Fordonsidenifiering

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fordonsidenifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 16 jan 2009, 17:40

Nu behöver jag hjälp igen - vad kan detta vara för modell, hytt och år?

Känner någon till bärgningsåkaren är jag naturligtvis extra tacksam.

http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510251.htm
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Anders » 16 jan 2009, 17:43

Är det en fyrhjulsdriven TLV130?
Den ser ju högre ut än standardbilarna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Böll » 16 jan 2009, 18:28

Står en likadan flakbil i Partille,den va körbar för 8. år sen,vet ej nu,synd..den skulle räddas,f-d armebil..4wd.
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 24 jan 2009, 14:10

Roger Larsson skrev:Nu behöver jag hjälp igen - vad kan detta vara för modell, hytt och år?

Känner någon till bärgningsåkaren är jag naturligtvis extra tacksam.

http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510251.htm


Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav flak » 24 jan 2009, 19:28

TLV141 och 142 står listad som 4 hjuldriven som tillverkades mellan 1944-49 och som hade en liknande hytt
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Anders Ason » 24 jan 2009, 20:53

    Intressant bygge:

    Bild
    Bild
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav flak » 24 jan 2009, 20:56

Måste ju säga att bärgarskåpet är riktigt snyggt, det har varit en snygg bärgare när det begav sig
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Häggblad » 24 jan 2009, 21:55

Främre kofångaren är då militär iaf. Jag har en likadan fast i något sämre skick :) -Köpte den i somras för 500:- -Killen som hade den lovade hugga ut skogen runt så att jag skulle kunna hämta den, men det gjorde han aldrig. (Och lika bra är det då jag inte har någon stress att få hem ännu ett objekt)
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 jan 2009, 02:19

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Böll » 24 jan 2009, 23:02

Häggblad,kollade in dina fordon..men va menar du med rundnos tpv ???Tpv är ju föregångaren till suggan,få ex tillverkade........
Böll
 
Inlägg: 667
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Anders » 24 jan 2009, 23:46

Roger Larsson skrev:
Roger Larsson skrev:Nu behöver jag hjälp igen - vad kan detta vara för modell, hytt och år?

Känner någon till bärgningsåkaren är jag naturligtvis extra tacksam.

http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510251.htm


Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...


Då är det en TLV130 eller 140.
Skillnaden mellan TLV130 och TLV140-serierna, vilket det är om det är en 4X4, är motorn.
TLV130 hade en 90-hästars FC medans TLV140 hade en 105-hästars FET motor. T;et i FET står för Torrsumpssmörjning, dvs, man har en separat tank för smörjoljan som pumpen suger ifrån. Detta för att inte pumpen ska suga luft i skarpa lutningar.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav Anders Roger Larsson » 25 jan 2009, 10:43

Anders skrev:
Roger Larsson skrev:
Roger Larsson skrev:Nu behöver jag hjälp igen - vad kan detta vara för modell, hytt och år?

Känner någon till bärgningsåkaren är jag naturligtvis extra tacksam.

http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510251.htm


Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...


Då är det en TLV130 eller 140.
Skillnaden mellan TLV130 och TLV140-serierna, vilket det är om det är en 4X4, är motorn.
TLV130 hade en 90-hästars FC medans TLV140 hade en 105-hästars FET motor. T;et i FET står för Torrsumpssmörjning, dvs, man har en separat tank för smörjoljan som pumpen suger ifrån. Detta för att inte pumpen ska suga luft i skarpa lutningar.

Anders


Fler uppgifter i går kväll: Är troligen en före detta militärbil Volvo TLV 141D m/42-932 från 1943-1947.

Tack för hjälp och synpunkter...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav flak » 25 jan 2009, 11:31

Då väntar vi bara på att någon ska veta vem som ägt bärgaren så att historiken kommer upp till ytan
Registreringsnummer, chassinummer efterlyses med ljus och lykta...................
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav janper » 05 feb 2009, 10:14

Med tanke på att den har de rundade skärmarna är det mera troligt att det är en Lv 130. Med tanke på att hållare för avskärmad belysning sitter kvar är det mindre troligt att de blivit utbytta.

M.v.h
JP
janper
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 12 sep 2008, 07:11
Ort: Karlstad

Re: Fordonsidenifiering

Inläggav janper » 05 feb 2009, 10:18

Är det två stycken rattmuttrar som håller ventilkåpan är det en FC motor = Lv 130. Är det fyra stycken är det en FE motor = Lv 140
janper
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 12 sep 2008, 07:11
Ort: Karlstad


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster