Hjultrycken genom tiderna i Sverige?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Hjultrycken genom tiderna i Sverige?

Inläggav Bengt Dahlberg » 04 apr 2017, 07:12

Finns det någonstans att läsa om hjultryckens (axeltryckens) utveckling sedan ca 1910 och framåt samt skillnaden mellan Skåne och övriga delar av Sverige?
Skulle även vara intressant att se en redogörelse för däckens bärförmåga genom tiderna samt deras mått.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Hjultrycken genom tiderna i Sverige?

Inläggav S-V L44 » 04 apr 2017, 10:23

Man kan utläsa ganska mycket information av de äldre registreringshandlingarna och besiktningsinstrumenten dock utan att det egentligen står de lagstadgade maximala hjultrycken.
Bevarade besiktningsinstrument från tiden 1907-1915 är enligt uppgift möjligen unikt för Malmöhus län, men jag har inte forskat i om det också förekommer i andra län.

Vid tiden fanns det ett drygt 30-tal lastbilar (tunga och lätta) i länet, men antalet efter 1916 ökade sedan stadigt än om Ford TT (med lastvikter mellan 1000 och cirka 1700-1800 kg) var den klart dominerande lastbilen på 1920-talet åtminstone bland åkarna. Dessa lättare lastbilar hade naturligtvis med mycket få undantag luftgummihjul. Det var större eller mindre företag som ägde de tyngre lastbilarna som i begynnelsen genomgående var försedda med massiva gummihjul.

Beträffande Skåne (Malmöhus län) så var länets tyngsta lastbil före 1920 en Studebaker vilken var framdriven med en 24 hästars elmotor.

Eldrivna fordon inklusive lastbilar var faktiskt inte helt ovanliga vid den här tiden. Sedan försvann de för att återkomma i lite större antal strax före och under 2:a världskriget.

Studebakern av angiven årsmodell 1911 hade en lastvikt av 5 ton och en totalvikt på 10210 kg och avregistrerades som ”blivit förstörd” i december 1922, dvs efter 11 års drift.
Första ägaren var Malmö Stora Valskvarn (1911-1917) och sista ägaren var Hälsingborgs Kopparverk (1918-1922).

Bland övriga riktigt tunga lastbilar (med en totalvikt över 10 ton) under perioden 1920-1923 kan nämnas fyra Scania-Vabis, två Atterbury, en Krupp (den med den högsta totalvikten 11400 kg), en Büssing och en Hansa-Lloyd, medan de flesta övriga tunga lastbilar hade totalvikter mellan 4000 och 9500 kg.

Beträffande hjultrycken så var hjulbredden också en avgörande faktor, och det var många fordon som hade alltför smala hjul i förhållande till lastvikt/totalvikt och därmed blev underkända vid besiktningen.
Studebakern fick följande kommentar avseende hjultrycket 1911, dvs belastningen per hjul översteg inte 2600 kg.

Studebaker (Eldriven) - 1911 - Hjultrycksangivelse vid registreringsbesiktningen 1911 - Fordonsägare Malmö Stora Valskvarn.JPG
Studebaker (Eldriven) - 1911 - Hjultrycksangivelse vid registreringsbesiktningen 1911 - Fordonsägare Malmö Stora Valskvarn.JPG (54.51 KiB) Visad 7170 gånger

Och anteckningarna för samma bil år 1918 visade att högsta hjultryck per framhjul var 1800 kg och per bakhjul 3550 kg.

Studebaker (Eldriven) - 1911 - Hjultrycksangivelse i registreringshandling 1918 - Fordonsägare Helsingborgs Kopparverk.JPG
Studebaker (Eldriven) - 1911 - Hjultrycksangivelse i registreringshandling 1918 - Fordonsägare Helsingborgs Kopparverk.JPG (83.55 KiB) Visad 7170 gånger

Den som är nyfiken på hur en elektriskt driven Studebaker såg ut under 1909-1911 kan betrakta följande bilder:

Studebaker 5-Ton Electric Truck - 1910 - Used as Ambulance.JPG
Studebaker 5-Ton Electric Truck - 1910 - Used as Ambulance.JPG (111.73 KiB) Visad 7170 gånger

Studebaker 3.5-Ton Electric Tipper Truck - 1909 - PowerWagon.JPG
Studebaker 3.5-Ton Electric Tipper Truck - 1909 - PowerWagon.JPG (200.79 KiB) Visad 7170 gånger


Här kan man läsa lite om dåtidens massiva hjulringar från Overman (visserligen på finska, men det går att tyda det mesta tekniska i alla fall).
http://www.doria.fi/search?query=overma ... submit=Hae
http://www.doria.fi/handle/10024/82656

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Hjultrycken genom tiderna i Sverige?

Inläggav Anders Ason » 04 apr 2017, 11:13

Sådan här inlägg Kjell, är görroliga som de säger i Östergötland. Scania och Scania-Vabis (efter 1911) köpte nog sina helgjutna däck från Holland. Kedjedrift och luftgummiringar hängde kvar längre på lastbilar än personbilar och fasades inte ut helt förrän in på -20 talet.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Hjultrycken genom tiderna i Sverige?

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2017, 11:29

Mycket intressant fråga och intressant svar av Kjell N. :)

Taget ur minnet och utan hänsyn till landsdel och lite senare tidsepoker; det förekom olika vägtyper då som nu, även olika vägsträckor med begränsningar enligt länskungörelser som man som förare var skyldig att ta reda på. Under 1950-talet förekom vägar med 6 och 8 tons belastning med boggitryck 8, 10 o 12 ton. Under 1960-talet tillkom 10 tons axeltryck och 16 tons boggitryck.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster