YKB och veteranlastbilar i spanien, frankrike, tyskland

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

YKB och veteranlastbilar i spanien, frankrike, tyskland

Inläggav lbs111 » 23 mar 2017, 19:51

Jag funderar på att ev försöka köpa en veteranlastbil från spanien. En 30+ år gammal scania.
Men är det krav på ykb för att köra en sådan genom dessa länder på en icke kommersiell körning
med en veteranare ?
Någon som vet eller var man skulle kunna fråga, lämpliga siter eller klubbar i resp länder ?

Har dessa länder någon form av exportregskyltar för lastbilar ?

Har ingen lust och hålla på käfta med div snutar i resp länder.
lbs111

Re: YKB och veteranlastbilar i spanien, frankrike, tyskland

Inläggav Stefan Blomberg » 24 mar 2017, 12:50

YKB behövs ju bara för yrkesmässig körning, alltså inte ditt fall då.

/Stefan
Stefan Blomberg

Inläggav herrstina- » 24 mar 2017, 21:19

Det du behöver är en tillfällig registrering i Spanien, om det finns. Många länder har den finessen men inte alla. Danmark, Tyskland och Holland har tex., men inte Sverige... Kanske M vet hur det förhåller sig i Spanien.
Hittar du en tillfällig registrering så kolla vad som gäller för försäkringen, köper du tex en tysk plåt är själva bilen inte försäkrad. Det ska ju också vara en plåt som gäller i mer än det utfärdande landet.

Du måste betala ev. vägavgifter i de olika länderna, utom mauten i Tyskland, där är veteraner befriade. Det bästa är om man går in på Toll Collect.s hemsida och ansöker om ett dokument som intygar att just ditt fordon är befriat, men det kan ju vara lite svårt i ditt fall. Risken är då att du får en lång pratstund med någon nitisk mautkontrollant längs Autobahn. Jag gissar att Mauten i Tyskland för en oklassad bil ligger på drygt 20:-/milen.

Det är några broar och färjor som ska passeras också... Sen kommer risken att köra några hundra mil med en bil som förmodligen inte är i sina bästa dagar. Bli stående på franska eller tyska motorvägar med skjutna däck eller brustna kylarslangar är inget man vill uppleva.

Jag hade kollat med tex. Motortransport vad dom ska ha för att transportera hem bilen, då slipper du alla problem. Jag gissar att man får hem en bil för runt 25.000:- om det inte är panik utan dom får någon vecka på sig att planera in det i någon lämplig kombination.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav lbs111 » 26 mar 2017, 00:58

Allting är på en väldigt låg nivå än så länge. Det är ca 300 mil från södra spanien till exv travemunde...
3 L milen * 300 mil * 14 kr/ L ger soppa kostnad på minst 12600 kr, så jag funderar på fartygstransport typ ro-ro.
Men ju mer man vet och planerar desto klarare bild får man om projektet är praktiskt genomförbart.
Jag har ej ykb, och man vet inte hur krångliga snutarna kan vara.
Måste man exv ha färdskrivardiagram i en veteranare där nere... många frågetecken.
lbs111

Återgå till Allmänt Veteransnack