Körkortsregler för veteraner

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Körkortsregler för veteraner

Inläggav Kjell T » 04 maj 2017, 07:50

En bekant till mig som snart fyller 70år ringde mig i går och berättade att han varit på den obligatoriska besiktningen till läkare. Här i Finland krävs att personer med lastbils-, buss- och körkort för fordonskombination skall när man fyller 50 år genomgå besiktning av läkare. Därefter är det vart 5år, och när man är över 70 är det vart annat år.
Eftersom han då inte kör lastbil lämnade den möjligheten bort i fortsättningen. Men han skulle gärna ha bibehållit möjligheten att vid behov köra en veteranlastbil. Den möjligheten finns inte enligt läkaren.
Ångrar sig körkortsinnehavaren, har han/hon möjlighet att få tillbaka körrätten inom ett år, men om det går över ett år krävs ny undervisning i bilskola och ny examen.
Är det lika inom hela EU området?
Kjell T

Re: Körkortsregler för veteraner

Inläggav herrstina- » 04 maj 2017, 10:32

I Sverige ska man på kontroll vart femte år from. 45 års ålder för att behålla tung behörighet, det är alltså ett krav även för att köra privat eller veteranlastbil.

Om det är generellt vet jag inte men i vissa fall kan man väcka en "sovande" behörighet ända upp till tio år efter dess utgång.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack