Köpte mig en gammal scania

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 12 apr 2021, 22:21

Hej alla eldsjälar. Ja å min bror kom över en gammal Scania, då ingen av oss är så bekanta med de märket så skulle vi gärna ha era hjälp att komma lite på rull med den. (om de nu går få liv i den stackaren, hitta en stor spackelkaka på motorblocket så e lite oroliga) enligt uppgift ska de vara en 49 års modell, sitter 6.a i, ska uppdatera med motornummer så fort ja kan. Det finns inga handlingar på den, men har kvitto på att vi köpt den. Var kan man hitta chassinummer på en sån här? Läste i en annan tråd att det kan sitta på rambalken, har letat efter skyltar i hytten, men hittar inget förutom rost där inne. Har suttit bakom ratten och drömt några vändor och även fått snurr på dom flesta hjulen iallafall, så förhoppningsvis kan vi bogsera den närmare hemåt om några dagar. Hur är de att få tag på delar till såna här gamla? Ser ut att ha varit luft/hydralbromsar på den från början, men saknas nog en del saker.

Tacksam för all hjälp å info som går få fram

IMG_20210412_222607.jpg
IMG_20210412_222607.jpg (393.29 KiB) Visad 9480 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav S-V L44 » 13 apr 2021, 00:02

Här är några tips viewtopic.php?f=11&t=1878

Det är svårt att avgöra modell och årsmodell bara genom att betrakta den bild som lagts in i tråden, eftersom den är lite otydlig, men jag kan göra några korta kommentarer :

- Bilen ser i mina ögon ut att vara lite av en HPD-variant (dvs hopplockade delar), men det mest troliga är att chassit i grunden är en L71. (Skulle det stämma att bilen härrör från 1949, så vore det en L20, och L60-modellen tillverkades mellan 1950 och 1954.)
- Huvlåsen ser ut att vara den senaste varianten, dvs. från perioden 1955-1958. I så fall är bilen också en L71, men delar kan ju vara bytta.
- Stötfångaren är också från en L71, dvs. fr.o.m. 1954-års modell.
- Hytten är en Nyström stålhytt, som är relativt ovanlig på en civilregistrerad Scania. Hyttfabrikatet var dock ett förstahandsval på bilar som betsälldes av vägverket och försvarsmakten. Nyström-hytter fanns även på bilar under sent 1940-tal, men då saknade dörrarna ventilationsrutor, men bakrutans utförande tyder på att hytten ändå är ganska "tidig", kanske från tiden kring 1951-1952.
- Ratten ser INTE ut att vara fyrekrad. Den fyrekrade ratten byttes mot en tvåekrad ratt under 1953, troligen i samband med introduktionen av den fyrcylindriga modellen L51.
- Den fälg som man ser på framhjulet på bilden ser däremot ut att komma från tiden runt 1950.
- Modellerna innan L71 samt tidiga L71 hade vakuumassisterade hydrauliska bromsar, men försvarsmakten betällde ofta tryckluftshydrauliska bromsar. Tryckluftsbromsar fanns som tillval fr.o.m. 1955 och blev mot slutet av modellens tillverkningsperiod standardutrustning.

Ett tips är att leta efter chassinumret. Borsta rejält med en stålborste på den anvisade delen av rambalken enligt ovannämnda länk.
Ett annat tips är också att söka upp motorbeteckning och motornummer.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Bigmanstown » 13 apr 2021, 09:05

Talesättet: ”En bild säger mer än tusen ord” är det man först tänker på!
Sen tänker man, om man har kunskapen. Imponerande!
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Kjell T » 13 apr 2021, 20:51

En bild på hjulnaven fram och bak säger också något om modellen. Motornumret på senare L71 motorer är på en plåt fäst nära oljepåfyllningsröret, tidigare motorer som på bilden på länken.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 16 apr 2021, 15:49

Kanon tack! Dagen blev precis mkt bättre ☺️
Kofångaren ser "på klabbad" ut. Sen sitter de plåtar i hörnen på den, kan ta lite bilder på de imorron. Ratten är 2 ekrad. Minns inte om jag skrev att de är en 6.a under huven. Motornumret såg jag sist jag var där, har i te hämtat bilen än, men hoppas på kunna dra den till en kompis som bor ganska närma där den står. Det borde iallafall sitta något nummer under plåten på vänster fram då, precis bakom kofångaren?
S-V L44 skrev:Här är några tips viewtopic.php?f=11&t=1878

Det är svårt att avgöra modell och årsmodell bara genom att betrakta den bild som lagts in i tråden, eftersom den är lite otydlig, men jag kan göra några korta kommentarer :

- Bilen ser i mina ögon ut att vara lite av en HPD-variant (dvs hopplockade delar), men det mest troliga är att chassit i grunden är en L71. (Skulle det stämma att bilen härrör från 1949, så vore det en L20, och L60-modellen tillverkades mellan 1950 och 1954.)
- Huvlåsen ser ut att vara den senaste varianten, dvs. från perioden 1955-1958. I så fall är bilen också en L71, men delar kan ju vara bytta.
- Stötfångaren är också från en L71, dvs. fr.o.m. 1954-års modell.
- Hytten är en Nyström stålhytt, som är relativt ovanlig på en civilregistrerad Scania. Hyttfabrikatet var dock ett förstahandsval på bilar som betsälldes av vägverket och försvarsmakten. Nyström-hytter fanns även på bilar under sent 1940-tal, men då saknade dörrarna ventilationsrutor, men bakrutans utförande tyder på att hytten ändå är ganska "tidig", kanske från tiden kring 1951-1952.
- Ratten ser INTE ut att vara fyrekrad. Den fyrekrade ratten byttes mot en tvåekrad ratt under 1953, troligen i samband med introduktionen av den fyrcylindriga modellen L51.
- Den fälg som man ser på framhjulet på bilden ser däremot ut att komma från tiden runt 1950.
- Modellerna innan L71 samt tidiga L71 hade vakuumassisterade hydrauliska bromsar, men försvarsmakten betällde ofta tryckluftshydrauliska bromsar. Tryckluftsbromsar fanns som tillval fr.o.m. 1955 och blev mot slutet av modellens tillverkningsperiod standardutrustning.

Ett tips är att leta efter chassinumret. Borsta rejält med en stålborste på den anvisade delen av rambalken enligt ovannämnda länk.
Ett annat tips är också att söka upp motorbeteckning och motornummer.

// Kjell N
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 16 apr 2021, 15:51

Kjell T skrev:En bild på hjulnaven fram och bak säger också något om modellen. Motornumret på senare L71 motorer är på en plåt fäst nära oljepåfyllningsröret, tidigare motorer som på bilden på länken.

Slänger ut några bilder imorgon så får vi hoppas de går luska ut vad de är ☺️

Vågar man pröva bogsera igång den om lamellerna inte sitter fast? Bör väl tilläggas att vi ska dra den med en herrejösses dragstång å ingen lina!
Senast redigerad av Lagerin 17 apr 2021, 19:46, redigerad totalt 2 gånger.
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 17 apr 2021, 19:44

Försökte skicka bilder å text, men de ville inte alls vara med. Får se om det fungerar skicka motornumret iallafall
Bilagor
Resized_20210417_192714.jpg
Resized_20210417_192714.jpg (247.89 KiB) Visad 9246 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav S-V L44 » 17 apr 2021, 21:16

Motortypen (D622) och motornumret (225549) indikerar att bilen skulle vara en L60 av årsmodell 1953, förutsatt att inget motorbyte skett.

Chassinumret bör då rimligen vara någonstans kring 84600 (+/- 200 nummer) om bilen har två axlar.
Är bilen en LS60, dvs. treaxlig, är chassinumret cirka 1000 enheter högre såvida boggin inte är eftermonterad.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 06:55

Osäker på om den är bytt, bilen är 2 axlig, men ser ut som de grejats med den ibak, kan vara kortad i ramen. Ska se om ja får ut ett par till bilder. Bogserade den till kompisen idag, väl där drog vi ut den på ett gärde, pumpade med handpumpen tills de porla i tanken, sen drog vi med traktorn. Jag hann helt seriöst inte få bort foten från kopplingen innan motorn hoppade igång, gjorde nog inte ens ett varv, ingen orolig gång, inga missljud eller rök alls, gick hur otroligt jämt å fint som helst direkt
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 06:56

Ska pröva lite bilder igen
Bilagor
IMG_20210417_082731.jpg
Fram nav
IMG_20210417_082731.jpg (357.83 KiB) Visad 9220 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 06:57

Här borde chassinummret finnas nånstans då om jag läst tipsen på länken rätt
Bilagor
IMG_20210417_082740.jpg
IMG_20210417_082740.jpg (390.23 KiB) Visad 9220 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 06:59

Störande att om ja väljer mer än en i taget får ja error. ska åka vägen förbi Scanian sen å ta ett par bättre bilder på bakaxeln och det
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 07:25

Brädan och golvet. De är ganska kexigt
Bilagor
IMG_20210417_105327.jpg
IMG_20210417_105327.jpg (265.89 KiB) Visad 9219 gånger
IMG_20210417_105322.jpg
IMG_20210417_105322.jpg (260.62 KiB) Visad 9219 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav Lagerin » 18 apr 2021, 09:56

Höger bak
Bilagor
16187325408802349700698373683810.jpg
16187325408802349700698373683810.jpg (353.82 KiB) Visad 9205 gånger
Lagerin
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 apr 2021, 12:09

Re: Köpte mig en gammal scania

Inläggav S-V L44 » 18 apr 2021, 14:47

Chassinumret skall vara instansat i rambalken på den plats som framgår av den röda pilen.

IMG_20210417_082740 - Chassinumrets Placering.JPG
IMG_20210417_082740 - Chassinumrets Placering.JPG (331.6 KiB) Visad 9186 gånger

Detta innebär att du måste leta under "fotstegsplåten" som är fastsatt, fastsvetsad på stötfångaren. Den "fotstegsplåt" som din bil är försedd med för att kunna stå lite stadigare framför skärmarna vid service i motorutrymmet, är INTE original på L60-modeller. Däremot finns en liknande plåt på de senare L71-modellerna, men som nämnts är dessa annorlunda och inte fastsvetsade utan skruvade på stötfångaren.

Chassinumret är som också nämnts instansat på rambalken med 6-7 mm höga siffror enligt bifogade bild som kommer från en av mina egna bilar.

DSCN4849 - Instansat Chassinummer.JPG
DSCN4849 - Instansat Chassinummer.JPG (324.28 KiB) Visad 9186 gånger

Instansningen är oftast svag och otydlig, men kan i de allra flesta fall ändå läsas av om man rengör området noggrant. Gravrost, svetsarbeten, ofta även infästning av snöplogsfästen och övriga större reparationsarbeten kan ibland ha ödelagt det instansade numret, och då är det tyvärr mer eller mindre "kört".
I så fall återstår motornumret som enda källa till identifiering (såvida det är en originalmotor för chassit).
Man kan naturligtvis också försöka ta reda på tillgänglig övrig historik, t.ex. var bilen brukats.

Jag skulle ändå råda dig att kontakta Robert (Robban) Bengtsson på Scania i Södertälje för att be honom leta fram uppgifter baserat på det motornummer som du upptäckt. Det finns stora chanser att han också finner chassinumret som var kopplat till den motorn ursprungligen.
Han kan nog bara ge dig upplysningar till vilken kund eller återförsäljare som bilen såldes från början, men det ger ändå en möjlighet att leta vidare så att man eventuellt kan hitta gamla registreringshandlingar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron