av S-V L44 » 23 okt 2016, 12:46
I princip är tanken att det inte skall gå att rega tillbaks, men det finns ändå åtskilliga exempel i nuvarande fordonsregister på f.d. traktorregistrerade fordon som konverterats tillbaks till "riktig" lastbil.
En del bilar med f.d. svenskt ursprung har också blivit "uppgraderade" i något av våra grannländer.
Det är nog också så som Magirus skriver att man bör skapa en mycket bra kontakt med och diskutera situationen noggrant med personalen på den besiktningsstation som skall utföra själva registreringsbesiktningen.
Jag tror också att fordonets ålder och "sällsynthet" kan spela en avgörande roll i sammanhanget. Det är säkert betydligt enklare att få igenom proceduren om fordonet är klart äldre än 30 år, gärna 40-50-60 år eller äldre.
Vidare behövs alldeles säkert kopior av de ursprungliga registreringshandlingarna från tiden före fordonet blev degraderat till traktor.
(Jag har nyligen hjälpt till med att skaffa fram sådana upplysningar för en 1950-års Volvo långnos i södra Skåne som är tänkt att återigen bli lastbil "på riktigt".)
Kostnadsmässigt skall det inte vara några större skillnader jämfört med att försöka återregistrera en lastbil som fallit ur bilregistret, dvs.:
- Se till att ha ordentliga köpehandlingar och kvitto på köpet. Handlingar som krävs för underlag till ursprungskontroll hos Transportstyrelsen så att de kan se att fordonet inte stulits.
- Skaffa fram vidimerade kopior av gamla registreringshandlingar (både som traktorregistrerad och som tidigare lastbilsregistrerad). Detta kan låta sig göras gratis eller för några tior hos berört Landsarkiv om man har bra underlag. Kan man inte bidra med tillräckligt underlag för en sökning hos Landsarkivet med deras hjälp kan det komma att kosta betydande summor (minst en eller flera tusenlappar) om man har otur, men man kan också söka information på egen hand hos Landsarkivet och då blir det gratis förutom spenderad egen tid. Har man inget hum alls om fordonets bakgrund får man nog räkna med lång söktid, kanske flera månader och t.o.m. år.
- När ursprungskontrollen som kostar en femhundring accepterats kan man gå vidare.
- Se till att snacka med bilbesiktningen helst INNAN du ger dig på att försöka återställa fordonet. Ofta vill man se hur fordonet såg ut eller var utrustat tidigare.
- Återställ fordonet och registreringsbesiktiga.
- När fordonet är registreringsbesiktigat måste en "ordinarie" besiktning ske därefter. Detta kan utföras i samband med registreringsbesiktningen, men det kostar lite extra.
Tänk på att många traktorregistrerade fordon faktiskt inte är de fordon som de ibland utger sig att vara.
Det har tyvärr förekommit (och förekommer tyvärr ännu) mycket fusk med "köpta eller lånade" papper. Det finns åtskilliga exempel på traktorer i dagens bilregister var uppgifterna säger en lastbil av viss typ/modell, men verkligheten visar en helt annan typ/modell. Det är bara att kolla på Blocket dagligen under en längre period så upptäcker man fusket ganska lätt.
Sannolikheten att kunna uppgradera en tvivelaktig traktor till fullvärdig lastbil med osäkra eller falska papper är nog liten (eller snarare borde vara liten), men å andra sidan är besiktningspersonalen ibland helt okunniga om skillnaderna, vilket i sig är skrämmande.
// Kjell N