Olja i dieseln

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Olja i dieseln

Inläggav MartinG » 16 maj 2017, 20:22

Hej!
Jag tänkte bara höra hur mycket olja som rekommenderas att slå i dieselolja och vilken sorts olja som är bäst att använda till detta.
Tack på förhand :)
MartinG

Re: Olja i dieseln

Inläggav herrstina- » 16 maj 2017, 21:08

Och varför ska du ha olja i dieseln?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav MartinG » 16 maj 2017, 21:30

Modern dieselolja är "torrare" än den var förr, bl.a tackvare RME tillsatsen, vilket förmodligen medför mer slitage i gamla motorer.
MartinG

Inläggav herrstina- » 16 maj 2017, 21:50

Dagens Diesel har additiv som ger högre smörjbarhet än den gamla standarddieseln så för den sakens skull behöver du inte hälla i någon olja. Däremot ska du vara försiktig med ren RME och andra moderna hittepåsoppor som har en förmåga att angripa diverse O-ringar och andra tätningar i bränslesystemet.

Så länge du hämtar soppan på den "vanliga" pumpen är det alltså inga problem.

Dagens motorer med insprutningstryck på 2500 bar är långt känsligare än våra gamla veteraner när det gäller smörjbarheten på bränslet. Om du ändå envisas med att slå olja i soppan är tvåtaktsolja att föredra eftersom den lämnar minst rester vid förbränningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav MartinG » 16 maj 2017, 22:04

Jaha, tack så hjärtligt för svaret.
Det var verkligen intressant!
Mvh Martin
MartinG

Inläggav herrstina- » 16 maj 2017, 22:46

Bränslets energiinnehåll och smörjbarhet har debatterats ungefär lika länge som Diesel funnits... När den svenska miljödieseln kom uppstod en massa fördomsfulla bekymmer, bilar orkade inte upp i backar och pumpar rasade.

Jag har en gammal Volvo F12 som gått 230.000 mil, varenda meter den har rullat har den drivits av svensk miljödiesel och där är aldrig bytt en skruv på den pumpen.

Verkligheten är att vår diesel håller god kvalité jämfört med den gamla standarddieseln, framförallt är kvalitén jämnare, en fördel är att miljödieseln inte innehåller paraffin som ställde till med stora bekymmer vintertid med den gamla soppan. Det är faktiskt så att förbrukningen blir aningen lägre med den nya soppan eftersom man kan köra med samma blandning året runt.
Förr fick man tillsätta medel för att förhindra paraffinutfällning på vintern som sänkte verkningsgraden och därmed ökade förbrukningen.

Jag har haft bilar som vimsat runt i hela Europa och därmed tankat i princip alla kvalitéer som erbjudits, skrönorna säger att Diesel i tex. Polen, Österrike och Luxemburg skulle vara mer energirik och sänka förbrukningen. Under den här tiden gjorde jag noggranna beräkningar och skillnaden i förbrukning beroende på var vi tankade hamnade inom felmarginalen. Det finns ett mycket enkelt sätt att få en bild av soppans energiinnehåll, vikten är avgörande, man väger alltså en liter, den tyngsta soppan är den mest effektiva. Däremot påverkas förbrukningen väldigt mycket beroende på om chauffören är en chaufför eller helt ordinär ratthållare.

En annan aspekt är att man borde införa en internationell norm för vilka egenskaper Dieseln ska ha, det skulle göra det mycket enklare för motorfabrikanterna att uppnå myndigheternas många gånger hysteriska krav på utsläppen. Som det är nu måste man ta hänsyn till en mångfald olika bränslekvalitéer och behandla utsläppen för att hamna inom de tänkta toleranserna. Även om energiinnehållet i Dieseln är tämligen lika kan de ingående beståndsdelarna variera rätt friskt.

Det här var dagens diesellektion...

Stina.

Som bonus kommer ett par bilder på den gamla F12.an, en ny och en nu.

387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg
387077_4148689728736_5170639_n[1].jpg (76.66 KiB) Visad 22305 gånger

OFK 081108 007.jpg
OFK 081108 007.jpg (89.69 KiB) Visad 22305 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav MartinG » 17 maj 2017, 08:28

Tack ännu en gång för ett uttömmande svar.
Hur är det med den där miles-dieseln, från cirkleK tro, som innehåller 40% "biodiesel"?
MartinG

Inläggav herrstina- » 17 maj 2017, 10:09

Själva bränslet borde inte vara något problem, däremot kan jag tänka mig att additiven i en del av de nya bränslena kan lösa upp gamla avlagringar i tank och system och på det viset skapa problem.

Biodiesel kan innebära en massa olika saker, om man raffinerar tex. svartlut eller tallolja får man en produkt som är identisk med fossil Diesel.

Om man omvandlar all tillgänglig svartlut i Sverige till syntetisk Bensin och Diesel skulle det täcka ungefär 70% av förbrukningen av fossila bränslen. Varför man inte är igång med storskalig produktion är en gåta, förmodligen beror det på krångliga skatteregler.

De senaste åren har det dykt upp en del nya bränslekvalitéer som jag inte satt mig in i, men dom säljs vanligtvis i särskilda pumpar, det som säljs i stationernas "vanliga" pumpöar ska vara användbart.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav 30Fredrik » 17 maj 2017, 16:12

Stina! Är du medveten om att din Blå och Vita F12 Globetrotter är en kändis?? Har sett den 2 gånger på den Engelska Lastbilsidan TruckNet(Old Trucks and Retiered Truck Companies). På den sidan" Saviem Fan Club" har din Pärla figurerat, med bara positiva kommentarer! Inte illa!!! MVH. 30 Fredrik. Knappa upp TruckNet på Internet så får du se!
30Fredrik

Inläggav herrstina- » 17 maj 2017, 21:18

30Fredrik skrev:Stina! Är du medveten om att din Blå och Vita F12 Globetrotter är en kändis?? Har sett den 2 gånger på den Engelska Lastbilsidan TruckNet(Old Trucks and Retiered Truck Companies). På den sidan" Saviem Fan Club" har din Pärla figurerat, med bara positiva kommentarer! Inte illa!!! MVH. 30 Fredrik. Knappa upp TruckNet på Internet så får du se!

Det där är den bästa lastbil som någonsin tillverkats, oavsett fabrikat och världsdel, så jag förstår att dom är imponerade...

Stina.

Dec05jan 06 091.jpg
Dec05jan 06 091.jpg (108.64 KiB) Visad 22218 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Åkarns Kalle » 17 maj 2017, 21:53

Intressant
och HVO100?
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav herrstina- » 17 maj 2017, 22:33

HVO är för nytt för mig, jag är inte uppdaterad på de senaste innovationerna. Utvecklingen nu går fort så lagom när man skaffat en uppfattning är den aktuella produkten ersatt av något nytt...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Åkarns Kalle » 17 maj 2017, 22:35

Ok tack!
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Z 1578 » 18 maj 2017, 02:05

herrstina- skrev:
30Fredrik skrev:Stina! Är du medveten om att din Blå och Vita F12 Globetrotter är en kändis?? Har sett den 2 gånger på den Engelska Lastbilsidan TruckNet(Old Trucks and Retiered Truck Companies). På den sidan" Saviem Fan Club" har din Pärla figurerat, med bara positiva kommentarer! Inte illa!!! MVH. 30 Fredrik. Knappa upp TruckNet på Internet så får du se!

Det där är den bästa lastbil som någonsin tillverkats, oavsett fabrikat och världsdel, så jag förstår att dom är imponerade...

Stina.

Dec05jan 06 091.jpg

Och du har inte behövt röra en skruv på den.. :mrgreen:

Om man kunde köpa en ny F12:a idag så skulle jag allt vilja ha en sån!
Andreas
Z 1578

Inläggav herrstina- » 18 maj 2017, 20:15

Allt är relativt, bilen har rullat 230.000 mil och den enda större reparationen under resans gång var ett kamaxelbrott vid 110.000, då renoverades motorn, vilket egentligen var helt onödigt eftersom delarna vi tog bort såg likadan ut som de nya som stoppades i.

Där är bytt en kompressor, några generatorer, kylare och frikopplingar osv. men det räknar jag sum underhåll.

Jag har faktiskt tre bilar av märket Volvo och årsmodell 1990, det var då dom stod på toppen av sin karriär.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack