Länk: "Historischer Containerumschlag" 1970 - 1985

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Länk: "Historischer Containerumschlag" 1970 - 1985

Inläggav Bengt Dahlberg » 17 okt 2016, 13:23

På länken finns många äldre bilar, även Volvo och Scania, som deltog i evenemanget "Historischer Containerumschlag" 1970 - 1985. Själv bodde jag tidvis i Bremerhaven i mitten av 1960-talet och kunde då se början av containeriseringen av sjöfrakterna med anslutande lastbils- och järnvägstransport.
Jag kommer ihåg hur jag vid något tillfälle såg en förare av en L495 med F88-hytt och boggilyft. Föraren hade inte fattat att boggiaxeln skulle hissas vid tomkörning.

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?108,7876218,7876640#msg-7876640
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Länk: "Historischer Containerumschlag" 1970 - 1985

Inläggav Per Thomson » 01 nov 2016, 22:36

Bengt Dahlberg skrev: .
.
.

Jag kommer ihåg hur jag vid något tillfälle såg en förare av en L495 med F88-hytt och boggilyft. Föraren hade inte fattat att boggiaxeln skulle hissas vid tomkörning.


Det är inte säkert att det handlade om förarens fattningsförmåga, kan vara återförsäljaren som inte hade förstått att sälja bilen med boggilyft. I standardspecifikationen ingår inte boggilyft. Det där med lyftbar stödaxel är en skandinavisk företeelse, i övriga världen har alla boggier varit tandemdrivna. En gång för mitten 60-tal blev jag stoppad av tysk polis som hävdade att jag inte fick köra vidare om inte alla hjulen hade markkontakt. :roll:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster