Kristider?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kristider?

Inläggav matsrasa » 01 okt 2022, 18:28

En bild från Södras bok " Utan kamp ingen seger". Man skriver också att Sydöstra Sveriges skogsägares förbund 1940 köpte in 10 st Skania- Vabis sjutons lastbilar. 1941 köptes ytterligare bilar. Det behövdes stora mängder ved att värma Sverige under de kalla krigsvintrarna. Före motorsågen och utbyggnad av skogsbilvägar.
Vi bör kanske inte klaga allför mycket. :)

img050.jpg
img050.jpg (326.43 KiB) Visad 6097 gånger
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Kristider?

Inläggav Drängen » 01 okt 2022, 19:12

Det är faktiskt ingen evighet sen det var helt andra förutsättningar.
Drängen
 
Inlägg: 568
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kristider?

Inläggav Per Thomson » 04 okt 2022, 08:48

Drängen skrev:Det är faktiskt ingen evighet sen det var helt andra förutsättningar.

Det finns faktiskt medlemmar här på forumet som minns sådant.
Ser att det saknas lastsäkring :lol:
Mycket intressant bild med information, tack!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristider?

Inläggav Malte. E » 04 okt 2022, 11:14

Signaturen "Matsrasa"
har lagt in en härlig bild den 1/10 på forumet. Bilden dyker upp då och då i olika sammanhang till glädje för mig
och likasinnade.
I det här storköpet av lastbilar, vi kallar dem idag för "Snedkylare", detta p.g.a. kylarens svaga bakåtlutning, till
skillnad från "rakkylaren" som försvunnit ur produktionen 1935.En första antydan till strömlinjeform för Scanias del.
Det är Scania-Vabis av typen 35518, eller 380 om man vill låna en annan av företagets beteckningar, "skylt" kallades
den då. Motorn var i grunden en dieselmotor, men som levererades gengaskonverterad.

Bilden är en aning mörk, men de här två bilarna har Imbert vedgasverk, men tror att några bilar ur köpet levererades
med kolgasverk system Svedlund.

En intressant detalj=Patenttiden för Long-Frameboggien har tydligen löpt ut, nu var det fritt fram att kopiera den
konstruktionen. Sålunda har Scania skippat pusheraxel och Skogsbergsboggie och byggt de här bilarna med Long-Frame,
troligen köpt från Rydhs Virserum.
Hytterna är av Scanias egen konstruktion och tillverkning.

"Ser att det saknas lastsäkring", skriver Per. Förmodligen ligger det en kätting med spännbjörn ovanpå veden, annars skulle nog "grindarna" vika ner sig.
1940 var det väl helt upp till en själv om man ville ta risken att tappa lasset. Möjligen riskerade man böter för vårdslöshet ?
Tilläggas kan att några av dessa bilar gick med tvåaxligt släp,.
Större Scaniakunder kunde få inskrivet i kontraktet om motorns ombyggnad till dieseldrift vid eventuellt kommande "Bättre
tider".
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kristider?

Inläggav Ove » 04 okt 2022, 13:21

På rundnosen W 1316 som körde förbränslekommiten,var det mest enmeters ved ,inger kätting på bilen,men på släpkälken var det mellan travarna.Bilen var våran fars, var med och åkte vid skollov.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Kristider?

Inläggav Drängen » 04 okt 2022, 13:37

Per Thomson skrev:
Drängen skrev:Det är faktiskt ingen evighet sen det var helt andra förutsättningar.

Det finns faktiskt medlemmar här på forumet som minns sådant.
Ser att det saknas lastsäkring :lol:
Mycket intressant bild med information, tack!

Jo, det är jag medveten om. Man har fått berättat genom åren vilket besvär det var med gengasen. En av mina grannar kan också berätta detaljerat om handhavandet, han är född 1930 och fadern hade åkeri. Dessutom har han klaraste hjärnan i byn.
Drängen
 
Inlägg: 568
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kristider?

Inläggav Anders Ason » 04 okt 2022, 22:26

Jo, var med farsan när han körde meterved som gubbarna hade handsågat i skogen, mest ungträd. Den nya Vikingen 1955 hade stakhål i bärlinorna, dels fram och dels bak för fyra stöttor ca 2,5m långa och fyra utefter varje för sida långa stockar. Fick ofta bevittna dråpliga skådespel vid lastningarna då getingarna hade en förkärlek att bygga bon i travarna. När de lastat upp ett antal meterbitar vaknade getingarna upp. Då blev det full fart på gubbarna som for i väg i hastigheter om imponerade och med kraftiga ilskna getingsvärmar runt huvudena.
Så småningom kunde de återgå till arbetet och lassen tippades senare av bakåt. De extrapengarna levde familjen av och det som kördes in på dagarna användes för att omsätta växlarna - den tidens avbetalningssystem på lastbilen.

För några Elmia sedan bad jag Bosse Abrahamsson om han kunde såga upp ett lass meterved och ta med på Fargon till Veteranhallen, vilket han tacksamt gjorde. Det blev ett väldigt populärt inslag av både förvåning och nostalgi där äldre herrar stod länge och var nästan gråtfärdiga.:-)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Kristider?

Inläggav S-V L44 » 05 okt 2022, 06:42

Anders Ason skrev
För några Elmia sedan bad jag Bosse Abrahamsson om han kunde såga upp ett lass meterved och ta med på Fargon till Veteranhallen, vilket han tacksamt gjorde. Det blev ett väldigt populärt inslag av både förvåning och nostalgi där äldre herrar stod länge och var nästan gråtfärdiga.

Jo, det var snyggt och prydligt (och dessutom lastsäkrat)

Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160826_110209.JPG
Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160826_110209.JPG (392.26 KiB) Visad 5957 gånger

Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160826_110242.JPG
Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160826_110242.JPG (376.82 KiB) Visad 5957 gånger

Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160825_151321.JPG
Plymouth- Fargo FK6-78 T - 1947 - LAL007 - Bo Abrahamsson Påskallavik - Elmia 20160825_151321.JPG (388.43 KiB) Visad 5957 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kristider?

Inläggav Drängen » 05 okt 2022, 08:13

Även jag med min ringa ålder 8) har varit med och handlastat ved i olika former. Fadern handlade en del med ved,kol och koks, det handlastades på olika sågverk i Jämtland.
Drängen
 
Inlägg: 568
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Kristider?

Inläggav Stenhuggarn » 05 okt 2022, 10:16

Bosses Fargo med vedlass är ju helt underbar! Gillas! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Kristider?

Inläggav Bengt Dahlberg » 05 okt 2022, 10:37

Drängen skrev:Även jag med min ringa ålder 8) har varit med och handlastat ved i olika former. Fadern handlade en del med ved,kol och koks, det handlastades på olika sågverk i Jämtland.


Bodde I Köping vintern 1949 då jag var ute och åkte skidor och träffade på en Scania-Vabis med en FOCO-kran som lastade timmer. Det var första gången jag såg en hydraulisk lastkran. När vi 1950 flyttat till Sundsvall såg jag många bilar med HIAB-kranar samt några med FOCO-kran.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Kristider?

Inläggav matsrasa » 08 okt 2022, 19:28

Verkligen roligt att se den fina Fargon med vedlass. :)
Ang. gengas. Hade man använt gengas före kriget? Eller lyckades man utveckla och sätta igång produktion så snabbt? Scanias pristillägg för gengasaggregat till de nya bilarna lär ha varit 350 kr/styck. Skogsägarföreningen byggde en tjärfabrik i Lenhovda som gjorde att inköparna kunde köra sina personbilar på "tjärdestillat" (terpentin?) men produktionen var för liten för att det skulle vara lönt försöka använda till lastbil.
/Mats
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Kristider?

Inläggav Noxcania » 08 okt 2022, 21:59

Balsamterpentin till bensinmotorer?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Kristider?

Inläggav Anders Ason » 08 okt 2022, 22:16

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Kristider?

Inläggav peterhummel » 09 okt 2022, 06:29

En mycket matnyttig länk som Anders Ason lade in. Enligt en artikel jag fann på Internet var gengas ingen nyhet ens vid krisåren under kriget. Man hade använt den som bränsle i stationära motorer redan på artonhundratalet. På 1920-talet utvecklade fransmännen de första bilburna gengasapparaterna.

https://www.driveonwood.com/library/gengas/

En av våra pionjärer när det gäller roadtrains, Kurt Johannesen, var dansk från början. Han förordade gengas för lättare transportbruk och hade en bil konverterad, som han körde med i många år. här är en länk om honom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Johannsen
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster