Kjell T skrev:I april 2015 hade jag möjlighet att besöka en Peterbilt återförsäljare och verkstad i Vancouver. Alla bilarna som fanns där hade bromsar på samtliga hjul. Många av komponenterna var av samma typ som vi använder här, tex ABS reglerventilerna.
När jag år 1989 körde från öst till väst genom sydstaterna i USA och hade möjlighet att kolla in lastbilarna, då var det allmänt att det inte fanns bromsar på framaxeln på trailerdragarna. Bromssköldar saknade de också.
Ännu på 90-talet hade SISU för inhemska marknaden ett reglage på instrumentpaneln med vars hjälp man kunde begränsa trycket till frambromsarna i dåligt väglag och därmed säkerställa styrförmågan vid halt väglag. Detta reglage fanns inte på de få SISU som exporterades till Sverige eftersom det inte var tillåtet att använda av undersåtarna i konungariket.
Volvo hade fram till dess att EBS tog hand om bromskontrollen en "knäckventil" som reducerade trycket till frambromsarna vid normala inbromsningar, vid hård inbromsning fick även framhjulen full Power. Syftet med ventilen var att minska risken/obehaget med bromsvibrationer från framhjulen. De här ventilerna förekom både som eftermontage och original från bandet. Hade bara SISU ringt och frågat kunde jag berättat det här för dom...
De senaste bilarna jag fick med den ventilen var 2002, sen kom ju skivbroms och EBS.
Det är, har varit vanligt att man inte har bromssköldar även nere på kontinenten, i områden som inte har problem med salt och en massa annat bråte fyller dom egentligen ingen funktion, däremot kyler det betydligt bättre om inga sköldar hämmar luften. Det finns inget krav på bromssköldar i Sverige heller.
Stina.