Terminaltruckar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Terminaltruckar

Inläggav Stellan » 29 okt 2008, 23:07

När började terminaltruckar att avändas? Det här kortet är taget i Oostende 1972, och det måste väl ha varit ganska tidigt?
tugmaster oostende 1972_b.JPG
tugmaster oostende 1972_b.JPG (151.31 KiB) Visad 5492 gånger

Jag tycker att det ser ut som om de tagit en lastbil och byggt om. Hytten sitter på en konsoll så att den kan skjutas ca en meter i sidled, och den är körbar åt båda håll i och med att den har två rattar :) Förmodligen är den engelskbyggd enligt fotografen

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Terminaltruckar

Inläggav Per Thomson » 31 okt 2008, 00:16

Jo, jag tror att RoRo-konceptet tog fart ordentligt vid den här tidpunkten. Fanns det något som hette MAFI-vagnar? Minns ej riktigt men tror att det var någon form av hjulförsedda flak som enbart användes i hamnterminalerna och ombord på fartygen. När fartyget anlände till en hamn så "rullades" flaken på i rekordfart med hjälp av terminaltruckar. Jag minns att det gick någon trafik från olika hamnar i Skandinavien till diverse hamnar i medelhavet efter tidtabell. Då utvecklades dessa "tugmasters" som drog ombord flaken vars laster uppgick till 50 ton och ibland mer. Vanliga landsvägstrailers gav för dålig fyllnadsgrad.

Vanliga landsvägstrailers som RoRo-enheter förekom nog bara på medellånga färjeöverfarter som t ex Trelleborg - Travemünde och englandstrafiken från Göteborg. ERT som senare kom att ingå i ASG-koncernen hade som huvud-koncept att ha svenska dragbilar i Sverige och tyska åkare som mötte i Travemünde. ERT hade under många år hand om Scania-godset som skulle till fabriken i Holland, Zwolle.

Här på forumet finns säkert fler medlemmar från främst Göteborgsområdet som kan betydligt mer om Terminaltruckar.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Terminaltruckar

Inläggav Anders » 31 okt 2008, 00:21

MAFI-vagnar används i stor utsträckning runt om i hamnarna. Ofta för att ställa annat gods på men även för att förflytta papperskasetter och liknande mellan lastrum och kaj.
RORO-fartygen dök ju upp de sista åren på 60-talet, så terminaltruckarna är väl ungefär lika gamla.
Funderar på om trucken på bilden kan vara en Terberg?

Är ju inte däckare, så mina kunskaper om lasthanteringen är rätt basic :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Terminaltruckar

Inläggav Stellan » 31 okt 2008, 00:37

Anders skrev:Funderar på om trucken på bilden kan vara en Terberg? Är ju inte däckare, så mina kunskaper om lasthanteringen är rätt basic :)
Anders


Det står en notering bak på kortet att den är brittiskbyggd, men jag tycker att den ser ut som ett hemmabygge :mrgreen:
Att man inte begriper vad det handlar om har väl aldrig hindrat folk från att ha åsikter 8) :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Terminaltruckar

Inläggav Anders » 31 okt 2008, 00:57

Är ju lite smått OT, men en karl jag jobbade sa att "engelsmännen byggde världens bästa kolvångmaskiner, efter det har de inte byggt nåt vettigt".

Kan ju stämma när man ser bilden på tugmastern :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster