Bättre sent än aldrig

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bättre sent än aldrig

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2017, 17:15

Bättre sent än aldrig brukade jag säga när jag inte kom i tid. Vid ett tillfälle i början på min fjärrkarriär anlände jag först kl 09 i Västerås med färskvaror som skulle ha anlänt kl 05 för att hinna ut till butiker i Västmanland. 2 st lotsar hade väntat på mig i 4 timmar och var skitförbannade, det kan man förstå men inga mobiltelefoner fanns på den tiden. Förklaringen var att jag efter ett nattskift (50 mil) blivit utan lotsar i Skåne (20 mil ett dagsskift med övertid) och själv klarat lossning o lastning. På hemväg till Västmanland slutade generatorn att ladda. Visserligen var det sommarnatt men jag kände att det var farligt att fortsätta för John Blund påminde mig hela tiden och det var inte så konstigt.

Vid det ett annat tillfälle några år senare kom jag med en maskin från Tyskland och en mobilkran stod o väntade i Göteborg på att jag skulle komma kl 07 vilket jag inte heller klarade. Speditören bannade mig för 2 timmar onödig väntetid, men då svarade jag att en havererad maskin som måste sändas tillbaks till Tyskland hade kostat mycket mer och dessutom gett dålig reklam ;-)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Bättre sent än aldrig

Inläggav Z 1578 » 17 apr 2017, 19:10

Var det inte apelsiner på lasset Per? :wink:

Det kan bli tvärtom också, jag skulle i början av min kometkarriär :mrgreen: inom åkeribranschen lasta tryckimpregnerat virke i Ludvika. Det skulle jag dra till Östersund för omlastning till en Norgebil, jag skulle lasta 11,30 och lasset skulle vara i Östersund till 17,30, allt enligt trafikledaren. Jag sa att det inte skulle gå, det tog 6 timmar till Borlänge när jag for ner. Enligt honom spelade det ingen roll och det var mitt fel om det blev försenat... Jag fick i alla fall på lasset och körde vad tagen höll hem, var framme vid 19,30 bara för att få vänta 30-40 minuter på flisbilen som stått på verkstad hela dagen för att en tippkolv gått genom flaket.. Det blev försenat men det var då inte bara mitt fel. :D jag tror att vederbörande trafikledare som trodde att F12:an var en raket fortfarande är aktiv men det är nog på sluttampen.
Andreas
Z 1578

Inläggav Per Thomson » 17 apr 2017, 19:25

Köttkartonger på öppen bil :shock: och grönsaker i 11 m 3-axligt Skänningeskåp.
Glömde att det var persikor också och de blev inte färdiglastade i Ängelholm förrän kl 22, alltså en lång lång arbetsdag efter ett 10 timmars nattpass och ett förestående.
Sade upp mig efter den resan och började utlandskörningen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav PeoWalleW » 17 apr 2017, 19:40

Det där med att "passa tiden" kan vara ett gissel oavsett vad det gäller.
En gång i min ungdom var jag ute i lite för god tid och på grund av, eller tack vare, det (beror ju på hur man ser det) blev jag hastigt och lustigt bussförare... :shock:

/ M v h PeoWalle
Användarvisningsbild
PeoWalleW

Inläggav herrstina- » 17 apr 2017, 20:31

Det kan gå för fort också. I början av karriären kördes det ganska intensivt när det kördes, jag brukade alltid ställa bilen några veckor under industrisemester och från Jul tills efter trettonhelgen eftersom det då var lite mindre att köra. Normalt sett ägnade jag mig då åt att reparera bilar till en utlandsåkare här i Helsingborg.

I undantagsfall lossade eller lastade jag någon bil till honom, köra bil ville jag helst inte, jag tyckte att det räckte med det jag körde med min egen bil.

Sommaren 1982 blev det lite panik och det saknades en chaufför som skulle lossa en svetsmaskin på Scania i Luleå, det blev alltså min uppgift att fixa det. Kl 10.00 på onsdagsförmiddagen fick jag bilen i Helsingborg och for iväg, dagen därpå efter frukost stod jag i portvakten på Scania i Luleå och passade på att låna telefonen för att ringa till NTS och be dom skaka fram ett hemlass så jag kunde komma hem igen, ring när du är framme var beskedet jag fick.

Just den här lördagen hade jag en annons i ortstidningen för att sälja min lägenhet så jag var alltså tvungen att vara hemma tills lördagsmorgon. Jag ringde således till åkaren och delegerade till honom att dels förklara att jag faktiskt var i Luleå, och dels ordna hemlass.

Lyckligtvis (eller inte) så var det kranlossning mitt inne i fabriken, det skulle alltså köras baklänges genom hela byggnaden bland svarvar och fräsmaskiner, rivas kapell och arrangeras mobilkran därinne, det här tog ju en stund så jag var inte loss förrän vid halv fyra. Efter en snabb dusch ringde jag NTS som nu hade fattat att jag nog var framme i alla fall, men lass hade dom inget...

Det slutade med att jag lastade stål i Degerfors på fredagsförmiddagen, som var sista arbetsdagen innan dom vid middag slog igen för semestern. Efter en "avslappnande" väntan för helgstoppet på Hasslerör tills 21.00 kunde jag så ta mig hem, för att stå på NTS och komplettera med stycke på lördags morgon.

Jag han hem precis lagom tills telefonen började ringa så jag fick sålt min lägenhet.

Sen var det bara till att köra upp till verkstaden och byta alla radialstagsbussningar på släpen, dom mådde inte riktigt bra av den här tjurrusningen... Bilen skulle ju ut med färjan på söndagsmorgon.

Bilen för uppdraget var en F88, det positiva var att den hade 16 växlar och samma maskin som låg i de trimmade versionerna som såldes till England, alltså hela 290 hästar. Jag tror också att det här var före de digitaliserade färdskrivarnas intåg på marknaden...

Sånt här ska man egentligen inte berätta, men det är ju ett tag sedan nu. Det här är några av de mest intensiva dygnen i min karriär.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 17 apr 2017, 20:44

Nja, fanns mycket i början av karriären som mår bäst av att förbigås med tystnad. Tror jag vet vilken transportledare du menar Andreas, men det där är ett gemensamt drag hos personer på den posten. Gamla chaufförer brukar snabbt glömma sina tillkortakommanden, å gärna framhålla att "när jag körde,o.s.v....". Ibland får man lust att säga som beväringen när kaptenen kom in på luckan och beordrade -Uppställning med full utrustning på kaserngården om 5 minuter!!!! -Gör det nåt om man kommer för tidigt? .
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 17 apr 2017, 21:07

Det löjliga nu med alla "just in time" leveranser är att det blir minst lika mycket gnäll och avvikelserapporter om bilen skulle råka komma en halvtimme för tidigt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 17 apr 2017, 21:19

Thomas Almen skrev:Nja, fanns mycket i början av karriären som mår bäst av att förbigås med tystnad. Tror jag vet vilken transportledare du menar Andreas, men det där är ett gemensamt drag hos personer på den posten. Gamla chaufförer brukar snabbt glömma sina tillkortakommanden, å gärna framhålla att "när jag körde,o.s.v....". Ibland får man lust att säga som beväringen när kaptenen kom in på luckan och beordrade -Uppställning med full utrustning på kaserngården om 5 minuter!!!! -Gör det nåt om man kommer för tidigt? .

Ja, det gäller att finna sig och tvåla tillbaka men man är ju inte så morsk som nybörjare...
Det som slår en när man pratar med såna typer är ju varför dom inte kör fortfarande om allt nu var så lätt och smidigt för dom. :mrgreen:
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 17 apr 2017, 21:31

Skulle vid ett tillfälle köra nå slags krigsmaterial till Hägglunds i Ö-vik. Bonus utlovad om vi kunde anlända på ett givet klockslag. Naturligtvis skulle åkeriägarn klämma på ytterligare gods, som självklart tog tid, dessutom ville bromsarna på vagn hålla på att frysa. Ankom på klockslaget och fick stämpel på fraktsedeln, ändå blev det tydligen dividerande från avsändaren. En annan gång skulle jag å en kollega till Namsos med sågtimmer. Avgången från Kallsedet tillät inga incidenter, fredag kväll som grädde på moset. När vi kommit ner till E6 i Verdal och kört en bit norrut börjar det regna med 5-6 kallgrader. Vägen mellan Steinkjer och Namsos kunde vara spännande även på bra vinterföre. Hursom, när vi kom fram stog tummaren med handen på dörrhandtaget, och skulle precis låsa och gå hem. Vi blev kvitt lassen, men fikat efteråt intogs med skälvande händer. Det hade varit mer påfrestande än vi märkt.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 17 apr 2017, 21:35

Nä Andreas, å dom är så slipade att dom utnyttjar veka färskingar. Fördelen med att vara så dögammal som jag är att man minns deras aktiva karriär. I många fall finns det en anledning till att dom inte kör längre....
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack