Vbg drag 200

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vbg drag 200

Inläggav Thomas Almen » 16 okt 2016, 08:36

Jo, den risken finns. Ska ta ett par bilder på mina bilar så får du se. Det var ju mest vid spridning som det var ett problem om draget satt för högt. Annars sidtippa man, å då funka det ändå.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 16 okt 2016, 12:14

Jag hade nog letat efter gavelsats på skroten eller någon gammal traktorvagn som har dom kvar. Jag misstänker att VBG.s krav på rimlig ersättning överstiger värdet på bilen...

Hålbilden på gavelplåtarna ska vara samma oavsett vilken bil de sitter på, det gör urvalet lite större.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 16 okt 2016, 15:19

Ska du ha draget lägre så är det nog en sänkt balk som gäller. Så här ser det ut på Vikingen, dessvärre påsmitt en massa annat i vägen
004.JPG
004.JPG (215.27 KiB) Visad 8821 gånger
. 88:ans syns lite bättre.
006.JPG
006.JPG (181.04 KiB) Visad 8821 gånger
. Slutligen Titanens, men det är ju Simson på den.
005.JPG
005.JPG (189.07 KiB) Visad 8821 gånger
. Har dessutom kollat VBG å andra dragtillverkares utbud t.o.m 1974, men några lösa gavelsatser står icke att finna. Känns som att det lanserades så sent som på 90-talet. Ska jag gå efter erfarenheterna hemifrån så levererades tippbilar med rammonterade drag in på 70-talet. Därefter ändrades behoven, å många flyttade ner draget för att t.ex kunna sprida grus över dragstången. Innan hade man mest kört med bara bil, eller tippat på hög, och då sidade man bilen, kärran/vagnen slog man bakåt.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 16 okt 2016, 17:55

Thomas Almen skrev:Ska du ha draget lägre så är det nog en sänkt balk som gäller. Så här ser det ut på Vikingen, dessvärre påsmitt en massa annat i vägen
004.JPG
. 88:ans syns lite bättre.
006.JPG
. Slutligen Titanens, men det är ju Simson på den.
005.JPG
. Har dessutom kollat VBG å andra dragtillverkares utbud t.o.m 1974, men några lösa gavelsatser står icke att finna. Känns som att det lanserades så sent som på 90-talet. Ska jag gå efter erfarenheterna hemifrån så levererades tippbilar med rammonterade drag in på 70-talet. Därefter ändrades behoven, å många flyttade ner draget för att t.ex kunna sprida grus över dragstången. Innan hade man mest kört med bara bil, eller tippat på hög, och då sidade man bilen, kärran/vagnen slog man bakåt.

trevligt:) men ser man på 88an och vikingen så sitter det på sätt åh vis en gavelsats, med tanke på draget sitter nedanför rambalkarna, för 88an så e ju även fästena för bakljusen med i gavelsatsen?

för på min nu sitter det också nåt hemmameck, det e ju en gavelsats där bakljusen sitter i, sen nedanför sitter dock ingen dragbalk, men däremot sitter det en bogserings sprint och fästet för sidovingen. åh det e ju nåt hemmasvetsat, åh de har tydligen gått igenom bes flertal gånger och är även regbes med detta.

När jag själv snacka med regbes ang tunga trafiken, så skulle jag ha en gavelsats, åh det skulle vara godkänt, bara jag har intyg på att allt är rätt monterat.
Gör alltid ditt bästa efter de förutsättningar du kan!

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Kirkiz » 16 okt 2016, 17:56

herrstina- skrev:Jag hade nog letat efter gavelsats på skroten eller någon gammal traktorvagn som har dom kvar. Jag misstänker att VBG.s krav på rimlig ersättning överstiger värdet på bilen...

Hålbilden på gavelplåtarna ska vara samma oavsett vilken bil de sitter på, det gör urvalet lite större.

Stina.

Okej:) något tips på någon bra skrot som kan ha det till en gammal volvo?:P

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Inläggav Thomas Almen » 16 okt 2016, 18:28

Njae, med gavelsats menas väl lösa plattor. På 88:an är det svetsat i balken, inte bultat som på nyare balkar.
Thomas Almen

Inläggav Kirkiz » 16 okt 2016, 19:00

Thomas Almen skrev:Njae, med gavelsats menas väl lösa plattor. På 88:an är det svetsat i balken, inte bultat som på nyare balkar.

Tänkte väl:) men jag ska montera gavelsats , de sa ialafall att de inte skulle vara några problem på regbes. men ska efterforska lite nogare för säkerhetens skull:) kul med ny information ialafall. Tack thomas :D

Hälsningar kristoffer
Användarvisningsbild
Kirkiz

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack