Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 01 dec 2022, 19:01

Hej allihop! Tack för insläpp!

Anton heter jag, kommer från Blekinge och har nyligen blivit med veteranlastbil, en Chevrolet 6500 ifrån 1957 som varit verksam som brandbil i Kronoberg. Jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut ett litet frågetecken, nämligen var hytten kan tänkas komma ifrån? Kan det vara ett specialbygge eller kommer det ifrån någon annan bilmodell? Chevorna från den här tiden hade mig veterligen inte delad framruta, och dörrarna på min är platta istället för att följa kurvaturen på framskärmarna. Dessutom är karossen uppbyggd runt en träram vilket det inte heller borde vara på en Cheva ifrån perioden, så det känns som att allt ifrån brandväggen och bakåt är ombyggt/utbytt/nybyggt. Jag vill gärna lära mig mer om vad det är för en bil och vad den har för historia, så om någon som sitter på lite information om historiken kring det svenska brandförsvaret, vem som tillverkade karosser och utförde brandbilskonverteringar och så vidare så vore det trevligt att få ta del av, allt är av intresse!

Min bil:
20221128_141835.JPG
20221128_141835.JPG (724.87 KiB) Visad 6244 gånger

20221128_141848.JPG
20221128_141848.JPG (742.76 KiB) Visad 6244 gånger

Original Cheva ifrån samma år:
Chevrolet 6500 1957.jpg
Chevrolet 6500 1957.jpg (565.23 KiB) Visad 6244 gånger

Tack på förhand!

Mvh Anton.
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Noxcania » 01 dec 2022, 19:21

Svenskbyggd hytt, dom kom som tomma chassin, bara fronten på.
SNYGG!
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 01 dec 2022, 21:52

Noxcania skrev:Svenskbyggd hytt, dom kom som tomma chassin, bara fronten på.
SNYGG!

Tack för svaret! Jag förstår. Du råkar inte veta vem som byggde dem eller var man kan få tag i mer info? :)

Tackar, den är tyvärr ganska rutten i träet men plåtmässigt har den klarat sig rätt ok. Taket i skåpet är sämst, där har fukten kapslats in mellan ytter- och innertaket och gjort rätt stor skada så jag lutar tyvärr åt att jag måste kapa bort skåpet och bygga någon annan lösning på flak eller skåp... De som byggde den verkar inte ha tätat mellan plåtarna utan bara spikat fast dem sida vid sida i träramen, så det har ju varit ganska fritt fram för vattnet att ta sig in... Men men, för att vara en 60+ år gammal bil så är det inte så farligt i övrigt. Det ska nog gå att renovera upp och göra något användbart av den :)
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 02 dec 2022, 18:07

Är det förresten någon som har lite koll på besiktningsregler och kan svara på vad som händer om man försöker besikta en skåpbil med karosskod BB utan skåpet? Kan jag montera bort skåpet och få resten av bilen genom en besiktning, eller kommer de anmärka på att skåpbilen saknar sitt skåp?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav ankarback » 02 dec 2022, 21:24

Bushido skrev:Är det förresten någon som har lite koll på besiktningsregler och kan svara på vad som händer om man försöker besikta en skåpbil med karosskod BB utan skåpet? Kan jag montera bort skåpet och få resten av bilen genom en besiktning, eller kommer de anmärka på att skåpbilen saknar sitt skåp?


Du måste göra en registreringsbesiktning om du byggt om bilen från ex. skåp till flakbil.

mvh
Johan
ankarback
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 14 maj 2017, 20:36
Ort: Huddinge

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 03 dec 2022, 01:30

ankarback skrev:
Bushido skrev:Är det förresten någon som har lite koll på besiktningsregler och kan svara på vad som händer om man försöker besikta en skåpbil med karosskod BB utan skåpet? Kan jag montera bort skåpet och få resten av bilen genom en besiktning, eller kommer de anmärka på att skåpbilen saknar sitt skåp?


Du måste göra en registreringsbesiktning om du byggt om bilen från ex. skåp till flakbil.

mvh
Johan

Hej! Tack för svaret!

Jag förstår. Och man kan inte hänvisa till skåpet enbart är temporärt avmonterat och att man avser återmontera skåpet efter att detta renoverats, men vill besikta resten av bilen dessförinnan? Man måste ha skåpet monterat om det står skåpbil i regpappret helt enkelt?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 03 dec 2022, 18:22

Noxcania skrev :
......dom kom som tomma chassin, bara fronten på...........

De stora amerikanska bilproducenterna hade faktiskt under en lång tid egna fabriker (läs sammansättningsfabriker) här i Sverige, t.ex..
- Ford i Stockholms Frihamn
- GM (Chevrolet, Oldsmobile, GMC, m.fl.) i Hammarby
- Chrysler (Dodge, Fargo, De Soto, Plymouth, m.fl.) i Nyköping
- International Harvester i Norrköping och Malmö (dessa fabriker försåg även resten av Europa med IH maskiner och lastbilar).
- Hudson i Malmö
Efter 2:a Världskriget så införde Sverige genom protektionism höga tullar på kompletta fordon, medan tullarna på reservdelar och komponenter var avsevärt lägre. Detta medförde att allt fler bilar sattes samman av komponenter här i landet.
Kring 1957 sänktes tullarna så att sammansättning inte längre blev lönsam på samma sätt som tidigare.

Speciellt avseende GM:s bilar så kan man utläsa av chassinumret om fordonet är importerat komplett eller om fordonet är sammansatt här i landet.

Beträffande svensktillverkade karosser kan man kika på den sammanställning som finns här viewtopic.php?f=29&t=1149
Jag ser faktiskt att det saknas en del som bör läggas in.
Ofta fanns det en väl synlig tillverkningsskylt inne i förarhytten eller i/på påbyggnaden som skvallrade om tillverkaren.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Noxcania » 04 dec 2022, 00:33

Vore den min så skulle jag bygga den sortens skåp jag vill ha & se om besiktningen ser eller bryr sej, se'n kan man ju fixa husbil av bygget & njuta vidare. Eller nå't så'nt...
Senast redigerad av Noxcania 10 dec 2022, 17:40, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 04 dec 2022, 17:15

S-V L44 skrev:Noxcania skrev :
......dom kom som tomma chassin, bara fronten på...........

De stora amerikanska bilproducenterna hade faktiskt under en lång tid egna fabriker (läs sammansättningsfabriker) här i Sverige, t.ex..
- Ford i Stockholms Frihamn
- GM (Chevrolet, Oldsmobile, GMC, m.fl.) i Hammarby
- Chrysler (Dodge, Fargo, De Soto, Plymouth, m.fl.) i Nyköping
- International Harvester i Norrköping och Malmö (dessa fabriker försåg även resten av Europa med IH maskiner och lastbilar).
- Hudson i Malmö
Efter 2:a Världskriget så införde Sverige genom protektionism höga tullar på kompletta fordon, medan tullarna på reservdelar och komponenter var avsevärt lägre. Detta medförde att allt fler bilar sattes samman av komponenter här i landet.
Kring 1957 sänktes tullarna så att sammansättning inte längre blev lönsam på samma sätt som tidigare.

Speciellt avseende GM:s bilar så kan man utläsa av chassinumret om fordonet är importerat komplett eller om fordonet är sammansatt här i landet.

Beträffande svensktillverkade karosser kan man kika på den sammanställning som finns här viewtopic.php?f=29&t=1149
Jag ser faktiskt att det saknas en del som bör läggas in.
Ofta fanns det en väl synlig tillverkningsskylt inne i förarhytten eller i/på påbyggnaden som skvallrade om tillverkaren.

// Kjell N

Intressant! Stort tack för info! Jag tror faktiskt att det sitter en skylt någonstans i min bil, ska fota den och se vad den säger! :)
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 04 dec 2022, 17:16

Noxcania skrev:Vore den min så skulle jag btgga den sortens skåp jag vill ha & se om besiktningen ser eller bryr sej, se'n kan man ju fixa husbil av bygget & njuta vidare. Eller nå't så'nt...


Ja, jag är inne på det jag med. Kan ju vara att de inte märker eller bryr sig om vad den ska ha för kaross. Alternativt försöka bygga upp en provisorisk ram för skåpet så att den blir besiktningsbar, och bygga om sen när den är besiktningsbefriad.
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 10 dec 2022, 02:42

Såhär ser skylten i min bil ut:
20221208_215519.JPG
20221208_215519.JPG (595.48 KiB) Visad 6032 gånger


General Motors Nordiska AB, Stockholm, 20, Sverige. Ser ingen skylt som nämner något om en specifik karosstillverkare... På vilket sätt kan man få fram information om svenskbyggd eller ej via chassinumret?

Är det förresten någon som vet om denna typskylt räknas som tillverkarintyg avseende totalvikten eller vad behöver man för slags dokumentation för att styrka sådana uppgifter? Min bil är registrerad med en totalvikt på ca 6300kg, dvs den borde få lasta 2,3ton ytterligare. Hur rättar man till det på enklaste sätt? Regbesiktning och peka på typskylten eller mer omständigt?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Noxcania » 10 dec 2022, 17:45

Om du inte hittar nå'n annan skylt så e den nog borta, de brukade alltid finnas, dom ville ju att de skulle synas vem som tillverkat hytten.
& va de gäller vikten så tar du de vid besiktning om du vill, de blir ju vägning & regbesiktning då.
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 11 dec 2022, 01:12

Noxcania skrev:Om du inte hittar nå'n annan skylt så e den nog borta, de brukade alltid finnas, dom ville ju att de skulle synas vem som tillverkat hytten.
& va de gäller vikten så tar du de vid besiktning om du vill, de blir ju vägning & regbesiktning då.


Jag förstår, jag får leta vidare men har inte lyckats hitta något än så länge... Något hum om var de brukar sitta? Skylten från GM Nordiska sitter mitt på instrumentpanelen.

Ok, så det kanske inte är en krångligare procedur än att de väger tjänstevikten, drar av den ifrån den av tillverkaren specificerade totalvikten och reggar den med mellanskillnaden i lastvikt? Eller behöver man ett bättre intyg än typskylten för att det ska gå så enkelt?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Noxcania » 11 dec 2022, 18:33

Vägning & regbesiktning e inga knepigheter, om du har g:a regpapper så e de såklart bra men du har ju plåten som dom kan se va den vägde innan. & hoppas du inte får en veteranlastbilshatare som jag fick en jänkebilshatare en gång när jag åkte in me en taksänkt Impala, de va trist...
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 11 dec 2022, 23:13

Noxcania skrev:Vägning & regbesiktning e inga knepigheter, om du har g:a regpapper så e de såklart bra men du har ju plåten som dom kan se va den vägde innan. & hoppas du inte får en veteranlastbilshatare som jag fick en jänkebilshatare en gång när jag åkte in me en taksänkt Impala, de va trist...

Nja, jag har lite gammal dokumentation men det hjälper inte då det står den lägre vikten i dessa också. Så den enda dokumentation jag har som verkligen styrker att totalvikten bör bara strax över åtta ton är skylten i hytten. Jag får kontakta lokala bilprovningsstationen och höra med dem, de brukar vara bra att ha att göra med.

Ja, sånt där med nitiska besiktningsmän som anmärker minsta lilla fel och brist av personliga skäl är ett gissel. Missbruk av den lilla makt de besitter...
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster