Asså Va e detta!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Asså Va e detta!

Inläggav Anders Ason » 19 feb 2018, 09:49

Apropå delar till gamla bilar. Skulle vilja ha tag i en kylare till resterna av den Scania-Vabis från tiden 1915 till 1920 vilket inte är så enkelt. Dels så tillverkades det inte så många och dels så är det ju väldigt länge sedan. Men.... det finns kylare bevarade, en i konferensrummet hos Scania i Helsingborg bl a. Enligt hörsägen lär det också finnas någon i en gillestuga. Vid en stor auktion i Dalarna för några år sedan fanns det några som gick till Norge. Hade själv inte möjlighet att vara med på auktionen.

Förm. finns nog trots allt fortfarande oupptäckta vinds- och logfynd som ruvar på ovanliga delar och även människor med rätt inställning vad gäller deras bevarande av kulturen. Vi ser dock bevis på det motsatta när det blivit business att köpa veteranskt (nytt ord?) och sedan sälja vidare med god förtjänst.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5611
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Asså Va e detta!

Inläggav Noxcania » 19 feb 2018, 23:37

Har ju ibland flurat på att de just håller på å bli som i Europa åxå hos oss; en snobbhobby før hyfsat rika, før om folk inte vill betala hutløst så exporterar man hellre.
& nog e de vanligare me en gammal Volvo uppi norden j-ført me nere i solen...
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Asså Va e detta!

Inläggav StefanM » 20 feb 2018, 09:39

Noxcania skrev:Har ju ibland flurat på att de just håller på å bli som i Europa åxå hos oss; en snobbhobby før hyfsat rika, før om folk inte vill betala hutløst så exporterar man hellre.
& nog e de vanligare me en gammal Volvo uppi norden j-ført me nere i solen...


Fast snobbhobby är ju fel ord det också. Vi har oss själva att skylla som inte värderat saker högre. Visst, det blir såklart ett problem när man inte har råd men det är inte orsakat av någon annan än oss själva. Hade man insett i tid och marknaden hade förstått så hade uppgången varit gradvis och obemärkt även för oss för då hade man tagit skäligt betalt för både bilar och reservdelar men det har man inte gjort utan allt har liksom varit "värdelöst" här. Vår marknad har då fungerat bra för oss men utlandet har ju liksom insett vilka skatter vi har och till vilken prisbild och då blir det ju som det blir. Det är till och med så att svensken inte ens vaknar när de inser att köparen kommer att sälja direkt och tjäna det dubbla. Varför inte då sätta ett högt utpris direkt och inte skänka bort sakerna?

Vet en bekant som pratade om en Saab V4 montecarlo. En inte helt "eftertraktad" modell i sverige och det är inte så köparna springer benen av sig direkt men säljaren fläskade till och det var långt över 100k i annonsen och som vanligt hade det ju varit ett hån utan dess like på div forum men det tog inte många dagar innan den var såld utrikes till nån som förstod värdet och när det ändå var "normalt" så blir det heller inget för de som handlar och säljer vidare. Då får liksom svensken vara utan då även om det är tråkigt att många inte har råd. När det gäller saab har dock även svenskarna börjat vakna för det figurerar ju ofattbara siffror på en del sportmodeller som är sålda även inom sverige.

I slutändan är det ju bara titta på vad det kostar att laga upp en bil men här spelar det ingen roll. Om man så lägger ner 300k så är en gammal saab 99 bara värd 6900kr max och då ska den vara besiktigad också ! Hittar köparen sen ett litet stenskott så ska de helst pruta 2000kr också..........

och lika är det ju på allting inom fordonshobbyn antar jag..........man vill gärna ha kvar vår marknadstyp men det är bara inse att den är tokig sen länge.
StefanM
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Asså Va e detta!

Inläggav Noxcania » 21 feb 2018, 00:05

Njaæe... Jag har bott utomlands i mååånga år & førstått & sett att de e många olika saker som bidrar till att ett lands folk har hyfsad ekonomi, de har inte vi i Sverige, vissa ja men långt ifrån alla.
De hela vore ju hyfsat enkelt om de fanns intresse: je fasen i å beckna till utlandet & slappna av lite.
Men då måste de ju till ett visst intresse att vi håller i våra grejjer.
Jag har sålt 3 bilar till 3 olika kompisar(!) i Tyskland Frankrike & Holland & inte fasen ha dom fått betala lika lite som en svensk skulle ha fått.
Senast redigerad av Noxcania 12 mar 2018, 23:18, redigerad totalt 1 gång.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Asså Va e detta!

Inläggav StefanM » 21 feb 2018, 16:41

Jag tror ändå den enskildes ekonomi spelar ganska liten roll i det hela. Det är bara titta på de som håller på med jänkare. Den ekonomin fungerar för den marknaden är ju upparbetad redan och man kan få betalt för mödan. Och det är definitivt inte bara dom med god ekonomi som håller på men det blir liksom skillnad om man kan sälja en bil för 600k och uppåt även till svenskar. Man kan köpa en 50talare för 200k och renovera och sälja för 600k inrikes. Alla vet att de kostar. tyvärr är vi ju inte riktigt där med våra svenska bilar och lastbilar än och frågan är om vi hinner dit innan alla är borta. Det tåget har nog gått redan.
StefanM
 
Inlägg: 254
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Asså Va e detta!

Inläggav Stenhuggarn » 12 mar 2018, 16:43

Ja, detta fenomen har jag ju stött på. Kan ju omöjligt hänga på i de flesta budgivningar.

Försöker att bara buda på sådant jag behöver i närtid för att renoveringen ska kunna löpa på. Men ibland så råkar man ju se saker man vet är svåra att få tag på. Som igår, då budade jag på ett par 8" framljus som hade varit perfekta till min bil. Men eftersom jag inte behövde dom just nu så gick jag inte så högt som jag skulle gjort om bilen var redo för att få dom monterade.

Det är ju helt ok att bli överbudad av någon som själv behöver dom till sin renovering, men man hoppas ju verkligen att dom hamnar på en behövande bil och inget annat. :?
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Asså Va e detta!

Inläggav mats-oh » 10 maj 2018, 15:33

Absolut.
Bo Abrahamsson har helt rätt.
Det är faktiskt köparna som har för mycket pengar.
Så jag rättar mig själv :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster