Tandemdriven N88?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tandemdriven N88?

Inläggav Fredrik Klint » 09 nov 2009, 08:54

Fanns det tandemdrivna N88 (NB88)?
Föregångarna L395/L495 Titan fanns ju med det...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: Tandemdriven N88?

Inläggav Anders » 09 nov 2009, 13:10

Visst gjorde det ju det :)
Dessutom hade bilarna(i alla fall som nya) en skylt i kylargrillen med siffrorna 6X4 för att visa att det var en tandemboggie.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Fredrik Klint » 14 nov 2009, 07:41

Tack för svar! :D

Men dessa NB88 6x4 (och även föregående Titaner) måste vara sällsynta? Finns det någon kvar, renoverad eller inte...?
Någon som har uppgifter om tillverkningssiffror?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Stellan » 14 nov 2009, 14:18

Tillverkningssiffror för den här modellen tror jag är svårt att få fram, men lite information om bilen som sådan kanske kan vara intressant? :wink:

Bild

Bild

Hade den tandemdrivna titanen någon speciell beteckning som visade att den drev med två axlar?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Abrahamsson » 14 nov 2009, 20:04

Lars-Erik Karlsson Södra-Vi ( ligger norr om Vimmerby ) hade en Titan dragbil som jag tror var från -57 eller däromkring , han körde en del veteranrallyn med den bla tunga rallyt väst för ca. 3-4 år sen, han har sedan sålt den, jag tror den hamnade i Västergötland men jag är inte helt säker.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Fredrik Klint » 15 nov 2009, 07:32

Alltid kul med broschyrer Stellan :D

Tack Bosse, den bilen känner jag ju till men hade inte koll på att den var tandemdriven.

Jag spinner vidare i tråden och undrar hur det var med F88/F89, de fanns också med tandemboggie? Det bör de ju ha haft men återigen så tror jag att tämligen få tillverkades...
Fredrik Klint

Inläggav Thomas Almen » 15 nov 2009, 11:15

Tandem på 8-serien kom 1969. Både F/G 88/89 fanns med tandem, och det tillverkades nog en del, eftersom det var rätt vanligt på tungdragare. Även en del timmeråkare valde tandem. Åkkomforten i Volvos tandem var överlägsen Scanias tandem.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 19 nov 2009, 23:26

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav skandiahamn » 20 nov 2009, 01:24

These pictures are from a UK Volvo 88 6x4 brochure.....

Bild
Bild
Bild

Bild

Bild

I hope this doesn't confuse things even more :?

Hälsningar,
Nick
Användarvisningsbild
skandiahamn

Inläggav bilobuss » 20 nov 2009, 10:43

I några annonser i tidskrifter under 1950-talet benämndes tandemdrivna L 395 som "Volvo Titan Turbo med FDB". FDB står för FyrhjulsDriven Boggie".
Tandemutförandet levererades uteslutande med Turbo. Om tandemutförandet var markerat även i typbeteckningen är inte känt. Boggien köptes från USA och var av fabrikat Henricson. Vill minnas att produktionen av tandem-Titaner startade 1956/1957. Mycket få tandem-Titaner sågs ute på vägarna under
1950- och början av 1960-talet. Ett undantag är en "kaffepannsbil" som Gevalia i Gävle ägde. Denna bil var alltså, märkligt nog, utrustad med tandemdrift. De allra flesta av dessa tidiga tandem-Titaner rullade nog "internt" i t ex gruvor och inom industrier m m. Gevalia-Titanen var 3-axlad i torpedutförande med tandem och hytt från Skeninge-verken. Hytten var rund och byggd som en kaffepanna med pip och handtag. Efter detta fordon hängde en skåptrailer troligen av Skeninges fabrikat. Det fanns även en liknande, något mindre variant av detta fordon hos Gevalia i Gävle. Den var byggd på ett Volvo Viking-chassi i frambyggt utförande, 2-axlig och också den med trailer. Även den hade rund hytt som en kaffepanna. Troligen var både hytten och trailern byggda av Skeninge. Man åkte omkring i Sverige och bjöd på kaffe som reklam.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Kjell T » 20 nov 2009, 12:09

Vill minnas att den Titan som användes vid en del av snöplogningsarbetet över kvarken i Bottenviken vintern 1966 också var tandemdriven. Tyvärr minns jag inte om det var en 395 eller 495. Svårt att fråga någon, varken iniatiavtagaren eller föraren lever mera.
Minns att det fanns en del skriverier och bilder på bilen i Vasabladet om vägplogningen. Troligen skrevs det också i Västerbottens Kuriren om isvägen.
Senast redigerad av Kjell T 20 nov 2009, 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2009, 12:26

Intressanta inlägg från samtliga.
GevaliaTitanen glömmer man inte i första taget. Det skulle vara intressant om någon kan visa en bild på den :?:

Jag börjar minnas skillnaden nu mellan Titanens och 88:ans konstruktion nu:
Som framgår av "Skandiahamns" inlägg för 88:an kan man se att den stela balansarmen sitter infäst mot ramen med ett fjäderpaket av samma idé som för en bil utan boggie.
Tittar man noga på Titanens konstruktion http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=960 kan man se att fjäderpaketet saknas men att balanslagringen sitter infäst mot ramen med gummi-element varav det vänstra på bilden kan anas om man tittar noga. Konstruktionen med endast gummielement som fjädring var säkert ingen lyckad konstruktion varför man senare på 88-tiden valde konstruktionen med ett mekaniskt fjäderpaket.

Vi har ju tidigare behandlat detta ämne och i slutet av tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1212&hilit=tandem&start=15 visar Stellan några bilder på olika konstruktioner.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav bilobuss » 20 nov 2009, 13:34

Visst vore det trevligt med bilder på de olika "kaffepannsbilar" som Gevalia ägde. Speciellt på tandem-Titanen. Vill minnas att den
hade reg.nr X 8200. Kaffepanns-Vikingens reg.nr minns jag ej. Det fanns även några mindre fordon av "kaffepannstyp" bl a ett VW-skåp av 1950-talsmodell. Om jag inte helt är fel underrättad så hade 395- och 495-serierna amerikansk Henricson-tandemboggie, medan 88-serien hade en helt annan konstruktion av tandemboggie. Vem kan ha tillverkat den ?
bilobuss
bilobuss

Inläggav Anders Ason » 20 nov 2009, 14:09

kaffebil.jpg
      kaffebil.jpg (31.05 KiB) Visad 20771 gånger

kaffepanna.jpg
        kaffepanna.jpg (6.05 KiB) Visad 20771 gånger

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 20 nov 2009, 15:07

Kristianstads Thermotrans skrev:Visst vore det trevligt med bilder på de olika "kaffepannsbilar" som Gevalia ägde. Speciellt på tandem-Titanen. Vill minnas att den
hade reg.nr X 8200. Kaffepanns-Vikingens reg.nr minns jag ej. Det fanns även några mindre fordon av "kaffepannstyp" bl a ett VW-skåp av 1950-talsmodell. Om jag inte helt är fel underrättad så hade 395- och 495-serierna amerikansk Henricson-tandemboggie, medan 88-serien hade en helt annan konstruktion av tandemboggie. Vem kan ha tillverkat den ?

Länken http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1212&p=8069&hilit=tandem#p8069 visar bilder hämtade från en 8-sidig Volvo broschyr som enbart handlar "Dubbeldrivande boggi, Volvo 88 6x4" men ingenstans står något om Henricson. Jag har dock alltid kallat den boggien för Hendricson. Förmodligen är den licenstillverkad av Volvo. I texten hittar jag dock följande text: "Naturligtvis är så vitala komponenter som bakväxlarna med sina differentialer och fördelningsväxeln med sin differential Volvo-tillverkade". Av detta skulle man kunna tro att balansarmar och radialstag med infästningskonstruktioner är importerade från USA eftersom det ändå handlade om ganska små serier som förväntades, i alla fall till en början.

Den svenska marknaden har alltid varit konservativ till "riktiga" 8) boggier medan andra länder inte accepterat annat än tandemdrift. Vid den här tiden "System 8" siktade nog Volvo mycket på att erövra nya exportmarknader. Hallå Volvo-experter, var finns ni :?: Kom och berätta så slipper vi spekulera :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack