av Anders Ason » 11 jun 2017, 20:45
Ett mycket bra initiativ. Satte själv in bälten i min f d LBS85 -73. Enklast är att montera midjebälten, d v s sådana som finns i mitten i baksätet på personbilar oftast. Vanligtvis får inte skrotarna sälja beg. bälten då dess historia inte är känd även om det då inte enbart gäller de som ha en krutladdning som spännare. Det brukar dock går bra att säga att man ska ha det till ett arbetsredskap.
En mycket vanlig dödsorsak är att ett fordon saknar bälten eller att de som finns inte används. Två saker kan då inträffa vid olycka, dels att det åkande far ut genom vindrutan med varierande skador som följd och i värsta fall avlider de. Det andra är att dörrarna inta klarar av att hållas stängda och de åkande far ut ur bilen o t m krossas av den egna bilen. Ett midjebälte är givetvis inte optimalt men bra mycket säkrare än inget alls och ökar chansen att de åkande förblir i i bilen även om det voltas m m. Det brukar finnas lämpliga hål i stolens (som ju oftast fjädrar) underrede att fästa (med stålbult) i. Om du har bälten i bilen får du böta om de kommer på att du kör obältad även om det inte finns krav på att det ska vara bälten i bilen. Principen är att finns det ska de användas. En lastbil oavsett sort skapar gärna en falsk säkerhetskänsla och även om den ju är säkrare så ramlar man ur även den också om man är obältad.
Vill man vara extra noga lägger man rejäla järn under golvet för stolens fäste och definitivt inga rostiga golv. Den delen av bältet med låsningen på fästes på insidan av stolen.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.