När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?

Inläggav flak » 20 sep 2008, 20:27

Ja jag vet inte vad fordonet har använts till eller dess historik men det var ute på Blocket

Vissa delar av denna skapelse måste ju härhöra från Unimog eller? :?

Hytten därimot är ett kapitel för sig och den "boken" har jag iallafall inte läst ännu :lol:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: När blir ett fordon veteran och vad är originalskick?

Inläggav Lars-Gunnar » 22 sep 2008, 18:12

Jag för min del är ju uppväxt på 50-talet med allt vad det innebar. Rundnosar från senare halvan av 40-talet fram till 1965 är vad jag kan uppskatta men även en 2-axlig Scania Vabis som jag blev "bekant" med under 1954 med då jag åkte med en enbilsåkare hemmavid. Han hade en skakfyra och körde grus vareviga dag som han lastade med en Volvotraktor med frontaggregat som när man skulle tömma skopan måstedra i en spak. Denna frontlastare var av en alldeles särskild sort. Hemmabygge vill jag inte kalla det. Förden gick via en uppkörd väg genom skogen där trädens rötter gick och stod så till att man fick se upp så att man inte skrapade i, så färden blev lite maklig tills vi nådde stora vägen. Minns så väl den blå instrumentbrädan som jag tyckte var snyggare än den i Titanen och det var den ju. Skulle man säga något annat är man nog inte vid sina sinnes fulla bruk.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack