Kommer den blanka kofångaren att få rättning?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kommer den blanka kofångaren att få rättning?

Inläggav Anders Ason » 08 nov 2016, 14:25

Visst minns vi när USA-lastbilens ägare fick böter för att stötfånganen var för blank i somras?
Nu har det uppdagats en mängd felaktigheter i denna myndighetsutövning:

http://www.expressen.se/motor/trafik/po ... a-raggare/

blankis.jpg
Foto: Dalademokraten
blankis.jpg (113.21 KiB) Visad 10764 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Kommer den blanka kofångaren att få rättning?

Inläggav Dirty Dan » 08 nov 2016, 15:59

Det där är juh galet egentligen va? Jag menar,han fick juh böter för att hans bil var för rentvättad. Hur många asfaltsåkare skulle inte då oxå få böter? Lär juh vara samma princip då med deras rostfria sidor å samma med tankbilar juh.
Verkar som om polisen i Dalarna hade ett par riktigt "dåliga" dagar tycker jag. Hoppas att man kommat tillrätta med de här!

Danne
Dirty Dan

Inläggav Dirty Dan » 08 nov 2016, 16:02

Ja å jag åker nog oxå dit med tanke på hur min "ryggsäck" å älgstaket ser ut...
Hmm märkligt kan inte bifoga bild..

Danne
Dirty Dan

Inläggav Dirty Dan » 19 nov 2016, 16:02

Nu så,ja när den e tvättad så e den juh rätt blank min oxå så ja kanske får se upp om ja åker upp åt Dalarna :D

Danne
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (131.43 KiB) Visad 10581 gånger
image.jpeg
image.jpeg (131.9 KiB) Visad 10581 gånger
Dirty Dan

Inläggav raggarbjarne » 11 dec 2016, 01:39

I de här fallen är det frivilliganmälda värmlandspoliser som tjänstgjort på de stora evenemangen i Dalarna. Det är tyvärr en grupp inom ordningsmakten som mer eller mindre startat krig mot motorhobbyn. I Kristinehamn och Karlstad rådde fullständigt kaos på evenemangen, sommaren 2016.

Det enda som kan glädja i dessa sammanhang, är den enorma uppslutning bakom hobbyn, när utövarna känts sig felaktigt behandlade.
raggarbjarne

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2016, 09:32

Uppenbarligen saknar "frivilliganmälda värmlandspoliser" både ledning och vanligt bondförnuft och många kommer nog att anse att dessa frivilliga borde skaffa sig en annan hobby och att de sedan arbetar på medborgarnas uppdrag och inte driver en slags privat verksamhet kanske ligger för långt från deras fattningsförmåga. Som vanligt arbetar polisen starkt på att försämra sitt förtroende hos allmänheten och inte heller jobbar de med det som allmänheten/uppdragsgivarna anser vara viktigt. Förhoppningsvis inser polisledningen i Värmland problemet och skriver av dessa idiotböter.

Har inte sett någon rapportering om fortsättningen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2016, 12:03

Precis pratat med ägaren till bilen (som också heter Anders).

Vi den aktuella helgen skrev "fritidspolisen" ut bot på sammanlagt ca 500 000 kr varav de flesta nu är avskrivna, viss process fortgår fortfarande i några fall.

Den för blanka bilen ålades en reg. besiktning vilken genomfördes efter en viss ombyggnation (saknade ljuddämpare bl a), stötfångaren var dock kvar och föranledde ingen anmärkning. Vid de tillfälle polisen utfärdade boten var det en annan person som körde och som också boten skrevs på. Han betalade men fick efter ett tag tillbaka pengarna när fallet avskrevs och aldrig kom upp i rätten. Enligt bilägaren verkar inte värmlandspolisen lärt sig något trots att de inte fick stöd av rättssystemet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav raggarbjarne » 11 dec 2016, 13:23

Det är oerhört viktigt att poängtera att bilägarna vunnit dessa mål, det försämrar utsikterna för dessa inkompetenta poliser.

Vi får se sommaren 2017 hur det kommer fungera i praktiken?
raggarbjarne

Inläggav Bo Norvinge » 11 dec 2016, 15:01

Får lite uppfattningen om att detta är resultatet av nedbantningen inom polisen.
Nu skickas den befintliga personalen till allt. Fotbollsmatcher, tungfordonskontroller, ADR-kontroller, mord och katter i träd.
En gång i tiden när TSV-overallerna antastade tunga trafiken visste de i alla fall vad de gjorde. De efterträddes av Tunga Gruppen som även de hade bra koll, men ingen vill syssla med detta idag så föryngringen är i det närmaste minimal. Efter flera år i polishögskolan vill polisfröna jaga tjuvar och lösa mordfall. Inte stoppa lastbilar, läsa av färdskrivare och leta efter magneter.
Varför inte låta personal som kan sin sak sköta fordonskontroller respektive trafiken. De behöver väl inte heller kunna skjuta med pistol?

I dag skickas ju lokalpolisen... nej visst, de finns väl inte kvar de heller.
Den tiden då landsfiskalen höll ordning på lokala förmågor är förbi. Idag känner ingen till "Långfingrade Larsson" och "Kofots Karlsson".

USA?
En gubbe i varje bil?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 17 dec 2016, 18:06

Du nämner TSV-overaller Per. Delade bil med en något hal typ, även åkeriet hade så att säga rymligt samvete. På väg söderut blev jag stoppad i Trollebo, söder om Borlänge. Kollegan hade tagit låsringen till färdskrivarbunten, så att den stog still. Dock inte informerat mig om tilltaget. Jag bedyrade givetvis min oskyldiga inblandning i olagligheten, och blev med stor tvekan trodd. I polisens Folkabuss satt en utkommenderad TSV-kille. Men han hade tydligen utnyttjat traktamentet till att berusa sig kvällen innan, så han fick inte kliva ur bussen. Vilket nog var min smala lycka.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack