöiga backen.
58 mil hemifrån, Vänstergängade bultar o muttrar som är av, på en trailer från -73, två på natten till lördag i en liten ort där man inte ens kan stava till vänster gängad bult som var standard för 35 år sedan. Om vi krokar av, åker hem, beställer hjulbult, kör tillbaka och hem ig……

Trailern var ju en Härryda, svenska axlar, hjullagren jag byte va ju samma som Scania….Vä. gäng… Yeeppi, sa jag till kompisen: Vi har ju Scania på flaket, nu sover vi en stund sen tar vi av bort bromstrumman och hjulbultarna på en av lastbilarna och flyttar ner till trailern så är vi snart hemma!

Vaknade av kompisen (norrlänningen) for runt i hytten som en dopad kanin och svamlade om att han höll på att frysa ihjäl trots hellyhansen ställ, långkalsonger och en stor fodrad jacka. (Har ni sett en Michelingubbe).

Klockan var 7. Ner med lämmarna, lasta av verktyg, tanka det tomma elverket, börja skruva. Det kändes lite speciellt att stå och hoppa på ett handtag till hjulbultarna till bilen 1.7 meter över marken som en rabiessmittad känguru. Med vinkelslipen justera jag bort graderna på sargade fälgar, lyfta, palla under osv….13.00 nu ska vi montera fälgar sen bär det av hemmåt!! Fasen vad hjulbultarna sticker ut LITE ur fälgarna..ÖKEN!!! Hjulbultarna vi tagit av från framaxeln är ju kortare än de som sitter då det är dubbelmontage på trailern.

Eftersom hjulbultarna gnagt runt i fälgarna innan de small av så var de lite extra försänkta så det blev ända i stort sett full gänga på muttern puhhh!!. (Kollade/efterdrog var 5-7 mil hem). Kl 14.00 bar det av hemåt igen efter en rejäl fika med massor av kaffe. gott.
VILL TACKA ALLA TREVLIGA FÄRILABOR SOM KOM FRAM O PRATADE SAMT ICA FÖR TOA O TVÄTTMÖJLIGHETER!!!!

Ska försöka att bygga mig en rejäl lokal så jag sliper att jobba i stora blå hallen, är lite kallt just nu.
Mvh Mojje

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild[/img]
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje

Inläggav Thomas Almen » 02 feb 2008, 10:16

Vi andra talar om veteranintresse, i ditt fall måste det närma sig besatthet :wink: . Kul historia i alla fall, konstigt att ingen i Färila tipsade om Curt Göransson, där hade ni nog kunnat få både lokal och hjälp. Färila har nog fler kunniga om Scanias vä.gängning än vad västergötland har :x .
Senast redigerad av Thomas Almen 02 feb 2008, 22:27, redigerad totalt 1 gång.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 02 feb 2008, 21:30

Tack mojje!

Dina berättelser livar upp forumet. Önskar bara att fler skriver ner hur de kom i besittning av deras bilar. Otvivelaktligen finns stoff för detta.

Visst är det väl trevligt i Notrrland på vintern? :wink:
Och det bästa är ju att få tag i en veteranlastbil från Västerbotten som inte har sett vägsalt under sina dagar. Det gör ju att man får en tämligen rostfri bil. Jag ser att det är flera som fått tag i sin önskebil norr om Dalälven.

Jag kan berätta om min far som hade sin Titan i ett stort kallgarage där väggarna bara bestod av grå betongstenar. Året var säkert 1958. Då det var riktigt kallt brukade han gå ner och starta upp motorn. Ibland gick det inte och då hade dieseln frusit och även ledningarna.

Var med då han fick göra upp en liten eld för att tina tanken på en söndag så han kunde få igång den på måndagmorgon. Andra gånger tog han in de två tunga batterierna i värmen, Ett varmt batteri ger ju bättre startström och klarar längre startförsök. Andra gånger kunde han inte starta alls. Det satt ju en VDF-diesel i den och den kanske inte var den mest sofistikerade.

Sågverket hade en Scania Vabis och föraren av denna hade ett bättre garage med isolering och motorvärmare. Så han fick komma och bogsera ut Titanen baklänges och samtidigt lades växeln i så motorn startade.

På den tiden var det vanligt att lastbilarna hade kylarskydd monterade som kunde fällas ner med dragkedja om det motorn skulle bli för varm. Riktigt kalla dagar var de för det mesta stängda. Bilarna hade ju också kylargardin som kunde manövereras manuellt.

Det hade nog varit bra om du hade haft kylargardin på din F88 då den håller kalluften ute.

Jag är uppväxt i Hällnäs, Västerbotten så jag har god erfarenhet av kallgrader. Jag skulle åka och hämta mina föräldrar som kom med tåg från Stockholm. Hade min Volvo 142:a satt med motorvärmaren på. Tidigt på morgonen var det 33 grader kallt. När jag kom ut var det som om kylan slog emot mig och luften som jag andades in var ju kall. Bilen startade och jag körde 2 km till stationen, lät motorn gå på tomgång medan jag väntade. När vi så skulle fara hem var motorn så kall att värmemäteren inte orkade långt från bottenläget.

För att få motorn varm i denna temperatur måste man köra att bra tag.

Anders m.fl. fram med era berättelser eller tycker ni att det är för jobbigt? Tänk på vilken spännande läsning det blir för alla medlemmar!
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 04 feb 2008, 21:15

Man måste inte vara tokig för att hålla på med det här :shock: ...men det underlättar :D :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 04 feb 2008, 21:32

Tror jag visst det :lol: :lol: :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 05 feb 2008, 17:41

Min far brukte å anvende en papplate foran kjøleren under vinteren. En gang på våren når vi kjørte med Bedforden - det kunne vel være når jeg var 15 år eller så og den 18 måneder yngre broren min var med - så stopper min far bilen, kliver ut og under for å fjerne pappen. Når han gjorde det sank tomgangsfarten litt og han utfordret oss til å forklare fenomenet. Jeg husker han innledet med å vise til at vi som gjerne skrudde på mopeder og ville forstå teknikken.

Vi lanserte et par teorier og jeg minnes at den ene av dem gikk ut på at nu ble det tilført kaldere luft til motoren og at den derfor skulle gå tyngre. Men nei - vi klarte ikke på knekke gåten. Løsningen var som vanlig nærmere enn vi ante og man tenderer til å tenke for vanskelig. :oops:

Platen var selvfølgelig i kontakt med et stag fra gasspedalen og det ble derfor litt pådrag på gassen så lenge plata var der. :lol:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Per Thomson » 07 feb 2008, 00:35

Ja, vi tror dig nu Mojje :!:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Att finna sin veteranbil del II

Inläggav Anders Ason » 07 feb 2008, 08:43

mojje skrev:Många av mina fordon och andra braattha grejer har jag hittat när jag tittat på annonser och då skymtat något annat kul i kanten på annonsbilden. ...

Visst har vi en kul hobby, lärorik och kontaktskapande. Verkar också praktiskt att ha med en hel resevdelsbil på flaket i fall...

Vilken bra story och vilket häftigt åk!

ps "Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!" jo detta stämmer helt, jag skulle alltid ha behövt det dagen efter att jag slängt det!
    Och... det bästa affärerna hade varit de som jag inte genomförde!

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 07 feb 2008, 22:11

Jag kan bara säga...fantastiskt :!: Otroligt fina vinterbilder på ett härligt ekipage. Det är verkligen härligt att läsa din berättelse, och jag är lite avundssjuk på dig också som har tålamodet att skriva ner din berättelse.

Alla har vi väl varit med om både tokiga och roliga eskapader, så det hade varit trevligt att få veta lite om vad ni andra har varit med om. Jag kanske kommer något i framtiden, men jag behöver lite inspiration :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 08 feb 2008, 20:57

Du Mojje, jag kollade lite på bilderna. Den bakre LS 140:an hade väl Georg Frandell i Lit som förste ägare?. Den var ju till salu hos Sune i Solberg, men det kanske var innan du köpte den. Färgerna var Jämtfrakts, Linjebussblå, Mjölkcentralens orange och vit, dom flesta bilar i Jämtland var lackade så i ett antal år. Gör nåt snyggt av den, om inte jag ska befria dig från den? :twisted:
Thomas Almen

Inläggav mojje » 08 feb 2008, 21:05

Den bakre Scania har jag fått uppgiften om att det är en gammal "amu" bil. Den har likadana färger som två andra "amu" bilar jag har. mojje
Spara allting. Någon gång kommer det till användning!!!!
mojje

Inläggav Anders Ason » 08 feb 2008, 21:17

Stellan Johansson skrev:Jag kan bara säga...fantastiskt :!: Otroligt fina vinterbilder på ett härligt ekipage. Det är verkligen härligt att läsa din berättelse, och jag är lite avundssjuk på dig också som har tålamodet att skriva ner din berättelse.

Alla har vi väl varit med om både tokiga och roliga eskapader, så det hade varit trevligt att få veta lite om vad ni andra har varit med om. Jag kanske kommer något i framtiden, men jag behöver lite inspiration :wink:

/Stellan

Köra hem en köpt veteranbil 40 mil med körförbud (15 tvåor) o taskigt lyse (med regn hela tiden), en krafigt rödblinkade lampa mitt i panelen (som fick täckas över) och en dörr som inte gick att stänga är kanske inte så stort äventyr (jag vet en som gjorde det). Jag tror inte det togs några bilder, det gick nog inte tillräckligt fort för det/Anders
Senast redigerad av Anders Ason 08 feb 2008, 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 21:28

Stellan Johansson skrev:Jag kan bara säga...fantastiskt :!: Otroligt fina vinterbilder på ett härligt ekipage. Det är verkligen härligt att läsa din berättelse, och jag är lite avundssjuk på dig också som har tålamodet att skriva ner din berättelse.

/Stellan

Stellan, förstår dig. Du har väl någorlunda färska minnesbilder och vet var du var, hur det gick, vad hade köpt, vad som hände, något oväntat som hände och hur allt avlöpte. Skriv fritt från dina tankar som du minns det.

Fatta pennan när du känner för det. Skriv allt eller i etapper på papper och sedan skriver du av det i forumet om du inte vill använda Word så du kan kopiera och klistra. All vår början bliver svår som det heter.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2008, 21:35

Anders Ason skrev:

/Stellan

Köra hem en köpt veteranbil med körförbud (15 tvåor) o taskigt lyse (med regn hela tiden), en krafigt rödblinkade lampa mitt i panelen (som fick täckas över) och en dörr som inte gick att stänga är kanske inte så stort äventyr (jag vet en som gjorde det). Jag tror inte det togs några bilder, det gick nog inte tillräckligt fort för det/Anders

Vad gjorde du själv Anders. Hittade du bilen på gatan i Stockholm, köpte den och körde 3 km hem?

Hur du kom i besittning i din SCANIA 85 kanske är så intetsägande att det inte är ide att berätta ett skvatt? Eller saknar du med inspiration? Tänk på att berättelserna berikar forumet.

Ursäkta att jag säger det igen men jag uppskattar verkligen andras berättelser hur ringa de än må vara. Var och en skriver efter förmåga och vad som anses som berättansvärt.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 08 feb 2008, 22:07

Jag är 158% säker på att det är Frandells gamla bil. Hans måg, Bengt Lundberg, tog över bilen när Georg gick i pension. Minns den från när jag var grabb. Originalsolskyddet byttes ut mot ett i plast och krom som var vanligast på Volvo. Sista ägare var nog Jämtkross i Brunflo. Han bytte upp sig rätt bra Frandell, föregående bil var en L76s, nästan på pricken lik Per Thomsons. AMU:s färger var liknande, men mörkare i nyansen.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack