Lastbil och Epa!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbil och Epa!

Inläggav 731132 » 02 sep 2009, 17:46

Hej!

Tänkte jag skulle visa några bilder på två gamla lastbilar jag nyligen räddade:)

Bild

En 1946/47 Dodge, och en 1941-46 Chevrolet Epa:)

Dodgen har använts som stationär motor, och startade upp efter lite justering och service.
Men Chevan behöver lite mer arbete med motorn för att kunna gå igen...har stått utan tänstift länge, så den är stum...

Jag söker efter hjul och axlar till Dodgen, samt Huv och 8 bultade fälgar fram till Chevan!
Någon som har något tips?

Bild

Det här tredje bilen, är en 1949 Bradford CBL Epa, tidigare en lastbilsreggad lätt skåpbil.
Fick tag i den i fjol höst, och är nu iordningställd och fullt körbar igen:)

Hoppas ni gillar bilderna!

Mvh/Magnus
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav Cliff Ellingsworth » 02 sep 2009, 19:33

Kul med lite ovanligare lastbilar :D Hoppas på mer bilder av dina bilar...
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth
 
Inlägg: 226
Blev medlem: 18 jun 2008, 17:44
Ort: Löderup / Ystad

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav Bysmeden » 23 sep 2009, 19:03

Längs vägen från Holmsund mot första rondellen står en likadan Chevrolet lastbil med fin grill och torped, hytten såg ut att ha div defekter, den hade hjul men jag tror inget flak. Såg den för ett par veckor sedan när jag åkte den vägen. Den syns endast från Holmsundshållet, p.g.a. att den står tätt intill buskar och träd som växer,troligen i ett dike, på höger sida av vägen. Den borde verkligen tas omhand fortast möjligt.
Bysmeden
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 nov 2008, 21:04

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav Lars-Gunnar » 23 sep 2009, 19:27

Förtydligande för er icke Västerbottningar:

Vägen Bysmeden syftar på är vägen mellan Umeå och Holmsund antar jag, Holmsund är ett samhälle med en utskeppningshamn med rätt stort djup. SCA har sitt stora magasin där för lagring av massa och träprodukter på båt men jag vet inte om det är så längre. I allafall är Holmsundsvägen i höjd med där Umeå ligger.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav 731132 » 25 sep 2009, 23:34

Tack för tipset:)

Skall kolla upp den lastbilen så fort som möjligt!

Mvh/Magnus
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav Kjell T » 27 sep 2009, 10:53

Vill minnas att det förekommit någon bild tidigare här på forumet av någon annan bil som stått på samma område utanför Umeå.
Kjell T
 
Inlägg: 2262
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav S-V L44 » 17 jun 2012, 00:33

Kul med ovanliga små lastbilar.
Nyligen fann jag reghandlingen på en annan Bradford CBL årsmodell 1949.
Denna hade regnumret M3191 och chassinumret D9-CBL-21309.
Bilen gick i Trelleborg, Malmö och Lundatrakten innan den skrotades i augusti 1955.

Bradford blev tydligen uppköpta av Ford 1953.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav S-V L44 » 08 nov 2012, 23:57

Jag har funnit uppgifter på ytterligare någon svensksåld Bradford CAL och CBL.
Det var ingen stor bil.
Totalvikt på 1290 kg, lastvikter på 400-500 kg och 2-cylindrig bensinmotor på 21 kusar.
Nog ser bilen ut att vara något större på bilden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav 731132 » 13 nov 2012, 19:54

Jag har funnit uppgifter på ytterligare någon svensksåld Bradford CAL och CBL.
Det var ingen stor bil.
Totalvikt på 1290 kg, lastvikter på 400-500 kg och 2-cylindrig bensinmotor på 21 kusar.
Nog ser bilen ut att vara något större på bilden.

// Kjell N


Nej den är inte stor, skulle nog säga att den är lika liten som en Ford Anglia ståkorg.

Det här är datan på min Bradford lastbil (i originalskick):
1949 Brafdord 742 A D9 CBL
Effekt 22hk
Antal cyl 2st
Tjänstevikt 840kg
Totalvikt 1370kg
Max-last 530kg
Längd 380cm
Bredd 155cm
Axelavstånd 228cm
Däck 5.25x16

Hjultryck per hjul Tjänstevikt:
Framhjul 200kg, bakhjul 220kg
Hjultryck per hjul Totalvikt:
Framhjul 195kg, bakhjul 490kg

Lastutrymmets storlek:
Längd 158cm
Bredd 100cm
Överhäng 83cm

Lite historia på den:

Lastbilen typades in den 19 juli 1949 av AB Motortillbehör i Stockholm.
Såldes ny 25 april 1950 till Bagarmästare Gunnar Sjölander i Näs, Björnåsby.
Såld vidare 30 augusti 1952 till Fabrikör John Alfred Rödén i Kramfors.
Såld vidare 15 maj 1957 till Auto-Diesel B.Johansson i Sollefteå.
Såld vidare samma datum till Mjölnare Janne Dahlgren i Bålsjö, Eriksfors.
1960 var originalmotorn slut, och bilen avfördes som skrotad den 18 oktober 1960 av Smeden Valfrid Sjödin i Övered, Skog. Men igentligen ombyggdes den till Epatraktor av Smeden. Den fick karossen bakom torpeden bortkapad, och ett stort högt brett staket runt om flaket, och fick dessutom ny motor och två växellådor från en Ford Prefect. Bilen såldes därefter till en bonde som använde den för hökörning fram tills dess den ställdes undan på lagårdsbotten.

Mvh/Magnus
731132
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 15 nov 2008, 21:58

Re: Lastbil och Epa!

Inläggav Bubblan62 » 03 apr 2019, 09:34

:D Det var min morfars bil som jag igentligen hade ärft av honom,men hoppas på att jag få se den i fint skick istället.
Bilagor
Bradford.jpg
Bradford
Bradford.jpg (159.01 KiB) Visad 11079 gånger
Bubblan62
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2019, 12:42


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron