Rega tillbaka från traktor...?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rega tillbaka från traktor...?

Inläggav Noxcania » 22 okt 2016, 20:52

Jag har fått ett bra erbjudande om en traktor-reggad Scania & undrar om nå'n vet va som
1: krävs
2: hur mycket de kostar
...att regga tillbax den till lastbil?
De handlar om en som inte e kortad & fortfarande har fjädring.
Hoppas på positivt svar... :)
Noxcania

Re: Rega tillbaka från traktor...?

Inläggav magirus » 23 okt 2016, 11:51

Har du gällande regpapper kvar?
För många år sedan frågade jag en besiktningsingenjör detta o då var det inga problem rent "pappersmässigt".
Knata till "din" besiktningsstation o prata med besiktningsingenjören, det är ju han som ska ta besluten senare.
Lycka till.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav S-V L44 » 23 okt 2016, 12:46

I princip är tanken att det inte skall gå att rega tillbaks, men det finns ändå åtskilliga exempel i nuvarande fordonsregister på f.d. traktorregistrerade fordon som konverterats tillbaks till "riktig" lastbil.
En del bilar med f.d. svenskt ursprung har också blivit "uppgraderade" i något av våra grannländer.
Det är nog också så som Magirus skriver att man bör skapa en mycket bra kontakt med och diskutera situationen noggrant med personalen på den besiktningsstation som skall utföra själva registreringsbesiktningen.
Jag tror också att fordonets ålder och "sällsynthet" kan spela en avgörande roll i sammanhanget. Det är säkert betydligt enklare att få igenom proceduren om fordonet är klart äldre än 30 år, gärna 40-50-60 år eller äldre.
Vidare behövs alldeles säkert kopior av de ursprungliga registreringshandlingarna från tiden före fordonet blev degraderat till traktor.
(Jag har nyligen hjälpt till med att skaffa fram sådana upplysningar för en 1950-års Volvo långnos i södra Skåne som är tänkt att återigen bli lastbil "på riktigt".)

Kostnadsmässigt skall det inte vara några större skillnader jämfört med att försöka återregistrera en lastbil som fallit ur bilregistret, dvs.:
- Se till att ha ordentliga köpehandlingar och kvitto på köpet. Handlingar som krävs för underlag till ursprungskontroll hos Transportstyrelsen så att de kan se att fordonet inte stulits.
- Skaffa fram vidimerade kopior av gamla registreringshandlingar (både som traktorregistrerad och som tidigare lastbilsregistrerad). Detta kan låta sig göras gratis eller för några tior hos berört Landsarkiv om man har bra underlag. Kan man inte bidra med tillräckligt underlag för en sökning hos Landsarkivet med deras hjälp kan det komma att kosta betydande summor (minst en eller flera tusenlappar) om man har otur, men man kan också söka information på egen hand hos Landsarkivet och då blir det gratis förutom spenderad egen tid. Har man inget hum alls om fordonets bakgrund får man nog räkna med lång söktid, kanske flera månader och t.o.m. år.
- När ursprungskontrollen som kostar en femhundring accepterats kan man gå vidare.
- Se till att snacka med bilbesiktningen helst INNAN du ger dig på att försöka återställa fordonet. Ofta vill man se hur fordonet såg ut eller var utrustat tidigare.
- Återställ fordonet och registreringsbesiktiga.
- När fordonet är registreringsbesiktigat måste en "ordinarie" besiktning ske därefter. Detta kan utföras i samband med registreringsbesiktningen, men det kostar lite extra.

Tänk på att många traktorregistrerade fordon faktiskt inte är de fordon som de ibland utger sig att vara.
Det har tyvärr förekommit (och förekommer tyvärr ännu) mycket fusk med "köpta eller lånade" papper. Det finns åtskilliga exempel på traktorer i dagens bilregister var uppgifterna säger en lastbil av viss typ/modell, men verkligheten visar en helt annan typ/modell. Det är bara att kolla på Blocket dagligen under en längre period så upptäcker man fusket ganska lätt.
Sannolikheten att kunna uppgradera en tvivelaktig traktor till fullvärdig lastbil med osäkra eller falska papper är nog liten (eller snarare borde vara liten), men å andra sidan är besiktningspersonalen ibland helt okunniga om skillnaderna, vilket i sig är skrämmande.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 23 okt 2016, 14:00

Under förutsättning att det är en A-traktor som finns i registret med ett aktuellt reg.nr., vilket jag då antar att det är, eftersom den inte är kortad och med fjädringen kvar, så går det bra. Epa-traktorer går inte att återregistrera till vad de varit en gång i tiden.
Enklast går det om du kan få fram hur fordonet var beskaffat innan det blev registrerat som traktor genom att visa gammalt reg.bevis t.e.x. Stämmer chassiet då överens med uppgifterna som står där blir det enkelt. Ursprungskontroll behövs ej.
Skriv ett intyg om hur växellådan blivit återställd, så skall det vara klart. Förutom då naturligtvis att allt fungerar som vid en vanlig besiktning.
Kostnad: taxan för en reg.besiktning och vägningen.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 23 okt 2016, 14:58

En ursprungskontroll kostar numera 800 kr.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 23 okt 2016, 22:51

Jaha ja, se där, framtiden ser ju hyfsad ut!
Då så, bara resten kvar; jag har ju letat nå't år men utan jobb & pengar blir de inte mycke men nu verkar de klarna, men man e ju'nte 18 år längre så man lägger inte ALLA pengar på en enda sak så vi får se hur de går me sparandet...
;)
Noxcania

Inläggav FreddeLex » 27 okt 2016, 16:56

Jag har registreringsbesiktat flera Willysjeepar som har varit Epa-traktor tidigare men som har blivit omregistrerad till lastbil respektive personbil och det har inte varit några problem.
Det var bara att göra en registreringsbesiktning och vägning.
Har sett till att fordonen stämmer med ursprungligt utförande och haft med en kopia på tidigare registreringsbevis från Länsarkivet.
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Inläggav Reid Hulting » 27 okt 2016, 17:21

Hej FreddeLex, var Willysjeeparna registrerade som Epa-traktorer eller A-traktorer ? Jag har nämligen tidigare fått skriftligt, från Transportstyrelsen på att Epa-registrerade fordon inte går att registrera tillbaka på sina gamla identiteter.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav FreddeLex » 27 okt 2016, 22:13

Dom var registrerade som Epa och skulle kontrollbesiktas om dom skulle vara i trafik.Både CJ2:an och FC150 hade ingen fjädring bak. CJ2:an blev Traktorregistrerad tidigt -60 tal vill jag minnas.
Men det var ca 10 år sedan dom registrerades om till PB och LB så reglerna kan ha ändrats!
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Inläggav Reid Hulting » 27 okt 2016, 22:23

Ja då har reglerna ändrats, för det var nyligen jag fick uppgifterna från Transportstyrelsen, i samband med att jag skall ändra en Scania-Vabis LT76:a från A-traktor till LB.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Z 1578 » 31 okt 2016, 11:18

Jag har fått samma uppgifter som Reid, men av Opus bilprovning. A-traktor inga problem om man kan visa upp papper som överensstämmer med när den var lastbil. EPA går inte att ändra tillbaka.
Andreas
Z 1578

Återgå till Allmänt Veteransnack