Det stämmer att bussen inte byggdes för personbefordran.
Beträffande P-boggin så ser hjulen ganska "grova" ut för att vara personbilshjul.
Jag vet inte om det är en synvilla eller att skärpan på bilden är svag, men det ser ut som om antalet hjulbultar är ganska många och tätt satta.
För övrigt tror jag inte att jag sett någon buss för personbefordran som byggts om till P-boggi. Förutom att det krävdes en rejäl ombyggnad av karosseriet, så kan man ju undra varför så inte skedde? Var personbussar prioriterade för att få tillgång till ordinarie lastbils/bussdäck?
När jag gick igenom Kristianstads läns fordonshandlingar för några år sedan och upptäckte de här bussarna i Osby så trodde jag att de var byggda för Osby-Pannans utställningar enligt bilderna nedan, men det visade ju sig tack vare Maltes inlägg att även Brio bekostade några bussar för utställning och distribution av leksaker.
- L5775 - Volvo LV Rundnos - Osby-Pannan - 0231yTeoHY9D.JPG (504.32 KiB) Visad 7255 gånger
- Lxxxx - Volvo Viking - Osby-Pannan - 303053516_7400a50c-3b2c-4143-8ee7-757ce6812a1b.jpg (346.18 KiB) Visad 7255 gånger
// Kjell N