Kristid

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kristid

Inläggav Malte. E » 21 jun 2019, 16:47

Gengas och P-boggier, har dryftats på forumet på sistone.
Här finns bådadera på en varubuss som säljer Brio träleksaker. Vedgaschauffören Gustavsson, även titulerad handelsresande, klagar på 2-3 punkteringar
om dagen på personbilsdäcken, ofta orsakade av spik. Verkar vara en grym tillvaro.
Aggregatet är av Imbert-typ, bussmärke okänt, men karossen ser ut att vara en SKV.

Hittat på en okänd tidningssida.
Malte E.

001,,.jpg
001,,.jpg (492.69 KiB) Visad 7374 gånger
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kristid

Inläggav S-V L44 » 22 jun 2019, 11:51

Det var ett intressant fotografi av ett intressant fordon.
Ett heltäckt busskarosseri hindrade uppenbarligen inte ombyggnad till P-boggikonceptet.

Handelsresande Gösta Gustafsson ägde en 1937-års Volvo LV84 DS med heltäckt specialkaross som innehöll inmonterad utställning. Fordonet hade 410 cm axelavstånd mellan första och andra axeln, och en total längd av 765 cm (810 cm inkl gengasaggregatet).

Fadern, sonen eller brodern (?), köpmannen Bertil Gustafsson ägde en 1939-års Chevrolet BG 183 FF, även den med heltäckt busskaross inredd med 107 stycken byrålådor för handelsverksamhet. Fordonet hade 560 cm axelavstånd mellan första och andra axeln, och en total längd av 965 cm.

Båda fordonen var registrerade på samma boxadress i Osby, men Chevan, med samma inredning, hade tidigare under ett halvår tillhört köpmannen Helge Johansson i Gammalstorp (K-län).

Tyvärr ser man inte hela fordonet på bilden, men jag skulle tippa att det rör sig om Chevroleten.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kristid

Inläggav Malte. E » 23 jun 2019, 08:02

Tack för replikerna Kjell !
Men tydligen är det plats för lite omtänkande.
Det rör sig alltså inte som jag först trodde, om en slopad och därefter konverterad
personbuss, utan om ett beställningsjobb. Man kan nog även slopa teorin om en
SKV-kaross. Man tycks även ha lagt ner en hel del jobb på fattningen till fälgarna.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Kristid

Inläggav S-V L44 » 23 jun 2019, 13:49

Det stämmer att bussen inte byggdes för personbefordran.

Beträffande P-boggin så ser hjulen ganska "grova" ut för att vara personbilshjul.
Jag vet inte om det är en synvilla eller att skärpan på bilden är svag, men det ser ut som om antalet hjulbultar är ganska många och tätt satta.

För övrigt tror jag inte att jag sett någon buss för personbefordran som byggts om till P-boggi. Förutom att det krävdes en rejäl ombyggnad av karosseriet, så kan man ju undra varför så inte skedde? Var personbussar prioriterade för att få tillgång till ordinarie lastbils/bussdäck?

När jag gick igenom Kristianstads läns fordonshandlingar för några år sedan och upptäckte de här bussarna i Osby så trodde jag att de var byggda för Osby-Pannans utställningar enligt bilderna nedan, men det visade ju sig tack vare Maltes inlägg att även Brio bekostade några bussar för utställning och distribution av leksaker.

L5775 - Volvo LV Rundnos - Osby-Pannan - 0231yTeoHY9D.JPG
L5775 - Volvo LV Rundnos - Osby-Pannan - 0231yTeoHY9D.JPG (504.32 KiB) Visad 7255 gånger

Lxxxx - Volvo Viking - Osby-Pannan - 303053516_7400a50c-3b2c-4143-8ee7-757ce6812a1b.jpg
Lxxxx - Volvo Viking - Osby-Pannan - 303053516_7400a50c-3b2c-4143-8ee7-757ce6812a1b.jpg (346.18 KiB) Visad 7255 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Kristid

Inläggav Malte. E » 24 jun 2019, 08:03

Hjulbultar m.m.
Ska man våga sig på en grov gissning så rör det sig om två hålcirklar. den yttre fungerar som vanliga fälgbultar,
d.v.s .håller fälgarna vid bromstrummorna. den inre håller bromstrummorna vid naven, som kan vara modifierade.

Rundnosen med HP-hytten slutligen, den som rullar för Osbypannan, har några fasligt konstiga tillsatser på strål-
kastarna som jag aldrig sett förr och inte begriper vad de fyller för funktion.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron