(Tack för ditt inlägg Drängen)
Tidningen har varit en klassisk sk profiltidning, verksam inom ett avgränsat område vilket även ger en avgränsad marknad, den som ger inkomster genom prenumerationer, lösnummer och annonser. Nu går den ekvationen inte ihop längre.
Det har gjorts stora ansträngningar från förlaget, även i det här fallet som är specialist på profiltidningar, inom flera områden och även utmanat snäva marknader. Tidningar har kommit och gått och nu vår specialtidning. Tidningen har varit rejält marknadsförd och uppskattad och gjort försök genom att bredda marknaden genom bl a ta med bussar (som varit intressant) och även bevakat grannländerna. Förlaget och chefredaktören har gjort et utmärkt arbete.
Och då den retoriska frågan: Vad är då kvar av orsaker till förändringen?
Sverige och delvis Norden är för litet för att bära tidningen när vår intressesektor är så pass liten.
Vi har heller inga tunga fordonsmuseum i Norden, förutom några fabriksspecifika för det egna märkt.
Utfästelsen med bevakningen i Trailer, som nog många också har, kan inte nog inte ersätta "vår" tidning helt men ska bli spännande att se hur det går.
Lycka till.
Tar mig friheten:
Ett stort tack till Fabas (förlaget), Stig Sjöberg (ägare) och Bengt Gustavsson (chefredaktör) för åren som varit med tidningen och allt stöd som ni har bidragit till i våra intressen av att bevara ett viktigt kulturarv.
Nu kör vi...