Päronhyttens införande

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Päronhyttens införande

Inläggav Per Thomson » 06 maj 2024, 09:32

Mer godbitar, inga dåliga renoveringar! :D
Hur vanligt är det att du däröver träffar på Scanior med Be-Ge hytt, dvs inte 'päronhytten' som är Scanias egen?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7392
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Drängen » 06 maj 2024, 13:48

Har ingen statistik över det, men det beror nog som här på årsmodell. Nyare än 1965 är Päronhytten vanligare.
Drängen
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Per Thomson » 09 maj 2024, 08:31

På 76:an blev päronhytten införd först slutet år 1967.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7392
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Drängen » 09 maj 2024, 12:52

Säker? Vet med säkerhet att det gick en LS 76 av 66 års modell med Päronhytt i Östersund. Scania tog väl över BeGes tillverkning i den vevan.
Drängen
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Per Thomson » 11 maj 2024, 09:13

Vi hade en LS7642 årsmodell 64 eller 65 med päronhytt, men den var eftermonterad i samband med att bilen byggdes om från dragbil till tippbil. Ursprungligen hade det varit en Be-Ge sovhytt.
Min nuvarande L7642 är av årsmodell 67 enligt regbeviset som utfärdades i januari det året, den lämnade tillverkningen i Södertälje oktober 66.
Under sent 1967 fick 76:orna också en ny bakaxel och bakväxel. Den nya bakaxeln gav ökad spårvidd, fordonsbredden 235 cm gällde inte längre. Den gamla axeln hade varit densamma ända från Regenttiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7392
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Drängen » 11 maj 2024, 13:00

Det gick fortsatt välja hytt, även efter att Scania övertagit BeGe. Körde själv en tidig 67 års 76:a med Päronhytt, på samma åkeri fanns en 110:a med BeGe-hytt. Så det varierade nog.
Drängen
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Bo Abrahamsson » 11 maj 2024, 21:20

Om det var en Be-Ge hytt borde den varit längre än 1080 på 110an för det dröjde några år innan Scania kunde erbjuda annat än 1080 ville man ha längre hytt så gjorde Scania fortsatt Be-Gehytter.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav Drängen » 12 maj 2024, 06:18

Bo Abrahamsson skrev:Om det var en Be-Ge hytt borde den varit längre än 1080 på 110an för det dröjde några år innan Scania kunde erbjuda annat än 1080 ville man ha längre hytt så gjorde Scania fortsatt Be-Gehytter.
Hälsn.
Bosse

Syftar du på mitt inlägg så var det 1080 på 110:an.
Drängen
 
Inlägg: 586
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Utflykt över gränsen.

Inläggav S-V L44 » 12 maj 2024, 18:06

Nu blir tyvärr denna tråd lite kapad och OT med annat innehåll än ”Utflykt över gränsen”, som i sig är mycket trevligt att beskåda, men Drängen har faktiskt rätt angående den s.k. "päronhytten".

Om man bara ser till Sc-V L76-serien och Scania L110-serien (det finns ju fler lättare chassier, t.ex Sc-V L56 och Scania L80, vilka jag inte har undersökt, men jag vet att det förekommer L80 med andra hytter), och antar att chassinumren är löpande i förhållande till produktionen i fabriken så gäller följande.
Det är tyvärr inte alltid man kan ”lita på” att årsmodell och fordonsår är lika med den ursprungliga tidpunkten för tillverkningen av chassit. Det kan röra sig om t.ex. lagerbilar som av en eller annan anledning blivit stående eller en tidskrävande påbyggnad. Även ombyggnad till A-traktor, Motorredskap, etc. kan ofta medföra en felaktig fordonsårsangivelse. Därför är chassinumret nog den säkraste utgångspunkten.
Min ”studie” bygger på närmre 700-800 fordon, men jag har tyvärr inte bilder på alla, så osäkerheten är därmed stor. Jag tycker ändå att det ger en indikation vartåt det lutar med hjälp av de bilder som jag har.
- Päronhytter började införas under senare delen av 1966 runt chassinummer 430300. 1966-års L76:a börjar med chassinummer runt 425600, dvs. så det var ganska sent på modellåret som päronhytten kom.
- Det finns fordon med päronhytter på enstaka fordon med betydligt lägre chassinummer, men dessa hytter har sannolikt eftermonterats.
- Under modellåret 1967 verkar det som om det var någonstans mellan 60 och 80 % päronhytter på chassierna, men faktiskt var andelen något lägre för 1968 års modell. (Per Thomsons bil, en 1967:a, som omnämnts i texten ovan, är t.ex. omgiven av chassin utrustade med päronhytter.)
- För Scania L110-serien fanns det ändå en del chassin som försågs med udda hytter. Med andra hytter än päronhytten inbegrips Be-Ge, Floby och diverse s.k. Crew Cabs som alternativ till päronhytter. Det finns exempel på chassin fram t.o.m. årsmodell 1974 som har andra hytter än päronhytt.
- En observation som jag inte tänkt på tidigare, är att päronhytterna finns både med ventilationslucka i stil med de tidigare torpederna avsedda för t.ex. Be-Ge-hytter och helt utan denna synliga ventilationslucka. Varianten utan ventilationslucka återfinns mestadels bland de tidiga päronhytterna.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2360
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Päronhyttens införande

Inläggav Per Thomson » 14 maj 2024, 08:40

Päronhytter började införas under senare delen av 1966 runt chassinummer 430300.
Chassinumret på min är 430488 och Be-Ge hytt 1080. Anledning till den här blandningen lär vi inte få veta. Men en del äldre årgångar med päronhytt kan senare ha varit utsatta för haverier där man tvingats montera päronhytten, eller andra omständigheter som jag angav exempel på i mitt tidigare inlägg. Kanske också att köparen kunde specificera Be-Ge hytt så länge som de fanns i lager. Om kunden önskade större hytt än 1080 eller annat fabrikat hade Scania till en början ingen sådan modell förrän något år senare. Därför tillverkades chassier fortfarande med torped efter päronhyttens införande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7392
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Scania-Vabis Historik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster