av herrstina- » 22 jul 2017, 11:41
Trilexfälgar för slangdäck var i tre delar som redan från början flexade i förhållande till varandra, det blev inte ett dugg bättre när bitarna använts ett tag. Det här var naturligtvis inget som minskade obalans, så ur den aspekten var dom (också) helt värdelösa. Jag håller med Thomas, eftersom fälgdelarna hela tiden rörde sig var det omöjligt att få dom att sitta fast, och i ivern att ändå lyckas drogs de klena bultarna av. Det tillverkades, och görs kanske fortfarande för vissa marknader Trilexfälgar i ett stycke för slanglösa däck, då blir lösningen än mer meningslös. Ad Van Dijk hade såna hjul på sin LBS76, där var anledningen fordonsbredden eftersom den bilen levererades ny till Schweiz.
Fördelen var väl att fältreparationer var enkla när man väl lärts sig momenten, och fordonsbredden minskade med några mm, vilket var viktigt i vissa länder. En annan fördel var att alla bilar och släpar kunde använda samma fälgar, oberoende av bultmönster.
Jag gissar att bilen på bilden har 12.00-20 däck, då blir det ganska mycket gummi.
Stina.