Tre i en.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tre i en.

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 23:10

Titaner är inne nu, så här kommer lite inspiration. På bilen står en BMC om jag minns rätt, tankbilen på släpen är en Vabis 55. Dom här bägge bilarna köpte Gubben i Uppsala och det här är när ekipaget anlänt till basen i Vallåkra.
Jag minns att där satt en sökare på tankbilens tak, i Vaggeryd fanns en viadukt som inte riktigt höll måttet så där blev den där lyktan något deformerad.

Tankbilen användes inledningsvis till att sälja eldningsolja och fotogen till lägenhetsinnehavare i Malmö, vid den här tiden hade långt ifrån alla lägenheter centralvärme. Det här handlar om mitten på 60-talet.

När det inte fungerade med bränsleförsäljningen i Malmö längre användes bilen som mobil tankdepå till Gubbens bussar hemma i byn.

Vad syftet var med BMC.n vet jag inte, såvitt jag kan minnas kom den aldrig till användning.

Stina.

unnamed[1].jpg
unnamed[1].jpg (70.69 KiB) Visad 24626 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Tre i en.

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2015, 17:12

Läckert ekipage, ser ut att vara ett tippsläp men med rejäl flaklängd för att ett sådant, säkert uttänkt för annat än bara tippgods. En annan reflektion är att släpet förmodligen har dubbla lämmar på höjden men att endast de nedre användes här.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 26 apr 2015, 18:20

Det var en flissläp från början, det fanns alltså en uppsättning lämmar till. Hur dom bar sig åt för att tömma den med flis vet jag inte, förmodligen var den övre lämmen hängande, men det måste ha varit ett vågstycke att öppna den undre biten som bara var fällbar. De undre var en meter från början och Gubben kapade dom på mitten, när det kördes gods i lös vikt åkte den övre halvan på som då blev fast och man fällde bara den undre biten när man tippade. Släpen som var byggd i Härryda hade alltså bara sidtipp.

Titanen var från -64, när Gubben köpte bilen var det en boggiedragare med Floby snarkhytt som Volvo hade som demobil. Den köptes på Volvo i Kungälv, hytten byttes och Blidsberg byggde på ett flak. Gubben fick bilen till midsommar 1965.

Flaket kom aningen för långt fram så när man tippade åt sidan tog dropplisten på hytten i taket och efter någon månad var vi uppe i Blidsberg där dom flyttade bak flaket någon cm.

Stina.

Här är släpen med lämmar.

unnamed[3].jpg
unnamed[3].jpg (38.62 KiB) Visad 24564 gånger
Senast redigerad av herrstina- 27 maj 2018, 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 27 apr 2015, 23:07

Har Titaner nånsin vart ute?... Fränt ekipage, söker själv en enaxling till min klenod, helst Ilsbo då förstås.
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 27 apr 2015, 23:20

Min får alltid stå ute... :)
Andreas
Z 1578

Inläggav Per Thomson » 28 apr 2015, 08:52

herrstina- skrev:Här är släpen med lämmar.

Tack för den bilden som just visar på det jag anade, vad för gods var det fråga om här?

Såg även de typiska bärjärnen som kännetecknar Härryda men tänkte att skånska åkare köper kanske oftare Tjörnarpsläp.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 28 apr 2015, 21:27

Det var frigolit. Gubben köpte släpen begagnad, då kan man inte alltid ta hänsyn till härkomsten.

Med just det ekipaget var jag med Gubben en runda när jag hade extra lovdag från skolan, jag hade såna rätt ofta. Hemlasset bestod av virke från Blankaholm till TT-list i Råå. När vi var strax innan Eket small det till och färden fick avbrytas, vänster bak på släpen hade skjutit. Anledningen var sannolikt att innern haft punka en stund och till slut kroknade även det yttre.

Två reserver ingick inte i utrustningen så det bestämdes att släpen skulle lämnas på parkeringen där vi stod, nästa dag skulle det bytas hjul och plocka hem släpen. Jag blev uppkommenderad på virkeslasset för att rulla ut presseningen, ifall det skulle regna, virket fick ju inte bli blött. När jag fått ut nästan hela pressen och var längst bak på släpen puffade det till och lågor slog upp från det skjutna däcket, pressen skulle räddas så jag fick rulla ihop den igen innan det var dags att klättra ner igen.

När jag var nere på marken igen skulle jag ha tag i brandkåren, Gubben stod och skyfflade jord på brasan för att hålla ner lågorna. Jag sprang till närmsta hus och kastade mig på ringklockan, folk rörde sig innanför dörren men ingen öppnade.
Jag bankade på dörren och kallade på dom som var innanför och till slut öppnades dörren. Huset innehöll en ungdomsvårdsskola för kriminella tonårsflickor så dom öppnade inte dörren hur som hels, särskilt inte om det stod en sotig högstadieelev utanför.

Brandkåren blev larmad och jag återvände till Gubben som fortfarande öste jord på brasan, nu brann det rätt bra. Inte så långt bort låg en bondgård, vi begav oss dit och tog oss in i stallet där vi hittade hinkar och en vattenkran, med dom här resurserna kunde vi hålla elden under kontroll tills brandkåren dök upp med lite grövre artilleri.

När elden var släckt och brandgubbarna kylt ner däcksresterna så brandrisken bedömdes vara över fick jag kravla upp och täcka virket igen och vi körde hem och begrundade vårt öde.

Släpen hämtades nästa dag och jag fick extra lovdag då också.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 29 apr 2015, 08:51

Det var verkligen en dramatisk historia, mycket mer lärorik än två dagar sittandes i en skolbänk förstår jag. :shock:

Var flickhemmets namn något på "Rya" kanske, minns att om det stod lifterskor i närheten av Eket skulle man inte låta dom få följa med för då var det intagna som var på rymmen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 29 apr 2015, 16:18

Det fanns några st institutioner i trakten av Örkelljunga och Eket, dom kallades väl ungdomsvårdsskolor på den tiden.

Du tänker säkert på Ryagården, jag tror att det låg söder om Eket. Det här var precis norr om byn.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 10 mar 2017, 11:58

Titanen på bilderna ovan, en L49526 från 1964 som du också skrev, hade ett ursprung från Göteborg.
Den ersatte en annan lite äldre Titan, en L39526 från 1959 som tidigare ägts av Adolf G Larssons Åkeri AB i Malmö.
Jag har ofta undrat hur Ad G Larssons fordon egentligen var färgsatta. Av någon märklig anledning finns det väldigt få foton från det åkeriet bevarade och än så länge har jag inte sett något färgfoto överhuvudtaget.
Ad G Larssons Åkeri blev sedermera LarsAuto, omkring 1968, och dessa ljusblå fordon finns det flertalet bilder av.
Minns du hur 395:an var färgsatt?
Bilen kan ha varit omlackad eftersom din far köpte den av Scaniabilar i Malmö var den hade stått osåld under ett drygt halvår, så färgsättningen behöver inte vara original från Malmöåkeriet.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 10 mar 2017, 20:34

Jag är ganska säker på att den bilen var mörkblå och det var säkert originalfärgen, färgen på chassiet är jag osäker på, möjligen kan det ha varit rött. Jag vill också minnas att redan när Gubben köpte den bilen kallade han åkeriet "LarsAuto". Dom kanske använde namnet ett tag innan det blev legaliserat?

Jag vill passa på att gör en rättelse, naturligtvis hade släpen till den här bilen sidtipp och inget annat.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 11 mar 2017, 16:30

Tack för infon.
Jag misstänkte nog att de skulle vara antingen blåa eller gröna.
August Gotthard Larsson och Adolf Gotthard Larsson(far & son eller bröder?) hade en stor bilpark med många olika märken. De äldsta bilarna var från sent 1920-tal.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack