av S-V L44 » 16 aug 2018, 10:57
Magirusen är försedd med en s.k. fattigmansboggi med endast två hjul på hjälpaxeln, dvs. totalt åtta hjul.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en sådan kombination på någon 1950- och/eller 1960-tals lastbil i Sverige.
Fattigmansboggin var ganska vanligt förekommande på lastbilar i Sverige under 1930-talet (uppskattningsvis 10-20 % av de treaxlade bilarna), men försvann sedan.
Även "pusher"-utförandet, dvs. med den drivande axeln längst bak, var vanliga på 1930-talet. "Vanliga", nåja Scania-Vabis hade det i alla fall, och Scania-Vabis lastbilar var inte någon speciellt vanlig syn under den tiden, än mindre som treaxlad.
De här axelkombinationerna återkom väl inte förrän under tidigt 1960-tal.
I Sverige har jag en känsla av att Mercedes-Benz var föregångare, och de svenska tillverkarna tog inte sig an koncepten 10-15 år, kanske t.o.m. 20 år, senare.
Rätta mig gärna om jag har fel.
F.ö. var Magirus-Detuz Jupiter och Saturn ytterst ovanliga i Sverige.
Jag har endast kommit i kontakt med ett par brandbilar som fanns hos Malmö Brandkår under sent 1960-tal.
// Kjell N