Hastighetsgränser bil + släp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav thomg1 » 01 maj 2014, 08:44

1994 höjdes max hastighet för lastbil + släp till 80 km. Någon som vet när den höjdes till 70 respektive 60 km? Jag har för mig att den fortfarande på sent 50-tal var 50 km, men kan ju ha fel.
thomg1
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 apr 2014, 21:31

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Per Thomson » 07 maj 2014, 08:49

Först 1966 höjdes hastigheten för bil + släp till 70 km/h. För trailer (påhängsvagn) gällde tidigare samma hastighet som för lastbil utan släp, dvs 70 km/h. År 1965 åkte jag fast för fortkörning med bil o släp i Skåne, det var polischefen i Eslöv som med sin fjällko-målade Porsche hade gömt sig tätt bakom släpet och följt efter, han påstod att jag hade kört 75 km/h mot 50 tillåtna, det stämde säkert. :mrgreen:

Lite övrig kuriosa:
Olof Palme tillträdde som kommunikationsminister 1965. Även längdbegränsningen 24 m infördes under hans tid som kommunikationsminister, EG krävde att vi skulle ha 18 m som max längd, trafiksäkerhetsrådet föreslog 22 m medan Palme lyssnade till den svenska industrins resonemang om att vårt land med dess långa transportavstånd borde ha fordon som kunde lasta 3 st ISO 20 foots containers. 22 m längd och 3 st 20' -containers hade inte varit något problem med frambyggda bilar men vid den tiden bestod fordonsflottan enbart av "nos-bilar" med några få undantag. Dessutom hade man längre dragstänger på släpen, kanske mest för att klara utskjutande last på bilen men kanske också för att de ansågs lättare att backa med.

År 1975 först antogs 10/16 ton axel/boggitryck som allmän norm på det svenska vägnätet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Bo Abrahamsson » 08 maj 2014, 08:56

Per Thomson skrev:Först 1966 höjdes hastigheten för bil + släp till 70 km/h. För trailer (påhängsvagn) gällde tidigare samma hastighet som för lastbil utan släp, dvs 70 km/h. År 1965 åkte jag fast för fortkörning med bil o släp i Skåne, det var polischefen i Eslöv som med sin fjällko-målade Porsche hade gömt sig tätt bakom släpet och följt efter, han påstod att jag hade kört 75 km/h mot 50 tillåtna, det stämde säkert. :mrgreen:

Lite övrig kuriosa:
Olof Palme tillträdde som kommunikationsminister 1965. Även längdbegränsningen 24 m infördes under hans tid som kommunikationsminister, EG krävde att vi skulle ha 18 m som max längd, trafiksäkerhetsrådet föreslog 22 m medan Palme lyssnade till den svenska industrins resonemang om att vårt land med dess långa transportavstånd borde ha fordon som kunde lasta 3 st ISO 20 foots containers. 22 m längd och 3 st 20' -containers hade inte varit något problem med frambyggda bilar men vid den tiden bestod fordonsflottan enbart av "nos-bilar" med några få undantag. Dessutom hade man längre dragstänger på släpen, kanske mest för att klara utskjutande last på bilen men kanske också för att de ansågs lättare att backa med.

År 1975 först antogs 10/16 ton axel/boggitryck som allmän norm på det svenska vägnätet.

Jag har för mej att det var 60 km/h för trailer och 40 km/h för trailer + släp men är inte helt säker så rätta mej om jag minns fel.
Hälsn. Bosse.
Bo Abrahamsson
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 06 dec 2008, 18:49

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav sverker » 08 maj 2014, 15:24

Trailer+släp var väl 40 km/h fram tills 25,25m-ekipagen blev tillåtna, och är fortfarande för de som inte uppfyller de kraven.
sverker
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 sep 2012, 22:44

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Per Thomson » 08 maj 2014, 21:13

sverker skrev:Trailer+släp var väl 40 km/h fram tills 25,25m-ekipagen blev tillåtna, och är fortfarande för de som inte uppfyller de kraven.


Sverker o Bosse: Helt rätt, tidpunkter för dessa begränsningar minns jag inte och har svårt att kolla som det verkar. Minns att det blev något undantag för trailer + släp från 40 km/h om man hade ABS, men då är vi inne på 80-talet. 25,25 modulekipage är vi inne på 2000-tal.
Funderar lite på om det var 60 km/h eller 70 km/h 1965 när jag körde trailer på Zwolle, men minns inte riktigt. Tacksam om någon kan kolla? Tror i vart fall att det inte var några problem med 70 km/h 1966 när jag hade egen trailer.

Kul med dessa frågor :D
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav S-V L44 » 09 maj 2014, 01:24

Under slutet av 1950-talet gällde 60 km/tim som högsta tillåtna hastighet för fordon över 2.5 tons totalvikt utanför tätbebyggt område . Man kan f.ö. notera att gränsen för lätt resp. tung lastbil då uppenbarligen var 2500 kg.
För fordonskombinationer med släpvagn/semitrailer tror jag att det var 50 km/tim som var högsta hastighet, om det inte var så låg som 40 km/tim för vissa kombinationer, men detta har jag inte kunnat verifiera.

1962 höjdes hastighetgränserna för tunga lastbilar, dvs. med en totalvikt av 3500 kg och högre, utan släp till 70 km/tim (90 km/tim på motorväg).
Semitrailerekipage fick också köra max 70 km/tim. På motorväg gällde dock samma maxhastighet, 70 km/tim.
En lastbil med en tillkopplad bromsad släpvagn fick framföras i max 50 km/tim oavsett vägstandard.
Var släpvagnen obromsad eller om ekipaget hade två bromsade släpvagnar begränsades hastigheten till 40 km/tim.

Källor: Scania-Vabis tidskrift MIL Nr 4, 1963 samt Bilkalendern, 1958.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Per Thomson » 09 maj 2014, 08:12

Bra, då har vi koll, tack för kompletteringen Kjell!

Då var det ju tur att man mest körde trailer de åren det endast var 50 km/h för bil + släp men 70 km/h, men typiskt att man skulle åka fast den gång man tog en extra-sväng med bil o släp. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav herrstina- » 09 maj 2014, 09:46

Man kan konstatera att det aldrig varit de skarpaste hjärnorna som skapat trafikreglerna i vårt land. En lastbil med totalvikt på 2600 kg fick alltså köra i 60 km/h samtidigt som en personbil med 3000 kg totalvikt hade fri fart? Det verkar ju begåvat!

Det måste ha skramlat rejält när det tog emot, tunga bilar med 40,50 och 60 som högsta hastighet blandat med kamikazepiloter i skrothögar med fri fart, för det fanns ingen besiktningsplikt heller.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Anders Ason » 09 maj 2014, 10:05

Det var härliga tider, strålande tider!

Är ju utbildad i vänstertrafik, fri fart och grusväg, men det har ju funkat hyggligt i alla fall.
En Cortina GT och PV Sport låg väl på sådär 70-80 hkr. Minnet sviker :-) 1955 vet jag att det var 70 på enkelbil.
Körde senare en Titan med dolly och två påhängsvagnar i början av -60 och vill minnas att det var 40 som gällde (på pappret)

Vår SAAB 92 i familjen låg på 25 hkr. Avgaser för minst 100 hkr!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Z 1578 » 09 maj 2014, 14:23

Du ser ju så ung ut på bilden! :D
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Anders Ason » 11 maj 2014, 09:03

Z 1578 skrev:Du ser ju så ung ut på bilden! :D


    Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle.

    Får väl bjuda på en nytagen bild då, tagen igår. Har nu även förarbehörighet på enaxlade fordon.
    Obs fordonet är i rörelse. Kombination med släp förekommer inte.
    Högsta tillåtna hastighet är 20 km/tim. Kostar ca 22 000 kr och är rent juridiskt en cykel.
    (Jo, det är ju en tvåhjuling!)

    segway.jpg
    segway.jpg (23 KiB) Visad 18102 gånger


    Här en annan virtuos, Admin.

    segwayper.jpg
    segwayper.jpg (28.39 KiB) Visad 18102 gånger


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2022, 11:20

Nyligen eller noggrannare bestämt, den 28 oktober i år (2022) företog ÅHS Syd en tvådagarsresa till Oskarshamn och Karlskrona med studiebesök bla a på Scania hyttfabrik. Under den långa färden från Helsingborg till Oskarshamn, som inte var den kortaste sträckningen på grund av att medlemmar skulle stiga på utmed olika orter, hade jag knåpat ihop ett frågeformulär, en s k quiz. En av frågorna löd "vilken hastighet gällde för bil + släp år 1967". Svarsalternativen var 60, 70 och 50 km/h. Rätt svar enligt mitt facit var 50 km/h. Men så var det någon som misstänkte att facit var fel och googlade fram denna tråd som bevis. Kul att det var mitt eget inlägg i denna tråd från 2014 som hittades. :lol:
Att det kan uppstå tvivel kring sådana här frågor är inte så konstigt, dels var det längesedan och dels har olika fordonskombinationer fått ändrade regler vid olika tillfällen. Ett exempel är att dragbil med trailer (påhängsvagn) fick hastigheten höjd från 60 till 70 km/h år1962. För lastbil med släpvagn gällde 50 km/h ända fram till år 1968.
Således ska mitt tidigare inlägg i den här tråden inte tas på allvar. :oops:

2022-10-31-0001 (Small).jpg
Uppgifterna hämtade från "Åkarnas organisation under 90 år" av Eric Björklund.
2022-10-31-0001 (Small).jpg (158.54 KiB) Visad 6627 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav matsrasa2 » 11 feb 2024, 15:38

Ang. lagar och förordningar
När infördes olika körkortsklasser? I början var lastbilarna obetydligt större än personbilar, men de utvecklades snabbt under mellankrigstiden.
Jag försöker kartlägga motorfordonens ankomst till byn. Ännu under första kriget utfördes huvuddelen av vägtransporterna med häst men redan på 1920-talet började massaveden hämtas med lastbil för transport till bruken. Många skaffade också motorcykel.
/ matsrasa
matsrasa2
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 feb 2024, 09:17

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav Per Thomson » 11 feb 2024, 19:03

Olika körkortsklasser, tips Googla!
Tror att de med bokstavskoder infördes 70-talet eller början 80 talet.
Under 40 talet och fram till det nya systemet infördes fanns kategorierna lätt och tung motorcykel, personbil. För att få köra lastbil och buss i yrkesmässig trafik krävdes ett tilläggskort benämnt trafikkort. Trafikkort krävdes även för Taxi. Om man hade fyllt 21 år räckte det under 60 talet att man kunde köra upp i en större personbil, typ Opel Kapitän. Så gjorde min dåvarande hustru mig ovetande 1965 och därmed hade hon behörighet att köra den största långtradare.
Januari 1962 kunde jag få köra upp eftersom jag hade innehaft körkort för personbil i minst sex månader men måste då köra upp med lastbil. Min kamrat som var lika gammal var med och skulle också köra upp för trafikkort. Vi klarade oss båda två men när han en vecka senare hämtade ut sitt kort visade det sig att han fick ett busskort. :roll:
För att få busskort måste man ha fyllt 21 år, min kamrat blev nog landets yngsta bussförare. I 'lumpen' blev han tilldelad en ny Scaniabuss.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Hastighetsgränser bil + släp

Inläggav matsrasa2 » 03 mar 2024, 08:05

Tack för tipset. där fanns mycket information.
För läsare från Kronoberg kan jag tipsa om boken " Automobiler på G"av Tomas Lissing. Där finns intressant läsning om bilismens utveckling i Kronoberg under 1900-talets tre första årtionden.
Hälsningar Mats
matsrasa2
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 feb 2024, 09:17


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster