Jag har funnit uppgifter på ytterligare någon svensksåld Bradford CAL och CBL.
Det var ingen stor bil.
Totalvikt på 1290 kg, lastvikter på 400-500 kg och 2-cylindrig bensinmotor på 21 kusar.
Nog ser bilen ut att vara något större på bilden.
// Kjell N
Nej den är inte stor, skulle nog säga att den är lika liten som en Ford Anglia ståkorg.
Det här är datan på min Bradford lastbil (i originalskick):
1949 Brafdord 742 A D9 CBL
Effekt 22hk
Antal cyl 2st
Tjänstevikt 840kg
Totalvikt 1370kg
Max-last 530kg
Längd 380cm
Bredd 155cm
Axelavstånd 228cm
Däck 5.25x16
Hjultryck per hjul Tjänstevikt:
Framhjul 200kg, bakhjul 220kg
Hjultryck per hjul Totalvikt:
Framhjul 195kg, bakhjul 490kg
Lastutrymmets storlek:
Längd 158cm
Bredd 100cm
Överhäng 83cm
Lite historia på den:
Lastbilen typades in den 19 juli 1949 av AB Motortillbehör i Stockholm.
Såldes ny 25 april 1950 till Bagarmästare Gunnar Sjölander i Näs, Björnåsby.
Såld vidare 30 augusti 1952 till Fabrikör John Alfred Rödén i Kramfors.
Såld vidare 15 maj 1957 till Auto-Diesel B.Johansson i Sollefteå.
Såld vidare samma datum till Mjölnare Janne Dahlgren i Bålsjö, Eriksfors.
1960 var originalmotorn slut, och bilen avfördes som skrotad den 18 oktober 1960 av Smeden Valfrid Sjödin i Övered, Skog. Men igentligen ombyggdes den till Epatraktor av Smeden. Den fick karossen bakom torpeden bortkapad, och ett stort högt brett staket runt om flaket, och fick dessutom ny motor och två växellådor från en Ford Prefect. Bilen såldes därefter till en bonde som använde den för hökörning fram tills dess den ställdes undan på lagårdsbotten.
Mvh/Magnus